Annons:
Etikettbipolär-sjukdom
Läst 2702 ggr
[GoodbyeLullaby]
8/18/13, 1:19 PM

Hjälp, är jag bipolär?

Vet inte vart jag ska ta vägen just nu. Är 20 år gammal och blev sjukskriven för depression i början av året. Fick antidepressiva och i och med sjukskrivningen fick jag lite lugn och ro för att återhämta mig. Går även till en kurator kan jag tillägga. Har inte känt mig särskilt depp de senaste månaderna, tvärtom så hae mina närmsta nämnt att jag varit ovanligt framåt och pratglad. Men sedan några dar tillbaka nu så känns allt skit igen. Ligger i sängen och har ingen motivation till någonting - speciellt inte plugget. Gråten sitter i halsen och allt känns bara så hopplöst. Är så trött på att må såhär. Vill bara veta vad det är för fel på mig så jag har ''en ursäkt'' till varför jag är så himla konstig. Känns som ingen riktigt förstår sig. Dessutom känner jag mig som en stor börda för mina stackars nära som måste oroa sig för mig hela tiden. Vill inte vara såhär konstig hela tiden.

Annons:
blackfriday
8/18/13, 10:13 PM
#1

Kan det vara medicinen som spökar?

Jag kan också bli uppvarvad av vissa antidepressiva. Såna mediciner gör en lite konstig. Brukar gå över igen, som du skrev.

Själv har jag vant mig vid att må så som du beskriver, och speciellt när psykiatrin inte hjälper (kan hjälpa?) så hittar man egna lösningar och strategier till slut.

Anna4077
8/19/13, 9:51 AM
#2

Det kan som #1 skriver bero på medicinerna eller att du helt enkelt inte återhämtat dig fullt ut än och har ett "litet" bakslag. Det är väldigt vanligt att man får det. Jag brukar ibland dölja att jag mår dåligt. Både för mig själv och andra. Oftast när jag tröttnat på att må dåligt och helt enkelt bestämmer mig för att bli frisk. Brukar hålla ett tag men inte så länge. Nu vet jag inte vad som utlöste din depression men så har det varit för mig jag är iofs bipolär men det har inget med min sjukdom att göra utan mer perioderna. Sedan är en annan sak som kan hända när man varit med om en depression. Man blir rädd för att må dåligt och automatiskt mår dåligt när man kanske har en dålig dag. Det och fullt normalt och jag råkade ut för det jätte ofta när jag hade haft min första. Minsta naturliga svacka så la jag mig ner och kände en full depression. Att du vill hitta en orsak till att du mår som du mår är ju självklart! Det är väldigt obehagligt och förvirrande med en depression. Det är väldigt skönt att få en förklaring till varför man mår dåligt. Jag har legat, som du, säkert tusen gånger och gråtit för att jag helt enkelt inte förstår varför jag är deppig när jag egentligen är lycklig. Det är absolut fruktansvärt att känna så. Att sätta diagnos för bipolär tar ett tag, för mig iallafall, för läkare att se ett tydligt mönster. Jag upplever att det du beskriver är normalt efter en depression. Det tar ett bra tag att till fullo återhämta sig. Har du en läkarkontakt för dina mediciner? Om inte, kräv en sådan. Det kan vara så att du behöver en justering i dom. Dra inga slutsatser kring diagnoser. Försök att acceptera att du inte kan acceptera att du mår som du mår men låt dig må dåligt också. Många sa att jag va tvungen att acceptera att jag mådde dåligt innan jag skulle bli bättre men det funkade inte ens mig. Jag kan bara inte acceptera det. Men jag har accepterat att jag inte gillar det, förstår det eller kan acceptera det utan att jag måste lära mig att leva med det. Att detta är hur mitt liv kommer vara och att jag måste lära mig att hantera det eftersom det inte funkar att lägga sig ner och dö. Jag har provat men det verken funkar eller hjälper. Hoppas du hänger med vad jag pratar om i min kommentar. Det blev kanske lite snurrigt. Är så fruktansvärt svårt att förklara hur det känns. Sedan är sånt också så individuellt. Hoppas det hjälpte lite iallafall för du är långt från ensam. Jag kände mig också väldigt ensam och isolerad först men hittade mängder av människor som levt igenom det jag går igenom. Det känns uppmuntrande :)

Anna och taxen Max

Upp till toppen
Annons: