Annons:
Etikettbehandling
Läst 11969 ggr
IaMiaMaria
2013-09-11 11:28

Stämningsstabiliserande medicin

Jag fick först Lamotrigin som stämningstabiliserande läkemedel, men den fick de sätta ut ganska fort pga biverkningar. Fick då Topimax ist och tycker att den har hjälpt riktigt bra.

Vad har ni för erfarenhet av Topimax? Eller annan stämningstabiliserande mecicin

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Annons:
The Zombie
2013-09-11 19:06
#1

Jag fick först Ergenyl som stämningsstabiliserande, den hjälpte mig hyffsat tillsammans med en del andra mediciner för andra symptom. Men det värsta med Ergenyl var den att jag gick upp ca. 20 kg utan 3 månader med den. Då valde jag att avsluta.

Sedan nu senast har jag haft Lamotrigin, men den har inte kunnat dämpa mina humörsvängningar så som jag hade hoppats och åt då maxdosen i över 2 månader utan någon bättring.

Jag har gett upp mediciner nu, lever dag för dag.. i hopp om att det kanske blir bättre, även om jag vet att det inte är stor chans att det kommer lösa sig bara sådär. Då jag har alldeles för många tankar i skallen och världens sämsta humörsvängningar just nu.

Bra att topimax hjälpte dig. Vad har du för diagnos, om man får lov att fråga? ( antar att du kanske skrivit något inlägg innan om det men orkar inte snoka runt;) )

IaMiaMaria
2013-09-11 21:15
#2

Jag har diagnosen Borderline.

Läkaren tyckte inte att Topimax var ett direkt förstahandsval då inte lamotriginen fungerade, men jag hade läst att tex Ergenyl som de föreslog kunde ge viktuppgång. och tyvärr har jag redan gått upp en massa av andra mediciner. Så jag föreslog själv Topimax.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

The Zombie
2013-09-11 22:54
#3

IaMiaMaria ,

Okej då förstår jag.

Jag har också förstått att det inte är en medicin en Borderline patient får först och främst. Då topimax oftast används på personer som är bipolära. (Om jag fattat det rätt) Men det är ju bra att läkaren ändå lyssnade på dig och kunde ge dig den medicinen och att du fått en positiv upplevelse av den. 

Dessvärre är det väl så att i princip ALLA mediciner har den biverkningen att man kan gå upp massor i vikt. Dock är ergenyl en redig jäkel på att få en att gå upp i vikt, fort fort fort. :( Det var väl mest därför jag fick Lamotrigin sedan istället.

tearsandrain
2013-09-14 07:33
#4

Ergenyl, lamictal, seroquel, topimax, abilify. Tror det är vad jag prövat. Sen finns ju lithium såklart. Och säkert en massa annat!

IaMiaMaria
2013-09-14 10:42
#5

#4 Är det någon som du tycker ha hjälpt dig?

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

tearsandrain
2013-09-14 13:21
#6

kombinationen av ergenyl + abilify har haft effekt :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: