Annons:
Etikettallmän-psykiatri
Läst 9300 ggr
Ralktad
8/21/13, 9:54 PM

Hur går en utredning till?

Jag är inte så bra på det här med utredningar och grejer.

Om jag vill ha en utredning för Borderline och ADD samt Generaliserat ångestsyndrome, hur går det då till?

Och vad brukar ske efter utredningen om det visar sig att man har diagnoserna?

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus

Annons:
Calcifer
8/21/13, 9:56 PM
#1

Hur det går till tror jag är olika. Men man brukar få träffa olika personer och svara på massvis med frågor. Efter diagnosen beror det lite på vad för diagnos man fått. Men oftast kan man erbjudas hjälp som ska underlätta vardagen för en. Jag blev t:ex erbjuden KBT för min asperger.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

tessbess
8/21/13, 11:07 PM
#2

Jag utredde mig nyss. Vi utredde allt

Fick börja med ett formulär som var frågor. Därefter "intervju" alltså gå in djupare på problemen.

Därefter ett tjockt jäkla häfte med frågor som jag fick svara på därefter långa intervjuer där man gick igenom varje fråga djupt.

Därefter ytterligare häften med frågor, sen intervju..Etc etc etc.

Min utredning sa att jag bland annat har Borderline (vilket jag trott länge.)

Väntar bara på min skriftliga utvärdering som tagit månader nu..

Älskar att Hata, men Hatar att Älska.

Ralktad
8/21/13, 11:47 PM
#3

#2 Hur börjar en utredning då? Hur börjar allting?

Jag har inte uppsökt någon psykolog än, så jag har absolut ingen aning om hur allt går till.

Skulle någon kunna förklara stegvis? Om jag har depressioner och sedan är väldigt säker på att jag har Borderline, ADD och GAD. Vad ska jag då göra?

Jag har som sagt aldrig varit hos en psykolog.

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus

Calcifer
8/21/13, 11:55 PM
#4

#3 Jag kontaktade min husläkare, och sa att jag ville ha en remiss till vuxenpsyk för att göra en utredning för asperger. Han ställde en del frågor och skickade en remiss. Sedan var det rätt mycket väntande, sedan fick jag en kallelse till en psykolog som ställde en triljard frågor. Sedan fick jag träffa två till psykologer samt en läkare i samma team som alla ställde massvis med frågor.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

tessbess
8/22/13, 1:50 PM
#5

#3 Allt började med att jag började bli trött på att inte känna mig normal eller bättre av mediciner som jag tagit i flera år.

Sa till min psykolog att jag ville ha en utredning och sa till henne att jag trodde att jag hade Borderline. (Du som inte har en psykolog, personligen så fick jag en psykolog efter jag hade besökt psykakuten) Men kontakta VC  och förklara läget så dom vidarebefordra dig till psyk.

Fick vänta ett halvår på att utredningen skulle starta.(då personen som skulle hålla utredningen kanske skulle sluta och etc etc. Väldigt frustrerande)

Älskar att Hata, men Hatar att Älska.

Ralktad
8/22/13, 2:24 PM
#6

Så det går inte att boka på egen hand? Dröjer det längre då?

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus

Annons:
Calcifer
8/22/13, 2:28 PM
#7

#6 Boka?

Nja, du kan inte riktigt "boka" en utredning. Sånt tar tid, det är massor med människor som utreds. Det snabbaste och bästa sättet är att kontakta vårdcentralen, så kan de skicka en remiss vidare sedan. Men du får ändå räkna med väntetid. I genomsnitt brukar det ligga kring ett år tills man får sin diagnos, men det kan även gå snabbare eller ta mer tid.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Ralktad
8/22/13, 2:29 PM
#8

#7 Okej. Om jag endast vill snacka med en läkare/psykolog just för mina depressioner och min ångest då? För jag känner att jag verkligen måste få hjälp av någon. Är det akutpsyk då?

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus

Calcifer
8/22/13, 2:33 PM
#9

#8 Det beror på hur akut det är. Ja, är det akut ska du naturligtvis kontakta psykakuten. Dock brukar det vara mest att du kan läggas in eller få prata med någon där och då. Vill du ha en längre kontakt och eventuellt medicineras brukar det ändå finnas rätt mycket väntetid.

Tyvärr ser systemet helt sjukt ut. Jag har själv åkt in akut mitt i natten med panikångest och dödslängtan och fick snällt åka hem igen med löfte om att jag skulle få en tid inom tre månader… FYI, det tog 5 månader innan jag fick en tid.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Ralktad
8/22/13, 2:35 PM
#10

#9 Men gud. Ska man verkligen behöva vänta så länge innan man får hjälp?

Jag ska höra med VC så får hen skicka en remiss. Tillsvidare får jag ta kontakt med skolkuratorn. Hon har arbetat på Bup innan, så något erfaren borde hon väl vara.

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus

Calcifer
8/22/13, 2:42 PM
#11

#10 Förhoppningsvis går det snabbare, men tyvärr är det rätt hög press på dem och för lite resurser så de gör väl så gott de kan. Det är nog snarare hela samhället det är fel på. Är du under 18 dock, så kanske det fungerar annorlunda angående diagnos etc. Men att prata med kuratorn kan vara ett bra första steg. Som sagt, är det akut, och du känner att du måste få hjälp NU, så sök dig till psykakuten. Men då brukar man få hjälp just för ögonblicket, och på det stora hela måste du ändå söka hjälp via VC eller dylikt.

Förslagsvis kan du ju prata med VC, t:ex, och säga hur akut det är. Och få remissen skickad åtminstone. Sedan om det drar ut på tiden och du mår skit kan du kontakta psykakuten - din remiss ligger ju fortfarande kvar, liksom, och påverkas inte av att du snabbt behöver lite hjälp.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Ralktad
8/22/13, 3:30 PM
#12

#11 jag har nyligen fyllt 18, så det blir Unga Vuxna som jag ska till. Kanske är väntetiden mindre där? Jag bor i stockholm.

Akut och akut. Jag har i princip ångestklumpen i magen hela tiden. Men det är mer på kvällen eller när jag är ensam som själva depressionen kommer. Jag har självskadebeteenden också.

Det jag vill ha hjälp med främst är att kunna hantera min ångest och depression. Sedan få medicin också.

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus

Calcifer
8/22/13, 3:36 PM
#13

#12 Jag kan inte uttala mig om deras väntetider, då jag inte bor där. Men oftast är de rätt långa.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Ralktad
8/22/13, 3:37 PM
#14

#13 Okej. Jag kanske borde ringa dit och höra. Tack så jättemycket för snabba svar!

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus

appalpaj
8/22/13, 6:01 PM
#15

När jag bad om utredning så vände jag mig direkt till psykiatrin. Bad min mamma ringa dit och så blev jag uppskriven i kö för bedömningssamtal. Efter 3 månader fick jag en tid där. 2 månader senare hade jag fått diagnoser. Var dock social fobi som jag sökte för, men de började så pass brett så att de skulle kunna märka eventuellt andra svårigheter också. Min utredning innebar att jag fick fylla i massa testpapper som skulle visa på om jag hade några neuropsykiatriska svårigheter, de intervjuade min mamma 2 gånger och så fick jag göra ett muntligt test där man ska sätta ihop pusselbitar, räkna ut räkneuppgifter och liknande. Sedan fick jag mina diagnoser, social fobi och selektiv mutism. Så gick det för mig när jag sökte hjälp :)

Lycka till Ralktad:)

Medarbetare på Social fobi ifokus

[MissCaandy]
8/28/13, 8:05 AM
#16

Logga in på www.minavardkontakter.se och sök efter en psykiatri nära dig och boka tid där och skriv att anledningen till besöket är för att du vill utreda dig för adhd osv. Så gjorde jag. Sen fick jag en tid till en läkare som skickade vidare mig till en psykolog.

FotoAlle
9/3/13, 11:15 AM
#17

Kontakta Öppenvården i ditt kommun, du hittar dem på Mina Vårdkontakte, eller på Vårdguiden

Upp till toppen
Annons: