Annons:
Etikettbehandling
Läst 2849 ggr
tearsandrain
2013-08-09 11:37

överskridit maxdos?

Har länge ätt abilify i stämningsstabiliserande syfte. Då hade jag 15 mg på morgonen. 
De höjde så att jag tar 5 mg till på eftermiddagen också pga "psykotiska symptom". Då är det 20 mg jag trodde jag skulle ta dagligen. 
Fick idag veta att de höjt den på morgonen till 30 mg, plus att jag har kvar den på eftermiddagen på 5 mg. 
Jag kommer alltså att äta 35 mg Abilify om dagen (om de inte planerar att höja den ännu mer). 
Jag har försökt hitta vad som är maxdosen genom att googla runt och oftast brukar det ligga kring 20-25 mg om jag inte missuppfattat. 

Så då undrar jag om någon som har haft Abilify vet om jag har en för hög dos eller om det är en normal dosering? 

Annons:
The Zombie
2013-08-09 13:50
#1

Detta läste jag på fass (för förskrivare)

ABILIFY är effektivt inom dosintervallet 10 till 30 mg/dag (dvs. 10 till 30 ml lösning/dag). Ökad effektivitet vid doser över 15 mg/dag har inte visats men en högre dos kan dock vara av nytta för enskilda patienter. Den maximala dagliga dosen bör inte överskrida 30 mg.

tearsandrain
2013-08-09 14:17
#2

Tack för svar! Så dosen är alltså för hög? Borde jag ta upp det med läkaren eller lita på hans omdöme?

IaMiaMaria
2013-08-09 14:55
#3

Du kan absolut ta upp det med din läkare då det är du som ska ät medicinen. Men ibland kan läkare ge mer än max dosen enligt Fass, oftast brukar de inte gå långt över men de kan ha erfarenhet av läkemedlet doser som inte tas upp i Fass där det bara är enligt studier.

Jag äter Fluoxetin och där är maxdosen 60 mg vilket jag har nu, men var uppe i 80 mg i en period för att få snabbare effekt.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

The Zombie
2013-08-09 17:53
#4

Du kan ju prata med din läkare om att du vill veta vad maxdosen är på medicinen och frågar hur han tänkt med den och hur länge du skall ta den osv. Men 30 mg Abilify är maxdos, dock är det inte så att man inte KAN ta mer än 30 mg, bara att det kanske inte är någon större skillnad på effekten av den. Sedan läste jag att man ej bör ta Abilify mer än max 12 veckor - för rätt resultat. Men det är väl också lite beroende på vad man har för historik med mediciner och sjukdomar och diagnoser.

Upp till toppen
Annons: