Annons:
Etikettbehandling
Läst 2627 ggr
tearsandrain
4/27/13, 10:29 AM

Ångestdämpande, sjukintyg och läkare

Jag hade väntat sedan i slutet av december 2012 på att få en läkartid i öppenvården. Sedan dess har jag varit inlagd på slutenvården i 4 omgångar och har gjort två självmordsförsök. Jag fick en kallelse till en läkare tillslut och var där i veckan. Det visade sig vara en stafettläkare som knappt visste mitt namn. Hon hade t.ex ingen aning om att jag har ett självskadebeteende eller att jag varit på behandlingshem i över ett och ett halvt år. Hon skulle skriva ett sjukintyg till skolan och INTE till försäkringskassan eftersom jag redan är sjukskriven på heltid via dem men fått plugga på halvtid ändå. Jag har inte kunnat göra det denna terminen eftersom jag varit inlagd ch mått för dåligt. Problemet är att avdelningen fortfarande ite gett mig något intyg för inläggningarna trots att både jag och min öppenvård legat på dem. Iallafall, hon skriver ett intyg på ett formulär till försäkringskassan där det står saker som skolan verkligen inte behöver veta. Därefter ber jag om att få byta ångestdämpande vid behov-medicin. Förklarar att jag sällan tar det men när jag väl behöver det så har jh inget som funkar och då skadar jag mig istället. Hon ville inte göra medicinändringar utan att prata med någon annan läkare och ringer senare upp mig och säger att det "inte passade" att jag bytte ångestdämpande just nu och att jag får fortsätta ta de som inte fungerar. Jag har aldrig självmedicinerat eller missbrukat, till och med min vårdcentral har pratat med min öppenvård om att jag ska byta ångestdämpande efter att ha varit där ett antal gånger för självskador. Jag fick inte heller någon ny tid för uppföljning. Vet inte vad jag ska göra för att få mitt sjukintyg eller en fast läkare, vet inte heller hur jag ska göra för att få ny vid behovs-medicin? Någon som har tips?

Annons:
[M Y M L A N]
4/28/13, 6:13 AM
#1

Det är bara att beklaga att vården fungerar så dåligt den gör. Riktigt sorgligt… Ang intyget till skolan så hade jag skrivit ett snigelbrev till enhetschefen för avdelningen men även till sekreteraren på avdelningen och förklarat att jag nu väntat si och så länge och trots påstötningar från både mig själv och öppenvården ännu inte har fått något intyg. Sen hade jag väntat i två veckor. Om jag fortfarande inte hade fått något intyg hade jag skrivit ett nytt snigelbrev till klinikchefen och förklarat. Detta borde hjälpa. När det gäller ångestdämpande medicin så hade jag skickat snigelbrev till enhetschefen i öppenvården och sagt att jag inte var nöjd med läkaren som ju uppenbarligen iinte ens hade satt sig in i ditt ärende innan hon tog sig an dig. Berätta hur slarvigt du blev bemött. skriv som du skrev i ditt inlägg hit till iFokus. bifoga eventuellt ett intyg från vårdcentralsläkaren. Skriv att du snabbt vill ha en ny tid till en läkare som klarar av att förbereda sig på att ta emot dig innan du kallas in . Säg dessutom att du vill ha en uppföljningstid efteråt. Jobbigt-ja- men effektivt Varför kan du du inte få recept på ångestdämpande av vårdcentralsläkaren? Lycka till!

tearsandrain
4/28/13, 12:40 PM
#2

Ska försöka göra så att skriva brev till dem! Jag yror att vårdcentralen inte kunde ge mig en läkare eftersom jag har vissa mediciner som kräver licens (dvs centralstimulanta medicinen ritalin). Dessutom tror jag att eftersom jag väntade på en annan läkartid så vill de inte att man ska ha kontakt med olika. Det är vad jag tror iallafall. Blir bara väldigt frustrerad på hela situationen.

[M Y M L A N]
4/28/13, 1:41 PM
#3

Jag förstår att du blir frustrerad. Du är bra på att uttrycka dig i skrift och det kommer du att ha nytta av i olika sammanhang. Ge dig inte. Det kommer att ordna sig :)

Upp till toppen
Annons: