Annons:
Etikettätstörningar
Läst 2772 ggr
Azeman86
2013-06-17 10:25

Tröstätande mot ångest

Nu vet jag inte alls vart detta inlägg passar in, så jag chansar med att lägga upp den lite här och där.

Mitt liv har varit en hel del kämpande. Mycket ångest och destruktiva beteende så som att skära mig, överdosera osv. Men det beteendet har försvunnit allt mer, som jag har kämpat allt mer för att det ska försvinna (utan medicin och allt sånt). Senast gjorde jag i höstas, sen ett år innan det tror jag (var förr varje dag). Men, jag har nu mera bytt ut det till något annat, och det är ätande! Visst, jag tröst åt en del sen innan med och var är lite utav sockerberoende kanske, men nu är det verkligen illa. Jag äter varje dag nästan så att jag spyr, och jag fortsätter att trycka in trotts att jag mår dåligt. Gärna sötsaker! Det har varit ett stressigt i vår och vinter, med mycket som har hänt och det är fortfarande kämpigt då en del saker har hänt. Så för att dämpa ångest & ledsamhet osv och för att inte skada mig mera på annat vis så har jag nu börjat äta! Visst, ätande gör så att jag mår bra för stunden. Men sen så kommer även ångesten över det efter, och för att trösta mig ännu mer så äter jag ännu mer. Mår dåligt efter jag ätit när jag ser hur mycket i vikt jag ökar (är redan ordentlig överviktig), och jag vet hur trött och seg sötsaker gör mig. Den senaste tiden har jag ökat kraftigt mycket i vikt och jag känner mig allt mera tyngre. Jag behöver komma ut på promenader och röra på mig, men jag gör inte det. Är jämt trött och seg. 

Vad ska man göra? Jag har ingen pli alls på mig just nu och känner att jag har tappat kontrollen. Om jag inte får i mig sötsaker får jag nån slags abstinens eller nåt? Blir extremt irriterad och grinig och lite små skakis, och det enda jag tänker på är sötsaker. 
Jag känner också, så fort allt kanske lättar upp i livet och med flytten i augusti så ska jag ändra på mig och mitt liv, men jag vet att det är bara en ursäkt för att få fortsätta för stunden med. Och jag vet att det inte är så lätt att förändra kanske. Men just nu känner jag att jag blir bara tyngre och tyngre med.  Men jag känner också, bättre att äta än att skära mig, överdosera eller förstöra mig på något annat vis. Men detta är en så ond cirkel. :/  

Jag känner mig så ork lös mot allt just nu. 

Ska träffa sköterska imorgon och prata, men vill även få höra kanske andras förslag. Eller om någon annan har varit i samma sits?

Annons:
Rutan_
2013-06-20 22:43
#1

Har inget att komma med just nu, tyvärr. Men hur gick det hos sköterskan?

mamma_mo
2013-06-21 20:06
#2

😕Ja tyvärr är det ju som du säger själv du har bytt ut ett / eller flera beroende mot sötsaker .Jag tror du i första hand måste ta hand om ditt beroende  .alltså få i dej nått som gör att söt begäret försvinner jag tror man saknar nått i kroppen ( när man behöver sött ) för det är det begäret som gäller nu om jag förstår rätt ? Sedan så ska man inte vänta till morgondagen det man kan göra i dag , så min vän starta ett nytt liv och börja motionera börja morgonen med en promenad ÖKA på allt eftersom

gå viss sträcka i en månad öka sedan på till längre sträcka som du går i ungefär en månads tid VARJE MORGON om du kan och har tid till. När du kommer tillbaka efter promenaden så tar du och äter en nyttig frukost och njuter av det och en kopp kaffe .

Focusera på detta och på ditt eget mående ta hjälp av de som kan detta .

LYCKA till och hoppas du får ordning på allt

Upp till toppen
Annons: