Annons:
Etikettanhöriga
Läst 2744 ggr
[Dopy]
7/17/13, 8:14 PM

Vart ska jag vända mig? rädd

Känner en person via nätet, han har flertal gånger skrivit saker som

"jag: låter dåligt
han: att dö?
jag: ja
han: ska bli skönt ^^"

"han: ja, och jag ska kriga o sen dö :P? problem solved ^^"

"han: nu är min sista färd beställd!
jag kommer ju ta mitt liv om det går åt helvete ,
så det är ju typ redan fixxat"

"han: ja jag ska ju själva dö snart ^^ så det ska bli gött
Jag har gjort mitt, ska göra en sista grej dock , i Frankrike, sen om det inte går så är det adjöss :)" 

Han säger att han ska gå med i främlingslegionen i frankrike och vill dö i krig annars tar han sitt liv när han kommer hem… vet ej hur seriös han är ang att ta sitt liv men han har snackat sådär i 3 månader nu. han är militär

Han tycker inte livet är värt och vill inte söka hjälp.

Kan jag ringa någon, hojta till om att den här snubben verkar ha problem eller nåt? för vill ju inte att han ska ta sitt liv om han nu är seriös men känner honom inte som kompis så svårt att veta om han är allvarligt?

Om man misstänkte djurplågeri ringer man någon som åker hem och kollar, finns det inget sånt för människor som verkar behöva prata med någon och få riktig hjälp?

Annons:
[Bolten]
7/17/13, 8:17 PM
#1

Jag tror bara det är ett sätt att få uppmärksamhet och bli krusad genom. Har haft vänner som hållt på så och då har jag ignorerat när de sagt så eller sagt ifrån att de inte är okej att säga så. Det är en sak att prata om problemen de finns eller varför man mår dåligt men att säga att de ska bli skönt att dö och göra glada smileys låter i mina öron inte som någon som är självmords benägen utan bara uppmärksamhets sökande.

[Dopy]
7/17/13, 8:20 PM
#2

#1 hade 2 kompis som tog livet av sig, 1 för 2 år sen och han gick hos psykolog och man visste om hans problem men gick som det gick ändå, och 1 som tog livet av sig för 1 år sen och ingen anade nåt förens det var för sent, så jag kanske är lite känslig när folk säger sånt :(

[Bolten]
7/17/13, 9:43 PM
#3

#2 Tycker det är respektlöst att säga så som du beskriver i #0.

Jag har själv en vän som tagit livet av sig men det var inget hon någonsin berättade att hon hade tankar om. De som säger de högt tror jag oftas bara är ett rop på hjälp och uppmärksamhet och de tysta är de som verkligen tänker göra det. Bättre att få hjälp med problemet än att söka uppmärksamhet på ett så respektlöst sätt.

Svion
7/17/13, 11:38 PM
#4

Deprimerade sinnen kan uttrycka sig väldigt lättsinnigt, och det är verkligen inget att kalla respektlöst. I ett sådant tillstånd är respekt det minsta som prioriteras av den lidande och man bör ta väldigt stor hänsyn till vad som faktiskt sägs oavsett dess versmått. Jag råder dig TS, att försöka se igenom personens smileys och humoristiska intryck. De är ofta självklara försvarsmekanismer för den lidande eftersom den i sådant tunnelseende inte är förmöget att uttrycka sig "allvarligt" eller konkret. 

Vänder någon på ord och värden med livets mening som huvudområde, som i många fall präglas av en deprimerande underton så kan man vara ganska säker på att det likväl kan vara just så allvarligt. Om det inte är det så har man verkligen inte förlorat mer än några stunders oro och energi. 

#3 Har det någonsin slagit dig att de som lyckas tala ut om det gör det för att det hjälper dem att skapa en distans mellan dem själva och tankarna om det? Att de faktiskt försöker undvika att hamna helt ensamma med sina självmordstankar?

"One day we’ll look back at this
And laugh and laugh and we’ll die laughing
One day we’ll look back at this and laugh"

[Bolten]
7/18/13, 1:05 AM
#5

#4 Jag håller inte med, tycker aldrig att det är okej att uttrycka sig så oavsett.

Jag skrev att de är bättre att ta tag i problemet än att sitta och krusa.

Seerina
7/18/13, 10:36 AM
#6

Dopy, alla människor över 18 år har rätten att själva bestämma över sitt liv. Killen i fråga vill uppenbarligen inte ha hjälp och skulle säkert bara bli arg om du skickade dit en specialstyrka för att rädda honom. Han behöver själv lära sig att be om hjälp, en del människor är rädda för just detta eftersom de då anses vara svaga. Varför tror du han väljer att gå ut i strid? Han vill spela hjälte ändå fram till sin död. Han är livrädd för att avslöja sitt inre gråtande barn.

Det är en konst att lära sig bevittna andra människors livsöden, och i bland otroligt konstiga livsval, men vi behöver lära oss att respektera andras vägval trots vår inbyggda reflex att hjälpa.

I stället för att du ifrågasätter hans val om att vilja dö så kan du köra en annan metod. Håll med honom i allt han säger för då kommer detta ge honom helt andra tankar. Han förväntar sig att du ska försvara livet men han räknar inte med att du ska hålla med honom om döden, och detta ger honom andra tankar. Helt plötsligt kan han då vända kappan och i stället börja försvara livet. Testa så får du se vad häftigt det är att uppmärksamma människors beteenden i olika situationer. Jag har själv testat den här grejen med vänner som "glorifierar" sin egen olycka. När jag börjar hålla med dem så börjar de plötsligt försvara sig från sin tidigare tanke…

Annons:
The Zombie
7/18/13, 1:26 PM
#7

Enligt mig så spelar det ingen roll i hur man uttrycker sig gällande självmord & självmordstankar. Vilket som är det allvarligt! Kanske vill han att du ska hjälpa honom för att ta tag i och söka hjälp. Men att hålla på och hålla med om det han säger gör inte att han på något sätt kan ändra uppfattning. Sedan om han är seriös eller inte, det vet du ju möjligen inte - det är nog bara han som vet exakt vad han vill.

Att man väljer att prata så öppet om det är väl för att han kanske känner att han inte har något annat val. Att allt är så pass likgiltligt enligt honom att han inte bryr sig om hur folk reagerar på det han skriver och säger. Och att han sätter upp en slags fasad om att det inte är så allvarligt för att han inte vill bli tagen på helt allvar?

vallhund
7/18/13, 6:15 PM
#8

Du kan lära dig själv mer via https://sjalvmordsupplysningen.se/

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: