Annons:
Etikettbipolär-sjukdom
Läst 3952 ggr
memmis
2013-06-14 22:17

Misstänker bipolär

Jag misstänker att jag är bipolär. Kan ju berätta lite kort. 

Jag har diagnoserna ADHD,, asperger, depression, någon ångestdiagnos har även haft anorexi. När jag var 12/13 år så börjades det märkas. Jag har haft självskade beteende ända sen jag var liten då jag försökte bryta mina ben. Så när jag var 12/13 år så gick jag från deprimerad till verkligen tvärt om jag. Jag var vaken i flera dygn i sträck, På natten var jag ute och gick, jag duschade flera gånger och det gick inte att stoppa mig. Sen helt plötslig så vända det och jag kom tillbaka in i depressionen. Jag har även haft röster och ibland syner sen jag var ca. 10 år. När jag var 15 blev jag inlagd på BUP för första gången, pga att jag var nästan psykotisk och jag var ofta okontaktbar. Jag låg inte inne så länge bara 4 dagar. Sen 1 månad blev jag inlagd igen pga självmordstankar och röster & syner. Efter några dagar på BUP fick jag ett LPT, jag blev flyttad till BUP i Halmstad. Sen har jag varit väldigt sjuk. Sen nu igen har det vänt och jag är uppåt. Jag håller hela tiden på med något, kl 11 på kvällen satte jag igång att städa kylskåpet, Jag städar hela tiden, jag pratar hela tiden och väldigt snabbt så oftast så hör dom inte vad jag säger. Jag sover väldigt lite. Personalen försöker att få mig att ta det lungt men det går inte. Jag måste alltid gör något. Jag är fortfarande inlagd, har varit det i nästan 2 år. 

Jag har även shoppat upp alla mina pengar. 

Glömde skriva att jag nu är 17 år. 

Skulle det kunna vara bipolär? Eller något annat?

Annons:
blackfriday
2013-06-15 14:04
#1

Hej,

Hallucinationer som du haft, i kombination med det affektiva (ditt humör) låter lite som schizoaffektiv sjukdom

När du blir uppåt och inte sover, kan du då känna förstärkt självförtroende också? Typ att du vet eller kan saker som ingen annan förstår, att du är odödlig osv?

blackfriday
2013-06-15 14:07
#2

Här är lite om schizoaffektiv sjukdom, se om du tycker det stämmer in på dig?

"Schizoaffektiv psykos är en annan form av psykos. En person med denna psykos drabbas av återkommande maniska, det vill säga sjukligt upprymda, och depressiva perioder. Schizoaffektiv psykos kan likna manodepressiv sjukdom eller, som den också kallas, bipolär sjukdom. Skillnaden mellan schizo-affektiv och manodepressiv sjukdom är att psykossymtomen kan finnas kvar även efter att de upprymda eller depressiva perioderna har behandlats och försvunnit"

memmis
2013-06-15 22:58
#3

Tack för ditt svar! Jo jag kan nog göra det, jag känner att jag kan klara allt och jag kan känna mig stolt över mig själv vilket jag annars aldrig gör. 

Du kan nog ha rätt om Schizoaffektiv psykos. Vanliga anti depp mediciner har inte hjälpt mig, utan dom som har hjälpt mig är antipsykosiska, stämningsstabiliserande och concerta. 

Dock så tror jag inte att det är någon mening att prata med den läkaren jag har nu, han påstår att jag inte har någon psykiatrisk diagnos, Jag gjorde en NP utredning som verkligen inte är komplett jag skulle träffa psykologen sammanlagt i 6 timmar träffade honom i 45 minuter och under den tiden byggde vi bara med klossar. Tror inte han kan ha fått en uppfattning om hur jag mår psykiskt, då jag aldrig fick svara på såna frågor, sen så fick jag aldrig träffa en läkare. 

Både min mamma och pappa är säkra att det är något mer än mina np diagnoser. Men läkaren bara skiter i det. Så får vänta tills jag är utskriven, efter sommaren och ta upp det med min nya läkare. 

Men jag tror att det kan vara den du skrev om, det känns som att det passar in på mig. 

Men vet ni något sätt som jag kan göra för att min nuvarande läkare ska lyssna på mig och faktiskt göra en riktig utredning?

blackfriday
2013-06-16 01:00
#4

Är du inlagt på LPT just nu?

Om det inte går att få din nuvarande läkare att lyssna, så kanske dina föräldrar kan kontakta patientnämnden (vet inte var du bor) och då får dom prata med en handläggare. Om man vill så kan man också vara anonym. Handläggaren kan gå vidare med ärendet, eller iallafall säga hur ni ska göra.

Tjata gärna på din läkare också och berätta att dina föräldrar också tror att det är något mer än bara np, och att du är i behov av en grundlig utredning. Säg till honom att du har rätt till en second opinion.

Framför gärna att din utredning inte varit grundlig och professionellt utförd. 

Om det trots allt detta är tvärstopp, så har du säkert chansen med den nya läkaren efter utskrivningen. 

Lycka till och stå på dig :)

Upp till toppen
Annons: