Annons:
Etikettbehandling
Läst 2228 ggr
tearsandrain
2013-07-31 13:22

Hur får jag läkaren att lyssna?

I år har jag varit inlagd vid fem tillfällen varav två gånger på lpt. Är inlagd med vårdintyg just nu och är så otroligt trött på livet och den här malande, konstanta ångesten. I januari när jag blev inlagd första gången efter att ha varit på ett behandlingshem i ett och ett halvt år satte överläkaren in oxascand 5 mg. Har grava ångestproblem och panikattacker och oxascand har ingen effekt på mig, vilket alla i personalen försökte övertyga läkaren om också men han har hela tiden sagt: "vi testar lite till". Den här inläggningen gick han med på att höja den till 10mg, utan effekt. En underläkare lyckades övertala överläkaren att byta från oxascand till stesolid 5mg. Det hade inte heller någon effekt, och personalen ringde jouren för de tyckte att det var så konstigt att jag får så låga doser ångestdämpande när jag har sådan fruktansvärd ångest. Jouren höjde till 10mg vilket jag inte heller kände av utan jag skadade mig ganska illa på avdelningen istället. Jag är rädd för att be om det jag vet hjälper eftersom jag är rädd att de kommer tro att jag bara är ute efter starka piller. Men som en personal sa: jag har ingen missbrukarpersonlighet, är inte manipulerande och vill ju egentligen kunna klara mig helt utan mediciner. Jag klarade mig på behandlingshemmet helt utan benzo, och nu är all ångest tillbaka igen med ännu mer kraft. Jag vill bara ha något som hjälper så att jag slipper göra såhär mot mig själv, slipper läggas in hela tiden och kan klara av livet som "vanliga" människor. Hur ska jag få överläkaren på avdelningen att förstå när han inte ens vill lyssna på personalen som är med vid mina ångestattacker?

Annons:
IaMiaMaria
2013-07-31 16:29
#1

Ja du det är inte det lättaste, en läkare som har bestämt sig för något kan vara svår att rubba. Den lättaste vägen kanske kan ändå vara via personalen, även fast läkaren inte riktigt lyssnar på dem så kanske du kan prata med dem och be om ett möte alla tillsammans, även kanske nån anhörig till dig kan vara med.

Vad är det du vet som hjälper dig mot din ångest mer än att skära dig?

För mig hjälper inte benzo alls, har ätit hög dos av Temesta, men då tycker jag nästan att theralen hjälper någon bättre, och det är ju bra! Samt att prata med någon, att inte vara ensam, även fast du ligger inne så borde du inte vara ensam så att du får möjlighet att göra dig illa.

Hoppas du får den hjälp du behöver!

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

tearsandrain
2013-08-01 11:45
#2

Jag har gått igenom många olika ångestdämpande preparat, har även gått i DBT för att kunna hantera ångesten. Tyvärr hjälper inget längre… Idag har personalen dock lyckats övertala läkaren att sätta in iktorivil stående mot min ångest. Har haft den innan med bra resultat så hoppas det kommer hjälpa nu med! Hatar egentligen att ta så starka mediciner men jag känner att alternativen har börjat ta slut…

IaMiaMaria
2013-08-01 14:03
#3

Vad bra =) Hoppas att de hjälper lika bra den här gången.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Upp till toppen
Annons: