Annons:
Etiketterdepressionångest
Läst 2693 ggr
Arboga
2013-07-13 12:14

Negativ stress som utv psyikiska/fysiska symtom

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla människor. Jag vänder mig hit, som andra människor också gör när dem behöver skriva av sig.

Jag är en kille på 23 år. Har alltid känt mig lite annorlunda. Skulle Vi börja forska i min uppväxt så skulle vi hittat en del traumatiska upplevelser som skulle kunna analyserar av flera psykiatriker. När jag träffat människor har jag alltid känt att jag klämmer fram leende och jag spelar med lite. Detta har blivit omedvetet och jag har inte längre tänkt så mycket på beteendet. Jag har därefter format mitt liv efter mitt beteende, och därefter valt inriktningar och aktiviteter efter detta. Jag har i flera år tränat kampsport, tills jag åkte på en långvarig halsfluss som inte ville ge med sig. Detta var 2 år sedan. Träningen som jag utövade för att må bra, har jag inte kunnat ta tag i, pga att mitt immunförsvar och min kropp inte klarat att återhämta sig.

Jag har tidigare drivit företag och jag är utbildad psykiatrisköterska men jobbar inte i dagsläget pga mina psykiska/fysiska symtom som jag i dagsläget lever med. En negativ stress som jag under dessa 2 åren levt med har börjat yttre sig och mynna ut i en dödsångest. Dessa har utvecklat sig pga att jag inte kunnat gömma mig i träningen, som jag i flertal år har gömt mig bakom. Jag känner själv inte av min stress/ångest så mycket. Det känns som att jag är tung i bröstet, att jag vill ut och träna, att jag vill lägga mig på marken och sova bort flera dagar, och att ingen förstår mig. Symtom: Mina händer och ben domnar bort när jag sover. Jag har ont i ögonen(som en gruskänsla) pga blodtrycket som går upp och ner pga negativ stress/dödsångest. Jag vaknar upp varannan timme och är superpigg, men kan fortfarande somna om efter ett tag. Mina ben är lite halvdomnade och jag känner hur det kryper, sticker och hur trötta dem är hela tiden, även dagtid. Jag kan sova när som helst.

Jag tror själva att jag lider av en autoimmun sjukdom, så som MS, ALS, eller en annan sjukdom som attackerar mina egna celler. DÄRAV har jag en tung börda och jag kan inte slappna av. Ständigt orolig som skapar ångest som i sin tur skapar negativ stress som i sin tur mynnar ut i fysiska symtom, då hormonerna/substansen som utsöndrats vid oro/stress inte har någon stans att ta vägen.

Att läkare inte bara kan ge mig en magnetröntgen så jag kan släppa mina tankar. Enligt läkare som undersökt mig med hjälp av en ficklampa i ögon, och klämt lite på mina händer och ben så är det stress som ligger bakom allt detta.

Någon som känner igen liknande symtom i samband med oro/stress/ångest? Hur tar ni Er igenom dagen utan orosdämpade och utan antidepressiva medel?

Med vänlig hälsning /

Annons:
.m.m
2013-07-30 10:26
#1

Om träningen fungerat så bra som ventil för dig innan, så kanske det är ett substitut för detta som du söker? Finns det andra träningsvarianter tex som skulle kunna fungera för dig? Att fysisk aktivitet är som medicin för kropp och själ är känt sedan länge. :) Finns det någon psyk.läkare du känner förtroende för och som du känner lyssnar till vad du har att säga och tar din oro på allvar? Vad får du för respons av vården?

Upp till toppen
Annons: