Annons:
Etikettakuta-situationer
Läst 1492 ggr
AnnaFagerell
2013-08-23 06:11

Hur hjälpa mordoffers anhöriga?

En av mina arbetskamrater har råkat ut för det värsta man kan tänka sig. Hans familj blev brutalt mördade för ett par månader sedan. En liten dotter och en älskad fru, knivhuggna till döds i sitt hem.

Andra arbetskamrater verkar inte bry sig, men jag tar detta jättehårt. Kanske för att jag har barn? Killen tyr sig till mig, vilket är jobbigt.. Vi har egentligen ingen direkt vänskapshistoria tidigare. Han vill inte gå till doktor/psykolog och allt som finns i hans huvud är hämnd.

Förövaren sitter anhållen och väntar på sin dom.

Hur i hela friden tröstar man en sådan här person? Funderar på att försöka få honom att uppsöka en präst. Någon som kan hjälpa till. Han är inte från sverige vilket gör det hela lite svårare. Morden skedde på Irland. Han fick förfrågan om hjälp men tackade nej. Varför i hela friden blir man inte påtvingad hjälp i hans sits?

Som sagt, jag tycker det är jobbigt, men visst, det borde ju vara ett rent helvete för honom som blev lämnad ensam kvar. Han har nu inget.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
.m.m
2013-08-23 13:22
#1

Min första tanke är, vad sjutton gör han på jobbet efter nåt sånt här? Han borde sjukskrivas och stöttas upp av arbete som också tar kontakt med diverse hjälp"center". Bor ni här eller på Irland? Det finns lite olika rutiner för hur man gör när en person är med om ett trauma, som detta otvivelaktigt är.

AnnaFagerell
2013-08-23 16:00
#2

#1 Vi bor i sverige men han kommer inte från Sverige utan är bara här och jobbar. tydligen så kräver de inte där han bor att han tar tag i det utan det är upp till honom själv.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

.m.m
2013-08-23 21:45
#3

Jag hade kanske ringt till facket och rådgjort. Ett företag ska backa upp sin personal. Det här är bara inte ok. Han kan dessutom utgöra en risk för samhället om han helt plötsligt tappar fattningen. inte ovanligt, snarare något att vänta i samband med en sådan personlig katastrof. Jag vet inte vad ni jobbar med, men jag hade även önskat ett hälsomöte med personal och chef utan denna person närvarande och diskuterat hur ni på bästa sätt kan möta honom. Då om inte annat borde chefen vilja ta reda på vart man vänder sig..? Det vore åtminstone mest "kostnadseffektivt"… Man blir ju mörkrädd när man hör om sånt här. Man tappar hoppet om mänskligheten.

AnnaFagerell
2013-08-24 07:39
#4

#3 Det är ju liksom det som är det svåra… han är inhyrd av min chef från ett bolag i hans hemland vilket gör att det inte riktigt fungerar att koppla in något i sverige. Det är inget som vi kan hjälpa honom med alls. Frågan min var hur man bäst gör för att hjälpa honom, inte för att sätta dit honom så att han inte vill vara kvar här. Det är ett mycket litet företag jag jobbar på, med bara tre anställda förutom killen som är anställd.

Om han säger att han är okej och att han vill jobba så säger inte min chef nej till det, varför skulle han?

Kan det vara så att vi hanterar saker så himla olika? Själv skulle jag nog ligga på psyk om det hände min familj. Och det känns mer "normalt". Har sagt åt killen att det kommer att bli en krasch längre fram i livet men jag tror inte han förstår det riktigt

Medarbetare på djurskydd.ifokus

.m.m
2013-08-24 12:03
#5

Har du pratat med chefen om din oro?

AnnaFagerell
2013-08-25 06:33
#6

#5 Nej. det är inte lönt tyvärr. Handlar bara om att han är inhyrd för att göra ett arbete. Hur folk mår påverkar inte.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Maria
2013-08-25 17:25
#7

Jag är helt övertygad om att man bara kan finnas där för honom. Stötta honom när han vill prata och bara vara nära.

Det här med att tvinga på någon hjälp kommer förmodligen inte att fungera för han kommer inte att vara mottaglig.

Det måste få komma från honom själv.

Han kommer kanske att klappa ihop i framtiden när sanningen kommer ikapp honom eller också klarar han att gå igenom sorgen. Vi människor är så otroligt olika och komplexa.

Att arbeta nu är kanske hans stora räddning för att klara av vardagen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

.m.m
2013-08-25 22:16
#8

Sant. Rådet att finnas för honom och låta han prata låter svårt dock när TS tycker det är jobbigt att han tyr sig..

AnnaFagerell
2013-08-26 06:07
#9

#8 Eftersom det "bara finns jag" så finns jag där MEN vad ska lilla jag göra… Känner nog att han i det långa loppet skulle må bra av någon som har kunskap om detta, vilket jag definitivt inte har. Han vill visa foton på begravning etc men jag vill inte se det, det har jag sagt. Gråter själv av hela händelsen och finner det så hemskt.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Upp till toppen
Annons: