Annons:
Etikettbipolär-sjukdom
Läst 3191 ggr
sarafreppa
9/17/13, 10:17 PM

bipolär eller depression?

jag har diagnosen ADD. under utredning (17år) ville dom utreda mig för depression men jag sa ifrån pga att jag visste att jag hade något sånt men det kändes för jobbigt att ta tag i det då + att jag visste att ADD medicinen skulle hjälpa mot mitt dåliga mående (vilket var sant. ett tag). nu är jag 19år och har fram och tillbaka vart inne på Bipolär 2 i ett år tillbaka. jag mår lite bättre nu men svänger vissa dagar (absolut inte lika hårt) som förr men har mer "ork" och mognare sinne för att kunna jobba med mig själv nu.

förr låg jag i sängen i 3 dar, varken åt, gick på toa, duschar kollar tv, har tel osv.  den extremt lilla tankeverksamheten som fanns gick till döden. mest "ofarliga" tankar "undra hur de kan va, undra vart man hamnar" osv. sen en dag sätter jag mig upp och börjar tänka mer, då kom de in hur jag ska ta mitt liv och sedan somnar jag följt av en dag som börjar med en dusch, möjligtvis frukost, kvällsmat och tv. sen rullar vardagen på ganska normalt. vill starta eget företag, börjar läsa mycket om allt osv, inget jätte maniskt. sen går det någon vecka och så känner jag mig lite nere en dag och på kvällen är jag tillbaka i sängen igen. fattar inte vart det kommer ifrån. har också haft problem med ångestattacker. blivit medicinerad med sertralin, cirkadin, atarax, efexor, sobril, inderal, melatonin osv.

jag är inte ute efter en ny medicin utan vill ha svar på varför jag är som jag är. tycker ni att jag borde gå till psykiatrin här (som för överig är VÄÄÄÄÄRDELÖÖÖÖS) eller en psykolog eller nå för att få svar? va tycker ni de låter som??

(sorry om det blev lite långt..)

Annons:
[lenniiis]
9/17/13, 10:23 PM
#1

Hur länge mår du dåligt och hur länge är du taggad på livet? Rätta mig om jag har fel, men jag tror inte att man "bara" mår sådär dåligt och varken duschar eller äter i tre dagar. Jag tror att det handlar om månader. I alla fall veckor.

Vet du inte vad din ångest beror på? Du har inte varit med om någonting? Får du ångest över något speciellt, t.ex över ditt utseende, vänner, familj? Eller kommer det bara och du har bara ingen aning? Finns det någon samband via mens (antar att du är tjej eftersom du heter sarafreppa)? Vad jobbigt att du ibland mår så dåligt :( Lider med dig. Hoppas du lyckas komma ur detta!

sarafreppa
9/17/13, 10:51 PM
#2

på senaste tiden har dipparna vart ungefär 3 dagar, det varierar men för kanske 8 månader sen höll dom nog i 2-3 veckor ungefär. så har det stegrat och avtagit till och från sen jag var kanske 13 år.

jag har en del bagage bakom mig och mycket har jag tryckt ner i fler år så jag jobbar mycket med mitt mående för att i framtiden klara av ett jobb, egen lägenhet och eget liv. just därför blir jag så frustrerad när dipparna kommer då jag inte vill nå annat än att må bra. jag kan se samband mellan ångesten och händelser eller pressade situationer men dipparna kan komma helt utan varning. min mens haha, ja du den kommer och går lite som den vill. men läkarna har sagt att det kan bli så när man inte mår nå bra. men jag tror inte den påverkar nåt.

jag hade lätt lämnat denna värld om de inte vore för min mamma.    hon är en människa som inte har nåt annat är styrka och kärlek i sitt hjärta! vilket är jobbigt då jag känner att jag inte vill göra henne ledsen men ändå inte vill besvära henne längre.

blackfriday
9/18/13, 8:22 PM
#3

Känner igen mig.

Bipolär typ 2 kanske? Varför inte?

Brukar inte bli jättemanier vid den typen, utan snarare depressioner och ibland svänger det uppåt, och sedan ner igen.

Upp till toppen
Annons: