Annons:
Etikettbehandling
Läst 2591 ggr
[Rasmusäventyr]
8/11/13, 5:01 PM

Makropsi

Hejsan! vet inte om detta är rätt forum för min fråga.. säg gärna till om det finns någon bättre kategori att ställa den i.

När jag var 11 år (är 19 nu) så hade jag ofta panikattacker, dessa inkluderade alltid makropsi (intryck av att föremål jag tittar på känns och ser väldigt stora ut). Jag vet inte om Makropsin berodde på panikattackerna eller tvärt om men hur som helst så avtog attackerna efter något år ungefär, men makropsin kvarståd och gör det fortfarande.

det jag undrar är om någon har samma problem, för jag har inte stött på en enda hittills.. och om du har det så undrar jag om du vet hur man kan komma över det! jag tycker att det verkar som att det är psykiskt efter som att det bara kommer ibland.

har kanske missat viktiga detaljer så fråga om något är otydligt!

lite info om makropsi http://en.wikipedia.org/wiki/Macropsia

Tack på förhand :)

Annons:
Svion
8/12/13, 8:59 AM
#1

Jag är inte direkt bekant med vad du beskriver, men det händer ibland sedan jag var 10 år under panikattacker att jag får hallucinationer av objekt som ändrar massa från väldigt smått till väldigt stort. Jag är tveksam till att det bidrar till mycket mer än att det bör vara relaterat till just panikattacker och att symptomatiken bör ses som en "avstickare" från vad din kropp och själ tidigare erfarat. Mer än så vet jag tyvärr inte. 

En liknelse kan måhända dras till vissa drogutlösta psykoser där exempelvis lukter och ljud har en tendens att återkomma väldigt lång tid efter sessionen, från månader till ett fåtal år efteråt.

"One day we’ll look back at this
And laugh and laugh and we’ll die laughing
One day we’ll look back at this and laugh"

Upp till toppen
Annons: