Annons:
Etiketterpersonlighetsstörningarborderline
Läst 1630 ggr
IaMiaMaria
8/6/13, 4:39 PM

Uppfyllde kriterierna för borderline

Idag har jag varit hos en psykolog för att utreda om jag ev har Emotionellt instabil personlighetsstörning och jag uppfyllde 8 av 9 kriterier och man ska ha minst 5 för att få diagnosen.

Först kändes det skönt att äntligen ha ett ord på många års problematik och att det finns hjälp att få. Men stunden efter satt jag och grina och tänkte att med alla fysiska fel jag har så ska det va fel i huvet å mig också =( men jag är ju bra på detta att vända saker till något negativt.

Hur känner ni som fått den diagnosen?

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Annons:
eirwen
8/7/13, 12:27 AM
#1

Jag visste redan vid 14-15 års åldern att jag visade stora tecken på Borderline. Jag fick diagnosen på papper när jag flyttades till vuxenpsykiatrin, ca 18 års ålder. Först var det en lättnad att få det på papper men sen började jag förneka att jag hade det, vilket är konstigt då jag har vetat om det länge. Läste en del på nätet om hur folk uppfattar oss med Borderline och blev riktigt ledsen då man ansågs vara ett monster. Men det försvann efter en vecka eller två och jag fick tillbaka min acceptans för det.

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

Calcifer
8/7/13, 12:40 AM
#2

Jag var 24 när jag äntligen fick min diagnos. Det är en av de bästa saker som hänt mig. Jag har alltid vetat att jag är annorlunda och att jag fungerar annorlunda, det är så himla skönt att ha svart på vitt bekräftat varför. Att det inte är mitt "fel", utan att det bara är så. Jag är född med det, precis som att jag är född med brunt hår och en krokig näsa. Jag har inte samma diagnos som dig dock, vill jag påpeka. 

Sen finns det absolut inget "fel" i huvudet på dig! Det måste understrykas! Jag brukar säga som så att sladdarna i min hjärna är kopplade lite annorlunda bara - men det är absolut inget fel på mig. Och inte på dig heller! Du fungerar annorlunda, det är inget fel med det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

lurituri
8/7/13, 7:18 AM
#3

Kära IaMiaMaria! Vet du att jag kände en sån enorm lättnad! Äntligen fick jag svar på varför jag alltid känt mig annorlunda och utanför. Detta har jag grubblat över hela mitt liv. Skönt att inte behöva känna skuld och skam. Det var ju faktiskt något som var fel - hela tiden! Istället för att gråta - försök att se det positivt. Nu vet du anledningen till varför det så många gånger "blivit fel". För mig kändes det som en befrielse. Nu kan jag prata med andra som har blivit diagnosticerade med Borderline och känna igen mina egna handlingar och reaktioner. Det finns andra som är som jag - som är som vi IaMiaMaria! Kram Lurituri

IaMiaMaria
8/7/13, 10:16 AM
#4

Tack för era svar, det känns bättre nu då det har fått sjunka in lite.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

tearsandrain
8/7/13, 11:50 AM
#5

kändes både bra och förjävligt, känner mig ofta dömd av vården och ibland ser de bara den självskadande delen, inte personen bakom som behöver hjälp.

tessbess
8/20/13, 1:52 PM
#6

Jag fick min diagnos detta år och har blandade känslor. Ena känslan är en stor bitterhet över att ha blivit felbehandlad i 8 år, men å andra sidan jävligt skönt att veta vad felet är. Hoppas det blir bättre för dig.

Älskar att Hata, men Hatar att Älska.

Annons:
Upp till toppen
Annons: