Annons:
Etikettbipolär-sjukdom
Läst 2830 ggr
dragonstar
2013-09-16 16:11

Ursäkta röran blandperjod pågor..

Jag Har fått diagnosen bipolär med hypomani samt att jag antingen har panikångest eller möjligen GAD.
 Tror själv att dom kan ha missat något men nu har jag iallafall något på papper.

Jag studerar på högskola nu och det var stressigt att få boende innanstarten vilket nu drog med sig en kraftig vad jag tror var en blandperjod.

Jag pendlar mellan den posetiva ddelen av mig som, är driven. Utan den hadde jag inte kommit så långt jag har i dag men att ha den tillsammans med ångest funkar inte någe vidare. Min får som vågor under dagen av ångest. Man får som skumma tankar inputtade i huvudet, inte vill jag gömma mig i kökskåpet, och inte vill jag hänga mig. Men tanken dyker upp och ibland är det när själva tanken förmas till detta sak ajg göra som jag upptäcker hur galet de är.

Någon som har några tipps? hur hanterar ni era problem?

Jag har bokat tid med skola och ska försöka få dom att hjälpa mig med studierna.

Sen väntar jag på att få bli tilldelad en ny psykvårdsavdelning så jag flyttat från ett län till ett annat.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
Anna4077
2013-09-17 09:42
#1

Har du medicinering för bipolär? Det hjälpte mig. Ett tips jag har är att plugga i "pass" det tar lite tid men man är så mycket mer effektiv och får något gjort. Plugga en halvtimme-timme vila/göra något annat en halvtimme. För det andra vet jag inte riktigt. Inte få panik när du har dina dåliga perioder, låta dom komma och gå över. Passa på när du mår bra. Kanske det sämsta råd ever men det gör jag. Försöker ta igen det jag inte kan göra när jag mår dåligt men försöker att hålla kontroll och inte hamna i mani. En annan sak är att se över sina prioriteringar. Minska på det roliga så man orkar med det nödvändiga. Fysisk aktivitet kan också hjälpa mot ångest. Lyckligtvis har jag blivit av med mycket av min ångest med medicineringen. Jag blir fortfarande som tokig när det väl kommer. Känns som man håller på att drunkna. Känns alltid mycket värre nu än när jag hade det hela tiden. Blir rädd och det hjälper ju inte Något dom sa till mig när jag låg inne var att ångest inte kan döda en. Det är mest tankar som påverkar kroppen. Att allting går över. Jag brukade bara lägga mig i sängen med täcket över huvudet och vägrade röra en muskel. Om ångesten la sig över mig så tänkte jag banne inte bry mig om det och ignorerade den helt och hållet. Återigen inte ett bra råd men så gjorde jag. En annan sak jag brukar göra är att hålla alla delar av hjärnan upptagen. Då kunde inte tankarna kväva mig. Hålla den automatiska delen av hjärnan upptagen och den intellektuella. Jag brukar tex lyssna på ljudbok och hålla på med något tråkigt spel på telefonen eller något handarbete. Vet att ändra brukar gå, städa, baka, träna eller något annat. Då kommer man undan en stund. Men man måste hålla alla delar av hjärnan upptagen.

Anna och taxen Max

dragonstar
2013-09-17 11:23
#2

Jag medecinerar med Lamotregin och Fluxetin.  Kontacktade vården i går och medealde att det är sämmre så dom skulle gå igenom mitt ärende i morgon och kolla vem som skulle ta hand om mig och vad man kunde göra.

Jag känner att jag inte lärt mig min sjukdom. Vet att jag har den men vi misstänker att jag har mani och inte bara hypomani som det står i papprerna. Vi är då jag och min sambo, såna här dagar funkar inte jag utna honom.

Jag har perjoder då jag ligger under täcket och vägrar röra på mig bättre av dom dagarna kollar jag på film, läser eller målar. Jag får i mig mat i någon form och funkar helt änkelt. 

Ibland är det bara att hålla igång, men det är min vardag för mig när jag mår dåligt som nu är det inte längre en lösning jag kan inte bara skuta undan allt och träna eller städa..

Känner att jag inte kan skrivan ågot vettigt nu så svarar bättre sen om jag kommer ihåg.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Anna4077
2013-09-17 14:11
#3

Ingen fara. Vet precis hur det känns :). Hur längesedan var det du fick diagnosen?

Anna och taxen Max

dragonstar
2013-09-17 14:39
#4

Snart ett år sedan. är 25 nu och har haft problem länge…

Jag har skapat en grupp för allt som rör bipolaritet Gå med och dra med er andra. https://www.facebook.com/groups/123785087792238/

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Anna4077
2013-09-17 14:51
#5

Ok. Det ska jag :)

Anna och taxen Max

Upp till toppen
Annons: