Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 5397 ggr
dahlztar
2013-04-17 17:41

Ett förhållande utan kärlek?

Hejsan!

Jag nyss funnit ett intresse för psykologi och det slutade med att jag bläddrade genom pappas gamla högskolebok och fann något intressant. Där hade man gjort en psykologisk undersökning i olika länder om människor är kapabla till att gifta sig med en person utan att kärlek var inblandat. Noterbart var att siffran var relativt hög för olika länder i Europa. 

Vilka psykologiska aspekter speglar in i dessa fall? Att man väljer att ingå ett förhållande med en person utan att kärlek speglar in. Har vi inte någon mänsklig mekanism som menar att kärlek och relationer ska gå hand i hand? 

Vad tror ni det finns för psykologiska aspekter av detta ämne? 

Med Vänliga Hälsningar, Dahl

Annons:
Morphogenesis
2013-04-17 17:45
#1

Det där med att kärlek och förhållanden ska ha någonting med varandra att göra är en sentida uppfinning.

Gronstedt
2013-04-17 17:46
#2

Att kunna välja partner efter kärlek är något mycket sentida, som många fortfarande inte har möjlighet att göra. Att kunna sätta känslor framför praktiska hänsyn är bara möjligt om man har mycket goda materiella förutsättningar.

[Yllhilda]
2013-04-20 15:36
#3

Även i vårt västerländska välstånd finns det de som väljer ett tryggt förhållande som ger allt de önskar utan att vara kära och tycker det är bra så. Att kärlek något som kan komma senare.

Sen finns det dem som tror att dom inte förtjänar att vara med någon de är kär i eller som tar första bästa eftersom de inte vill vara ensamma.

Glaciären
2013-04-21 19:00
#4

Jag tror det är väldigt vanligt att folk är yillsammans utan att vara "kära". Det är liksom tabu att tala om det. För normen är att man ska vara det. I praktiken behövet människor trygghet, och jag tycker inte det är fult.

Anna4077
2013-04-23 09:22
#5

Tror kärlek kan vara olika saker. Att känna olika typer av kärlek liksom. Personligen tycker jag att det är viktigt att älska sin partner på alla sätt, passionerat, känsla, vänskap och så vidare. Men jag förstår varför vissa inte gör det. Trygghet är en faktor som är viktig. Passionen svalnar men trygghet är en annan sak. Återigen tror jag att man kan älska någon på ett annat sätt. Man kan till exempel älska någon för att denna person ger trygghet och stabilitet. Det behöver ju inte betyda att man känner tonårens kärlek och passion för denna person. Tror kärlek skiljer sig från person till person och behöver inte vara den oövervinnerliga kärleken man ser på film.

Anna och taxen Max

Upp till toppen
Annons: