Annons:
Etiketterstödorganisationerpatientorganisationer
Läst 2644 ggr
ettlitetalias
4/21/13, 11:52 AM

Är det ok att fotografera?

I julas så fick jag jobb inom en organisation som jobbar med mentalt sjuka vuxna (allt från hjärnskador till schizofreni och "criminally insane"). De visste att jag var dokumentär-fotograf när de anställde mig, och min chef frågar hela tiden om jag fotat något på senaste tiden.

Efter att ha jobbat där i några månader nu så vill jag verkligen dokumentera några av människorna jag jobbar med. Men jag funderar på om det verkligen är OK? Jag vet att flera av dem skulle uppskatta att bli "sedda och hörda" i världen utanför, medans andra kanske inte skulle förstå innebörden av att bli fotograferad fullt ut. Det som gnager i mig är om jag utnyttjar min position inom organisationen om jag fotograferar dem? Men samtidigt så är de ju aldrig ute i samhället, och därför kan ingen utomstående komma in och ta foton. Jag har tystnadsplikt enligt kontraktet, men bryter man det om personen gett tillåtelse till att bli fotograferad?

Borde prata med chefen, men vill inte förstätta mig i en obekväm situation om jag bryter mot något fundamentalt och underförstått..

Fotografen Maja Daniels har fotograferat alzheimers-patienter på en sluten avdelning där hon volontärjobbade, vilket är det närmsta jag har hittat till vad jag vill göra. Dessa personer kan ju anses att de inte har "full koll" på innebörden av att bli fotograferade då de kommer glömma av att de ens blivit tillfrågade förr eller senare. Maja utnyttjar ju även sin position inom organisationen då hon inte hade fått tillträde till avdelningen annars.
Så vad säger ni? Är jag helt ute och cyklar, eller kan det bli något bra av det hela?

Här kan ni se Maja Daniels projekt: http://majadaniels.com/projects/into-oblivion/#PHOTO_39

Annons:
Maria
4/21/13, 12:42 PM
#1

Knepig fråga men väldigt intressant ämne.

Ett snack med chefen är väl ändå steg 1. Dessa människor har ju ändå något att säga till om sin person eller har de god man/övervakare/förmyndare?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

ettlitetalias
4/21/13, 1:16 PM
#2

Ja, det är väldigt knepigt! De har ju självklart både första och sista ordet i frågan, men sen så är ju jag deras god man i många fall.. Vi driver vår organisation runt "person centered planning", vilket betyder att personen är den som leder hela tiden i alla beslut, men med oss som rådgivare och förvaltare. Vi KAN avvisa beslut som försätter personen i en knepig sits, t.ex. om en pedofil vill gå på barnbarnets födelsedagskalas så kan vi säga nej, då det är i personens bästa intresse att inte gå.

Jag vet ju med mig att jag inte tar bilder som på något sätt utnyttjar deras sjukdom, förmedlar ett budskap som inte är sanningsenligt eller förbiser dem som person. Jag vill ju lyfta fram dem, inte se ner på dem eller förlöjliga dem. Men rent "rättsligt" så vill jag inte försätta mig i knipa heller.

Maria
4/21/13, 1:44 PM
#3

Tyvärr har jag inte en susning om vilka regler som kan tänkas gälla.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

vallhund
4/22/13, 4:35 AM
#4

Det är svårt för oss att veta vilka lagar o regler som gäller i Skottland.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[M Y M L A N]
4/22/13, 6:50 AM
#5

Fråga chefen först. Annars kanske det blir problem efteråt. Nån anhörig kanske hävdar att du har utnyttjat en person i beroendeställning med skadestånd som följd.

Anna4077
4/23/13, 9:15 AM
#6

Jag tror, observera Tror, att om personen i fråga ger sitt tillstånd är det ok. Skriftligt. Ibland har personer inom vården frågat mig till exempel om dom får diskutera mig med andra och jag har fått skriva på papper om detta. När jag låg inlagd på psyket var det samma sak. Om du utnyttjar ditt förtroende beror väl helt på hur du gör det och i vilken vinkel du gör det. Om en person förstår vad det handlar om och är fullt medveten om eventuella konsekvenser och tycker det du skrivit/fotat eller vad du nu gör är ok och beskriver saken som personen ser det så tycker inte jag att du utnyttjar någons förtroende eller din ställning. När man jobbar med personer med psykisk sjukdom/ohälsa kanske man får tänka lite själv med på vad som är ok. Om till exempel en pedofil säger 'jag gillar att våldta 5åringar för det är skönt' och tycker det är helt ok att du skriver detta med tillhörande namn och bild så utsätts person i fråga för fara och även om personen tycker detta är ok just då så kanske han inte tycker det om 5år. Kanske blev lite rörigt? Angående Maja Daniels så har personer med alzheimers tillfällen då dom är helt klara i huvudet och fullt medvetna om hur dagsläget ser ut. Jag förutsätter att hon då frågat om tillstånd och kanske även från anhöriga.

Anna och taxen Max

Annons:
ettlitetalias
4/23/13, 7:50 PM
#7

Tack Anna4077! Precis sana saker jag funderade over :)

Anna4077
4/23/13, 8:19 PM
#8

Va kul att jag kunde vara till hjälp :)

Anna och taxen Max

Upp till toppen
Annons: