Annons:
Etikettbehandling
Läst 7337 ggr
Eeia
2013-06-13 00:19

SSRI som inter ger viktuppgång?

God afton!

Skall på läkarmöte denna fredag eftersom ytterligare en antidepp inte föll mig i fatet. Och jag undrar om någon av er har förslag på SSRI eller antidepressiva mediciner som inte ger viktuppgång?

Kan ju nämnas att jag vart genom en del mediciner, så zoloft och fluoxetin (brukar vara dem jag får förslag på iom denna fråga) är i alla fall inte det jag söker. Sedan finns det flera mediciner som båda har viktökning- och minskning som bieffekt, drabbas dock oftast av ökning och brukar inte falla sig så bra med min resterande problematik. Så helst om någon kunde komma med något; 100%-du-kommer-inte-gå-upp-i-vikt-av-den-här medicinen-förslag ;)

Kan cymbalta vara något eller finns det andra alternativ?    

Tack på förhand kära ifokus-folk!

Annons:
yrvädret
2013-06-16 17:17
#1

Hej Eiia!

☝️Har du har haft Lergigan? 🤔Atarax🤔. 

Det är ett helvete att hitta rätt om man nu måste ha hjälp en tid med SSRI hjälp när man inte kan sova på grund av olika anledningar. Vet att det inte är lätt, känner med dig. Håller på själv med olika varianter av avslappningsmetoder men det är lättare sagt än gjort..VET…Sedan allt detta med att inte dricka kaffe cola eller annat energirikt på kvällen är ett tips med :) Dricker rogivande te frigges finns de vanliga livsmedelskedjorna sedan finns de även andra på hälsokost med olika Te sorter till kvällen det hjälper mig i kombination iaf..

Med varma peppningar// Yrvädret

Yrvädret

vallhund
2013-06-16 19:45
#2

Testas Venaflaxin?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Snurpan83
2013-06-17 00:23
#3

Jag gick upp med Cymbalta och Mirtazapin. Men det där är så himla svårt att veta. Alla är vi olika och får olika biverkningar.

 

eirwen
2013-06-17 00:42
#4

Det beror ju helt på vad det är du vill att medicinen ska hjälpa dig med? SSRI mediciner är mest till för att "kapa" bort en bit av ens toppar och dalar (perioder då man mår jätte dåligt), minska deppighet och nedstämdhet, göra ens allmänna mående (som antagligen inte är så bra) bättre. 

De flesta SSRI medicinerna har tyvärr viktökning som biverkning. Gick själv upp i vikt enormt mycket av setralin (zoloft).

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

Eeia
2013-06-24 12:51
#5

#1 Ha ha, nu var det ju inte sömn som var problemet utan viktuppgång i samband med medicinering. Jag har faktiskt lergigan, theralen, imovane och kedjetäcke för att hjälpa till med min sömn. Kedjetäcket måste jag rekommendera starkt :) Dricker inte kaffe alls längre för det ökar min ångest, så nu är det grönt te på morgonen och efter det är det bara pepparmyntste som gäller.  

#2 Jo, jag har haft venlafaxin, två gånger. Den har inte gett önskat resultat dess värre.  Och har vart riktigt hemsk att trappa ur.

#3 Jo, jag vet, det är väldigt svårt att hitta något som passar perfekt för just dig i den här medicindjungeln. Man kan ju faktiskt uppleva olika biverkningar på samma mediciner om man testar dem olika gånger i livet, man förändras ju. Hoppas du hittat något som passar dig!

#4 Det jag vill att medicinen skall hjälpa mig med är väl just det som SSRI skall göra och som du beskriver. Men det blev ingen SSRI utan får pröva lite annat och se om det har någon effekt. Har testat så många olika SSRI utan önskat resultat så kanske inte där problemet ligger.

Tack för all respons i alla fall!

Upp till toppen
Annons: