Annons:
Etiketterstresstvångstankar
Läst 18252 ggr
[postmortum91]
7/24/13, 12:49 PM

Konstigaste fobin?

Vad är den konstigaste fobin ni hört talas om? 
Jag fick nyss läsa om Trypofobi - rädslan för hål. Men då jag inte riktigt förstod innebörden så får någon här gärna hjälpa mig. 
Har ni någon fobi? 
Vad är den konstigaste ni hört talas om?

Annons:
[Elinors]
7/24/13, 1:02 PM
#1

Outsiders hade för några år sedan ett program som handlade om fobier. Där var det en tjej som hade dinosauriefobi. Alltså hon var rädd för verkliga dinosaurier, att de skulle finnas på riktigt eller komma tillbaka. Det tyckte jag var ganska så ovanligt. Det var även en tjej med som hade rörfobi. Alltså var rädd för rör och vågade inte gå på toaletten själv eftersom det finns rör på toaletten.

[Elinors]
7/24/13, 2:45 PM
#2

Glömde skriva att jag själv har fobi för nålar. Det som kännetecknar en fobi är en oförklarlig rädsla. Ofta vet du själv att den är orimlig. Jag vet att nålstick inte gör ont, jag vet att det inte är farligt. Och ser jag en nål vet jag att den inte kommer attackera mig. Men jag vågar ändå inte närma mig den. Jag vågar inte titta på när någon får nålstick, ens på tv. Samtidigt som jag vet att det inte är farligt. 

Fobier är som sagt orimliga. Kan tänka mig att ungefär samma gäller för hålfobi. Du vet att hålet inte är farligt eller kan skada dig. Men du är ändå rädd för det.

Maria
7/24/13, 10:00 PM
#3

Jag har i hela mitt liv haft fobi för hål i textilier.

Blev hysterisk när jag var liten och det var hål på något klädesplagg.

Ska jag sova på hotell så bäddar jag upp hela sängen för att kolla lakan och örngott och det kan handla om pyttesmå hål. Det hjälper inte. Då ligger jag ovanpå med ett badlakan😛

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Apootie
7/24/13, 10:38 PM
#4

Jag har emetofobi (fobi för att kräkas). Inte så konstig men det är himla jobbigt då man inte kan "jobba bort den" på samma sätt som vissa andra fobier. Kräks inte ens när jag har magsjukan för att jag håller tillbaks det så hårt. Jättejobbigt när man ska till tandläkaren/har slemhosta osv…

[postmortum91]
7/24/13, 10:49 PM
#5

Finns det verkligen "riktiga" homofober? Alltså att folk på riktigt är RÄDDA för bögar som folk som är rädda för spindlar? 
Är man då rädd att den homosexuella ska skada en/döda en, eller är man helt enkelt rädd för att bli antastad? Men är det isåfall en fobi?

Apootie
7/25/13, 12:50 AM
#6

#5 Ja, det borde det ju finnas. Fick fram detta när jag googlade snabbt:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Homofobi

Annons:
eirwen
7/25/13, 12:53 AM
#7

#5 Ja, det gör det. Du har en irrationell rädsla mot personer som är homosexuella. Synonymen till irrationell är oförnuftig. Om du inte har en fobi som specifikt är att du är rädd för att folk ska döda dig så brukar man inte tänka att det man har fobi för ska döda en. Du är bara extremt rädd. Det kan vara ogrundat men behöver inte vara det om du har varit med om någonting som betingat det du har fobi för som något riktigt negativt.

Dagens homofobi, i vardagligt tal, är INTE samma sak som den "kliniska" homofobin. Då det oftast innebär att man har fördomar som grundas i okunskap. 

Jag har toalettfobi och har med det fått Parcopresis, vilket i stort sätt innebär att jag inte kan eller har väldig svårt för att göra nr 2 på toaletten om det är för mycket folk i närheten. Det är även jobbigt att gå på alla andra toaletter och göra det förutom den jag har hemma.

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

Pelle Långlös
7/25/13, 5:03 PM
#8

Vet inte vad denna heter på latin men jag är rädd för disktrasor. Jag tycker dom är vidriga. Vågar inte peta på den och hänger det en över kranen måste jag ta bort den med diskborsten så att jag inte råkar nudda med glaset eller muggen.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Anne.K
7/27/13, 8:02 AM
#9

Själv har jag höjdfobi och getingfobi. Är jag på höga höjder så blir jag yr och får svindel, pulsen stiger och jag får även handsvett och allt känns bara jobbigt. Jag får ibland höjdrädsla enbart att stå på en stol :P och det känns ganska orimligt för mig men det är tyvärr så min kropp reagerar. Getingfobien yttrar sig redan vid åsynen av en geting som flyger (i mitt tycke) för nära mig (kan handla om ett par meter). Eller om den landat n

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Anne.K
7/27/13, 8:03 AM
#10

Någonstans. Jag fylls av en enorm rädsla som är svår att beskriva och känner bara föyktkänslor. (Ursäkta avbrottet, mobilen fick för sig att posta i förväg).

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Anne.K
7/27/13, 8:04 AM
#11

*flyktkänslor

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

TheEpic
7/28/13, 7:25 PM
#12

Jag har fobi för metall, har jättesvårt för att röra mynt, nycklar och dylikt..

Hanna

Blodfot
7/30/13, 5:46 PM
#13

jag har fobi för rulltrappor ka åka men är liv rädd, kan inte gå först eller sist, jag måste vra i mellan.

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Annons:
y0lsen
8/3/13, 11:43 PM
#14

Jag har trypofobi, det är en fobi för onaturliga hål på en kropp, t.ex. maskhål. Det finns en padda som har sina ägg i hål på ryggen och första gången jag såg en sådan på en dokumentär höll jag på att smälla av.

Jag har väldigt svårt för små hål in general, jag har kommit över hålen som kan skapas ifall man klämmer en pormask, eller de som skapas om man skall få ut kärnorna ur ett granatäpple, men vissa frukter, som lotusrot, kan jag INTE kolla på om man skär upp de på mitten (bara att visa bilden fick mig att dö).

Bara att googla på trypophobia så kommer asbra exempel på vilka hål som är obehagliga.

[postmortum91]
8/4/13, 12:50 AM
#15

#14 Hmm, vilken konstig fobi. Jag tycker också hålen på ryggen på paddan såg äckligt ut, men jag känner ingen direkt rädsla för det :)

y0lsen
8/4/13, 1:15 AM
#16

#15 - Får sådana extrema obehagskänslor av den paddan, fy tusan.

Maria
8/4/13, 8:59 AM
#17

#14 Jag förstår dig precis. Jag kan INTE kolla på sådana bilder. Såg en gång för länge sedan en bild på ett bröst dör maskar kröp ut genom hål. Förmodligen en fejkad bild men jag kunde inte släppa de. Såg den framför mig när jag skulle sova och liknande.

Jag är helt övertygad om att jag har trypophobia och att det hänger ihop med min panik för hål i lakan.

Nu är ju detta en helt OK fobi som går att leva med😉. Det påverkar ju inte vardagen som vissa andra fobier kan göra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

y0lsen
8/4/13, 3:12 PM
#18

#17 - jaaaa den bilden, haha. Den är (som tur är) fejkad, det är egentligen en blomma med sådana hål som de photoshopat in, dock är den ju offantligt vidrig.

Jag har även extrema problem med huvuden på barbiedockor när man ser vart de tryckt in håret 😕

abelyn
8/5/13, 5:14 PM
#19

Ovanliga fobier….
jag vet inte om det är någon fobi men klarar inte av att se nakna /lättklädda människor. får panik och blir så arg och äcklad. både tjejer och killar. det har alltid varit så, har bara klarat av en person med sånt någonsin. annars har jag blivit smått frustrerad och ibland fått smått panik och blivit skitarg. som sagt går inte riktigt att förklara då fobier som ni säger är orimliga. men tror detta mest är att jag äcklas.
sen så är jag även extremt mörkrädd, (ganska vanligt) men jag MÅSTE ha täcke över fötterna och händerna. Annars får jag panik och tror att någon kommer greppa tag i mig eller röra vid mig. Måste ha allt förutom ansiktet täckt med täcke, och om jag vaknar och märker att jag har rört mig och fötterna är fria skyndar jag mig att täcka dom igen. Kan inte sova annars… märkligt men… ja 🤦‍♂️

tessbess
8/20/13, 2:02 PM
#20

Glasspinnar tycker jag är helt vidriga och kan inte hålla i en, äter jag en glass måste jag linda plast runt hela pinnen, kan inte heller äta det sista på glassen då jag inte klarar av att känna pinnen i munnen,

Älskar att Hata, men Hatar att Älska.

Annons:
Ultra
8/20/13, 3:04 PM
#21

Hejsan!! Jag har spindelfobi. Men mina två konstigaste fobier är ballonger och stora potatisar. Samt att jag inte kan se öpnna skåps dörrar. Om jag är hos någon som har en skåps dörr öppen så måste jag stänga den annars kan jag lätt få panik.

Pelle Långlös
8/20/13, 7:54 PM
#22

#20 tessbess. Så har jag haft sedan jag var riktigt liten (är 35 nu). Trodde jag var ensam om detta. Klarar inte av trä överhuvudtaget om det inte är lackerat.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

tessbess
8/21/13, 12:11 AM
#23

okej #22 trodde jag också var själv om det, känns som en sån konstig sak.

Älskar att Hata, men Hatar att Älska.

[postmortum91]
8/22/13, 2:18 AM
#24

Jag vet inte om det räknas som en fobi, men jag har otroligt svårt för blött papper. Speciellt toapapper eller hushållspapper. Jag klarar inte av att titta på en hängande blöt pappersbit i luften utan att börja må illa:S

Praefatio
8/23/13, 1:08 PM
#25

Jag har fobi för lappar, alltså tvättrådslappar, på kläder, täcken, sänglinne, möbler osv. Har alltid haft det, mamma säger att jag har blivit hysterisk ända sedan jag var bebis.

Min fobi påverkar mig något enormt i vardagen. Har svårt att sätta mig i soffor hos andra människor pga att det finns lappar i kuddarna, samma gäller på caféer osv. Ser jag en lapp så fylls jag av såna obehagskänslor att jag inte kan tänka på annat. Undviker i det längsta att någonsin sova någon annanstans än hemma pga lappar på täcken och kuddar (som är de absolut värsta), på madrasser och sänglinne. Reser därför aldrig, och om jag gör det så tar jag med mig eget täcke, egen kudde osv även om det bara gäller en natt.

Hemma är såklart alla lappar bortklippta överallt så här är jag säker. I perioder går det liiite bättre, då kan jag t.ex. sitta i folks soffor och sådär, men sängar är det värsta och fungerar aldrig.

Utöver detta har jag ett helt gäng andra fobier också, men de flesta är rätt vanliga: socialfobi, telefonfobi, fobi för att få och öppna brev osv. Det här är den enda fobin som är helt ologisk och genomknäpp.

lurituri
10/17/13, 4:37 PM
#26

Jag har fågelfobi. Tycker att deras ben och klor är extremt äckliga, speciellt om det saknas nån tå eller klo. Usch! Men det är nog det lite uppumpade, stinna bröstet som är värst. Jag får såna äckelkänslor av att se en fågel att jag mår illa. Levande fåglar går bättre än döda. En överkörd fågel kan förstöra en hel dag för mig. Bilden kommer tillbaka, gång på gång! Lurituri

I_HATE_MY_LIFE
10/22/13, 4:31 PM
#27

#14
Har exakt samma fobi!

Annons:
Ebolaa
10/23/13, 8:30 AM
#28

Vilken intressant läsning! Jag har aldrigt haft någon fobi, på senare år har jag upplevt socialfobi i olika perioder i mitt liv, men inget anmärkninsvärt då jag ändå skitit i de känslor jag upplevt och tvingat mig igenom möten och träffar med vänner, för att jag vet att det är mer sunt. Inte för att jag mår bättre i efterhand men ändå..

Men ni verkar måla upp en bild i huvudet av dessa saker och liknande, som att ni har en enorm fantasi. Jag tycker det är jätteintressant. Ni får ursäkta men jag blev förståss att flina lite åt era idéer, men det kan ni väl bjuda på ;)

Jag menar ni som tycker att fåglar är äckliga, har sett en bild vid något annat tillfälle med en fågel utan en klo osv. som att dessa bilder etsar sig fast i huvudet på er, sluta tänka på sån här "skit", men jag förstår att det är i princip omöjligt !

Hoppas ni kommer över era fobier!

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Emelie
10/28/13, 10:02 PM
#29

Jag har en lättare fobi för silverfiskar, tror inte det har något namn direkt 😉Vet inte exakt vad som räknas som fobi, men jag gråter när jag ser en. Dock inte på bild, utan bara i verkligheten. 

Attberopå det, en gång fick jag en stor jävla silverfisk i en pizza jag åt. Det var nog det värsta jag varit med om.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

jagga-ewe
10/31/13, 11:37 AM
#30

Jag vet inte om det är en fobi, men jag har FRUKTANSVÄRT svårt för knottror. Som den där hålfobin fast tvärtom lixom. Jag fixar inte att hålla i fjärrkontrollen till kompisens TV, för den har sånna där små plastknottror på baksidan för att inte glida. En del köpebröd är bakat på plåt med små gropar, då blir det knottror på undersidan av brödet. Jag skär bort med minst 1 cm marginal, kan inte äta det. Många ridvantar har små plastpluppar för att man ska få bättre grepp, jag har inga sådana. Och när döttrarna har sånna på sig får de INTE hålla i mig! Anti-glid-tyglar med sånna knottror är uteslutet, jag har bytt tyglar på ridskolan en gång för att hästen jag skulle rida hade den typen av tyglar. Bara att skriva om det här får det att klia i händerna på mig! Ett tag var det inne med stora ryggsäckar med plast-taggar lixom, jag trodde jag skulle kräkas bara jag såg de där. Det var ju mastodontknottror.

Det som känns jobbigast, men som jag lärt mig hantera ändå, är att min man har massor utstående leverfläckar på ryggen. De sitter inte så tätt och inte symmetriskt, så de är inte riktigt som knottror men jag har svårt att smeka hans rygg fortfarande. Vi har levt ihop i nitton år…

Det är inte en rationell sak heller, för jag klarar att ta på spikmattor, där är det ju spikar i långa rader men de är ändå inte knottror på det viset. 

Sen har jag dessutom bro-skräck, men det vet jag beror på att jag minns när Tjörnbron rasade. Jag åker inte ut på en bro jag inte ser slutet på. Och broar som man inte kan se hela vägbanan på kör jag inte ut på utan att det kommer trafik från andra hållet, så jag vet att den är hel. Men det är inte en fobi, jag kan åka med andra som kör, bara inte köra själv. Det är inte höjden som är problemet, det är hela grejen med att bron kan ta slut mitt i ingenstans utan förvarning. Kan drömma mardrömmar om bilar som åker strömhopp ut över en brokant. Jupp, precis vad som hände när Tjörnbron rasade.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

indaa
11/27/13, 12:04 AM
#31

Jag är fruktansvärt rädd för slukhål, chansen att jag ramlar ner i ett är väl otroligt liten ändå kan jag inte låta bli ibland att få panik och tro att jag ska råka ut för det. o_o får sån fruktansvärd ångest när jag läser i tidningen om något nytt slukhål i världen, haha…

Robertoo
11/27/13, 3:31 AM
#32

Men det finns juh dinosaurier.

/Roberto

Lusssan
11/27/13, 2:49 PM
#33

Jag tycker väldigt illa om att låta fingrarna nudda oglaserad keramik. När det är sådär mat och lite som en fil nästan. De börjar krypa i fingrarna direkt o de e väldigt obehagligt, har likadant med bomull och att dra en glasspinne mot tänderna.

Persifone
11/28/13, 5:05 AM
#34

Jag har lite problem med vissa typer av tidningspapper, att jag ska råka dra naglarna mot det. Svårt att förklara, men en fobi är det nog inte riktigt.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Annons:
fidojunior
11/30/13, 11:33 PM
#35

Jag har fobi för insekter och kryp, främst sådana som flyger. Är det en nattfjäril eller annat flygande kryp i mitt rum så klarar jag inte av att vara kvar. Det senaste jobbiga var förra sommaren då jag vid ett tillfälle var omringad av en okänd insekt en längre stund som vägrade flyga ifrån mig, trots att min pappa försökte slå bort den och trots att jag försökte springa ifrån den. Lyckades till slut bli av med den och resten av den långpromenaden i fina solen var jag gråtfärdig, gick och hulkade hela tiden och blev rädd för minsta lilla sak som flög förbi, då även små flugor som jag annars inte bryr mig om.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Felliiis
12/2/13, 1:58 PM
#36

Jag har fobi för getingar/bin, traktorer och lastbilar. Får en enorm ångest och vill bara springa helt hysteriskt där ifrån, haha.

xoxo Tahki
http://tahki.blogg.se

Calcifer
12/2/13, 2:12 PM
#37

Kackerlackor. Gråter med panik så fort jag ser en. Bilder på dem är också illa. Blotta tanken på att behöva döda en själv sätter skräck i mig. Åååååh sån tur att jag bor i Japan i ett hus som har kackerlackor på somrarna. -.-


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zakaraa
12/5/13, 6:13 PM
#38

Kan inte komma på någon Konstig fobi, det finns så mycket. Man kan ju ha en fobi för i stort sett Allt oavsett om det finns eller inte :P

Jag själv är nyligen diagnostiserad med Fobisk personlighetsstörning (Phobic personality disorder, låter bättre på engelska "störning" är ju inte det finaste ordet)
Det är ungefär som social fobi fast mycket värre i mitt fall.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

LajvKrattan
12/6/13, 4:03 PM
#39

Det låter som att en del här är lite mer tvångssyndrom än fobi. Att känna sig tvingad att stänga köksluckor, att känna sig tvingad att leta efter hål i lakan. Det kan säkerligen vara lite både och. Vad tror ni?🙂

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[Myraan]
12/9/13, 11:08 PM
#40

Är väl inte helt säker på att det är just fobi, men jag känner ett sjukt starkt obehag för lerdockor. Det är från när jag var liten och jag såg barnprogrammet "Wallace och Gromit". Tyckte att de såg HEMSKA ut och jag kan fortfarande inte se det, inte ens höra det i bakgrunden. Detta program har gjort att jag nu känner ett starkt obehag för nästan alla lerdockor. Svårt att bli tagen på allvar när man berättar om det, och det kan jag iofs förstå, hah!

Peak303
12/10/13, 12:00 AM
#41

#20 & #22: Skönt att veta att man inte är ensam om den fobin! Ryser till i hela kroppen då jag rör något i trä och typ "förstenas" en liten stund, om det inte är lackat. D:

Har även en fobi för ljudet som kommer när man fäller ihop kartonger, fy bara tanken av det får mig att äcklas av det…

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Annons:
Cavia
12/11/13, 7:35 PM
#42

Det här var intressant! Har aldrig hört talas om Trypophobia förut, och googlade på ordet…och en massa bilder dök upp. Kände genast en enorm obehagskänsla och alla hårstrån på hela kroppen reste sig…och det började klia. Fy sjutton vad obehagligt! Så jag måste nog sälla mig till en av dessa med en sån fobi. 

Nåt annat jag inte klara av att titta på är den där sjukdomen där kroppen ser ut att ha förvandlats till trä…nån virussjukdom som gör att det blir gigantiska vårtor över hela kroppen…vidrigt!

Min absolut värsta fobi är annars mot hajar…fast bara vithajar. Kan inte titta på en bild utan att bli alldeles svimfärdig. Badar jag på sommaren så simmar jag aldrig så jag inte vet att jag bottnar. Kan även få panikkänsla i en vanlig bassäng!

Sen fixar jag inte att lyssna på någon som tuggar på en hård karamell, ljuden av att det knastrar mellan tänderna får mig att rysa….

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

Cahira
12/13/13, 5:43 AM
#43

Min konstigaste fobi är gasolspisar. *ryyyyys* 

Jag är rädd för mycket men oftast är det mer skräck än fobi. Här är några jag har nu och några som jag kommit över genom åren:

Social fobi, spindlar och andra insekter, katter, knivar, eld, gasolspisar, ugnar, strykjärn, höjder, att spy, att bli kladdig (bland annat varför jag ogillar barn, de stoppar händerna fulla med snor och saliv och ska kladda på dig sedan), frigolit mot naglarna, och säkert femtioelva jag inte kommer på såhär på rak arm. 

Justja, telefonskräck har jag med. Prata i telefon med vänner går bra men företag och okända går nästan inte alls. Knappt jag kan betala för mig själv i affärer. 

Jag är rädd för ALLT man kan skada sig på. Vissa saker har blivit bättre men jag har fortfarande en hel del kvar att jobba på. Konstigt nog är jag inte rädd för blod eller nålar. Men rakblad funkar inte.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Lia
12/19/13, 11:04 PM
#44

#29 Jag klarar inte heller av silverfiskar! Kanske lite mer extremt då jag kan få panik bara av att titta på en och springer iväg och skriker och sånt där :P

Sen klarar jag inte alls av insekter, spindlar, ormar och råttdjur! Det är så hemskt obehagligt för mig och jag kan absolut inte vistas på samma plats som dessa!

Jag har haft nålfobi sen jag föddes, men efter många läkarbesök och terapi har jag lyckats bearbeta bort det tills år 2010 ca! :D

Sen har jag fobi mot att "lämna tryggheten". Jag skulle aldrig få för mig att åka utomlands, eller ens lämna mitt län. Då skulle jag aldrig hitta hem och dö eller bli mördad eller nåt annat otroligt.

[Memento Mori]
12/20/13, 12:52 AM
#45

Mal- och nattfjärilar har jag en något bisarr fobi för, förstår inte riktigt varför. 🤔

Men den konstigaste som jag hört talas om måste ändå vara Aulofobi, Rädsla för flöjter. Fråga inte hur jag hörde talas om den för det minns verkligen jag inte. 😃

sasha_setter
12/21/13, 6:24 PM
#46

Jag kan verkligen inte se harskrankar! Om en kommer i närheten så ryser det i hela kroppen och jag springer oftast därifrån :p. Jag får också panik om jag själv eller någon annan drar baksidan av en penna eller naglarna över ett vanligt papper.

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

Upp till toppen
Annons: