Annons:
Etiketterpersonlighetsstörningarborderline
Läst 6381 ggr
[typellisch]
2013-05-27 15:33

Schizoid, eller?

Vad är skillnaden på schizoid och att bara vilja vara ensam, inte ha någon sexlust, inte orka bry sig om andra människor, man rycker på axlarna åt kritik och beröm m.m.?

Finns det någon skillnad mellan personlighetsstörningen och att bara vara sådan till naturen?

Annons:
Svion
2013-05-27 20:46
#1

En personlighetsstörning skiljer sig inte från hur man är till naturen. Vad man benämner som egenskaper av naturen är delar av den egna personligheten och vad som gör det till en störning är i vilken omfattning detta påverkar antingen individen själv eller människor inom släkten/ i sociala sammanhang. 

En schizoid är knappast själv påverkad av störningen rent affektivt, men beteendet tillför risker att göra sin omgivning illa till mods just på grund av den "rubbade" affekten. Människor i allmänhet  brukar försöka läsa av varandra och förstå sin omgivning, vilket av uppenbara skäl inte tilltalar en individ med schizoida drag. 

Detta leder ofta i sin tur till att individen kan uppleva svårigheter att skapa viktiga kontakter för arbetslivet eller uppleva glädje och lycka genom andra människor, vilket i stort är vad de flesta människor präglas av mer eller mindre. 

I förhållande till de flesta övriga personlighetsstörningarna är schizoida symptom ofta förhållandevis "harmlösa" gentemot individen och omvärlden, men i situationer där exempelvis andras liv hamnar i riskzoner skulle en schizoid hypotetiskt sett bry sig mycket mindre än "gemene människa", vilket ur ett perspektiv kan tillföra stora problem för omgivningen.

"One day we’ll look back at this
And laugh and laugh and we’ll die laughing
One day we’ll look back at this and laugh"

[typellisch]
2013-05-27 20:49
#2

#1 Tack för bra svar :)

Bryskens
2013-05-30 02:10
#3

Får jag lägga mig i lite?, Svion du hjälpte mig just synliggöra vad det egentligen är jag brustit i hela livet som schizoid.

"Människor i allmänhet  brukar försöka läsa av varandra och förstå sin omgivning, vilket av uppenbara skäl inte tilltalar en individ med schizoida drag". 

Jag går hos en terapeut nu, ska försöka oss på mentaliseringsterapi baserat på mina aktuella funderingar, vad är det jag behöver träna på/konstruera för att bli mer intresserad av att förstå min omgivning?.

Svion
2013-05-31 01:05
#4

#3 Menar du att det brustit i bilden av hur du försökt identifiera dig med symptomen eller hur det för dig som uppfattat schizoid har inneburit brister med ditt sätt att leva? Oavsett vad, kudos för din terapi och vad du försöker göra åt det. 

Jag personligen kan inte tala för de självklara motiven till att intressera sig mer för sin omgivning då det uppenbarligen finns minst lika många nackdelar som fördelar med det. Att bry sig om sin omgivning innebär att man sätter en uppsättning krav på sig själv som kan verka ganska.. "fiktiva". Moral och etikett är exempel på vad människan själv uppfunnit för att styra samhället till att bry sig lite mer om sina handlingar och åsikter gentemot andra människor för att alla skall kunna kommunicera och samarbeta. Om alla människor hade startat från dag 1 utan moral som säger vad som är rätt eller fel så kan de flesta tänka sig en värld av kaos och villrådighet på alla tänkbara sätt. 

När vi nu har tagit oss an dessa uppkomna regler så blir en del av oss extra benägna att upprätthålla ordningen som de flesta strävar efter. Vi anstränger oss, frågar oss själva vad våra bordsgrannar tänker på och slutar inte tänka på det för att vi i dåvarande stund inte har ett mer logiskt svar än att vi helt enkelt inte vet. Vi kanske stundvis tvingar oss att bli mer envisa med att hitta ett godtyckligt svar. 

Oavsett om godtyckliga svar är sanna eller inte så är de direkt relaterade till att bättre lära känna en annan person som vi med våra ansträngningar kan hoppas har ett liknande mål. Jag vet inte om detta ger dig någon insyn på vad du kan bygga för att djupare intressera dig för din omgivning, men du kanske kan börja med att långsiktigt bygga upp ett mål att vid varje möte med din terapeut vara först med att hälsa eller liknande.

"One day we’ll look back at this
And laugh and laugh and we’ll die laughing
One day we’ll look back at this and laugh"

Bryskens
2013-07-18 15:32
#5

Tack för ett detaljerat svar Svion, här kommer gubben i lådan lite smått försenad, festen är slut och alla har åkt hem?.

Min bild utav symtomen har dels brustit men jag har svårt att få ner det i skrift för jag finner så många olika skikt som jag sammankopplar tvångsmässigt, så jag blir aldrig klar med ordningsföljden om jag försöker inleda det resonemanget i text, har försökt i två månader nu bara ;), måttfullhet och mig finns inte, säger som troligtvis schizoide Killinggänget medlemmen Martin Luuk i sin biografi Ingen jag vet är i mitt träd, "jag kan inte värja mig mot orden"

Men det går lättare att skriva om det andra, jag har alltid funnit mitt sätt att leva bristfälligt för jag vill ha det som brukar kallas för vänner som sällskap och bollplank för mitt koketterande, jag ser mig själv som en exotisk installation som ska krocka med omvärldens livsstil, utan att för den skull vilja avfärda varandra, då har jag på känslomässig avstånd men känner mig ändå fäst vid personen, visste du att jag har mot alla odds lyckats skaffa mig en tjejkompis (jag avskyr manlig mentalitet så det blir tjejer om något) i april via nätdejting,

och hon är då Borderline skulle jag misstänka och min totala motsats…det här leder stundom till traumatiska försvarstal ifrån mig byggt på separationsångest när hon får det där alienartade kallat humorsvängning, men det är ett kapitel för sig du kan ställa DINA frågor om för att indirekt avslöja vad du och allmänheten värderar, det är precis det jag behöver se innan jag får motiv att säga olika saker till folk.

"Människor i allmänhet brukar försöka läsa av varandra och förstå sin omgivning"

Är det Ernst Hugo Järegård då?, han har sagt följande  som satte ord på det jag inte kunnat.

"Överhuvudtaget är jag inte den som lär..vill lära känna människor, jag säger fraser, sedan kutar jag, sedan springer jag"

Tippar dock på att han gjorde detta ur en typisk introvert motiv enkom??, han är rädd för att bli sårad för han har så lätt för att få känslor för människor, eller vad tror du

Då inser du att min avsaknad utav det grundläggande behovet att klicka med andras sätt att vara och känna en tillhörighet till någon skapar svårartad konversationsfobi enbart, inte social fobi!, folk tror ju att jag funnit något jag ogillar när jag inte är nyfiken istället för att jag helt enkelt är tolerant och likt Per Oscarsson i Änglagård 1 sade

"jag ska ligga här, jag behöv inte mycket plats"

Jag måste försöka spela intresserad av både mig själv och andra för att dom ska känna att dom får ett utbyte, och orsak och verkan där…kan vara lite marig för mig, men hoppas att du och andra ska kunna gissa er till vad jag inte ser, och det blir garanterat rätt någon annanstans i pusslet

Bryskens
2013-07-18 15:47
#6

Får jag fråga, var har du införskaffad där mycket talande infon, ifrån post 1 som beskrev kärnan i schizoiditet på ett sätt som många källor på nätet inte skriver ut, utan man kan istället ANTAGA att isolationen beror på dessa motiv

Människor i allmänhet  brukar försöka läsa av varandra och förstå sin omgivning, vilket av UPPENBARA skäl inte tilltalar en individ med schizoida drag. 

Detta leder ofta i sin tur till att individen kan uppleva svårigheter att skapa viktiga kontakter för arbetslivet eller uppleva glädje och lycka genom andra människor, vilket i stort är vad de flesta människor präglas av mer eller mindre. 

Jag har läst på schizoida nätforum, och ingenstans skriver folket att dom inte behöver glädjas igenom andra, dom skriver istället att dom inte vill ha med folk att göra, jag vill inte heller ha med folk att göra i bemärkelsen att dela glädje och sorg och ha djupa diskussioner, eller påverka andra..såtillvida det inte är anti-samhälle råd som skapar en hemsk tvilling utav mig själv ;) men jag vill vara i närheten av folk..det är väll fortfarande att var schizoid..

Någon skrev att den schizoida inte kan ha med folk att göra, men dom kan inte vara utan folk heller..och jag vet var motivationen att vara nära folk enbart skulle kunna vara, jag känner det starkt.

Nu har jag lättat på mitt, så jag kan utlova en belöning om du svarar på detta, jag vill nämligen ochså gå in att ställa frågor på det du skrev i post 1 se, så ja det är meningsfullt för dig att höra av dig igen, jag kan ta in ochså inte bara prata…hoppas jag.

Annons:
Bryskens
2013-07-18 16:04
#7

PS Jag är inte så schizoid att jag skulle visa avståndstagande, så nog hälsar jag på min terapeut, det är bara det att jag inte är så nyfiken på henne som person precis som med alla andra.

Ofta är jag den som hälsar först på folk, av plikt enbart, jag har ingen aning om hur högt det värderas utav andra människor??? jag tar det för självklart att det inte är något märkvärdigt..eller ska jag inte göra det.

Bryskens
2013-07-18 16:09
#8

Fast iof allting som man inte säger, är ju just avståndstagande på ett sätt va??, så det är klart att jag visar avståndstagande som en schizoid, men jag visar aldrig ohövlighet eller ogillande utav andra..och det gör ingen annan schizoid heller.

Så nu är jag klar, tills jag får svar 🤐🐖

blackfriday
2013-07-18 21:36
#9

Schizoida torde dela en del drag med personer med aspergers:

"svårigheter att skapa viktiga kontakter för arbetslivet eller uppleva glädje och lycka genom andra människor, vilket i stort är vad de flesta människor präglas av mer eller mindre. "

Svion
2013-07-19 01:32
#10

#Bryskens Vad jag värderar är inte ekvivalent med vad allmänheten värderar. Du kan kalla mig självgod om jag vågar påstå mig vara såpass överjävlig på att tillskriva min aktiva "pedagogik" via kunskap om allmänhetens värderingar för att enligt dig representera dess avslöjande, men jag själv har inte riktigt samma värderingar. Ur tom kontext kan Järegårds citat likväl betyda ett lekfullt lynne i sociala experiment… I sista delen av #5 beskriver du ett logiskt antagande på hur social nyfikenhet inte ställer sig väl till pass med vad du har för mål med att vara social, korrekt? Vad du inte ser, om så frågar, är andras vana att bekvämt föra ett samtal och underbyggda desperation att hålla konversationen/ "utbytet" i ständig rullning. Din aktivitet som självuppoffrande till sociala omständigheter är ur ett perspektiv inte alls olik andras, men din uthållighet och tvivelaktiga fascination för aktiviteten gör situationen bräcklig, inte minst om DU inte är van vid att låta konversationen "sköta sitt". Notera: vanor = bekvämligheter. #6 Infon är holistisk utifrån hobbybelagda psykologistudier och ett antal ovidkommande dissociationstrauman, det talande utförandet ligger i en förhöjd verbal förmåga baserad på oförstående föräldrar. Vad en schizoid behöver, medvetet eller undermedvetet, är underbyggt dess upplevelse av behoven. En schizoid är likväl människa och behöver, konsekvent sett, grundläggande försörjningsmöjligheter och liknande. Vad denne upplever är att sociala sammanhang ofta inte är en del av ekvationen trots att detta är ett realistiskt krav för att flexibelt förenkla arbetsliv och liknande i dagens samhälle. #8 Schizoider kan på många sätt visa ohövlighet. Etikett är inte självklart för alla, främst märkbart om friheten ligger i att välja bort hövligt beteende för att förebygga en isolerad livsstil.

"One day we’ll look back at this
And laugh and laugh and we’ll die laughing
One day we’ll look back at this and laugh"

Upp till toppen
Annons: