Annons:
Etikettpsykoser
Läst 1789 ggr
y0lsen
8/31/13, 12:06 AM

Inte mig själv.

För ett tag sedan fick jag en psykos (skulle jag gissa på?) - det hela började med en kraftig ångestattack (jag har länge levt med ångestattacker) som blev värre och värre, min sambo kramade om mig som han brukar göra under attackerna.
   Jag minns att jag mumlade "jag kan inte lugna ner mig, vi är inte ensamma" och sen tyckte jag höra min sambo säga "det är flera röster här inne, Yohanna" (han berättade senare att han hade sagt "det är bara du och jag här inne, du kan vara lugn") och då ballade allting ut. Jag skrek av panik och rädsla, skakade och var livrädd.
   Sen blev det svart ett tag, han hade fått upp mig ur sängen och frågade mig om jag ville gå ut och få luft, sedan var vi ute, jag fick ännu mer panik för jag var 100% säker på att (nu kommer ni skratta) djävulen var ute efter mig och så fort någonting rörde sig utomhus började paniken igen.
   Vi kom in, jag satt i duschen och var tydligen okontaktbar i ca 15min.

Efter det här är jag inte mig själv längre, jag har ofta haft problem med paranoia från och till i livet - men nu är det värre. Nu har jag svårigheter med att komma ut ur lägenheten, jag vet inte längre om jag hallucinerar när jag hör vissa saker eller om det är saker jag hör på riktigt, paniken är i bröstet hela tiden.

Kan man komma över en psykos eller sitter det i en hela livet? Jag har äntligen lyckats skicka in en remiss till psykiatrin.

Annons:
IaMiaMaria
8/31/13, 6:45 PM
#1

Du kan absolut komma ur en psykos, men du kan behöva hjälp. Du kan även söka direkt till psykiatrin genom att ringa, du behöver inte vänta på nån remiss. Låter även som att du ev har en del ångest.

Hoppas att det blir bättre för dig 🙂

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

FotoAlle
9/5/13, 9:47 AM
#2

Psykakuten rekommendera jag, psykoser är inte att leka med

.m.m
9/6/13, 9:25 AM
#3

Psykakuten. Nu.

FotoAlle
9/6/13, 12:14 PM
#4

#3 Håller med helt och fullt, helst igår. Händer det igen så ska din pojkvän ringa 112!

Upp till toppen
Annons: