Annons:
Etikettbipolär-sjukdom
Läst 4858 ggr
Tissetassarna
9/20/13, 9:44 AM

Behöver hjälp och råd!

Min närmsta vän är bipolär, fick diagnosen för ca 1 år sedan, då 21 år gammal, Hon har en trasslig uppväxt och har saknat stabila relationer samt hälsosamt nätverk. För ca 6 månader sedan föll hon till botten och försökte ta sitt liv. Jag fick nog och tog kommandot, städade, hjälpte henne med matlagning, pratade med henne, hjälpte henne ur en destruktiv relation mm. Nu har hon sedan 5 månader tillbaka slutat med allt missbruk, slutat med samtliga mediciner, brutit från allt destruktivt umgänge, skaffat en bra relation med en kille som är helt perfekt för henne. Hon har inte haft några återfall, inte heller varit manisk. Tagit motgångar och medgångar på hälsosamma sätt. Utan sin medicin… Både jag och hennes kille har misstänkt att hon är fel diagnoserad och för några dagar sedan får hon ett skriftligt utlåtande från sin läkare som även misstänker samma sak och att hon istället skulle lida av en personlighetsstörning. Bipolär sjukdom skall ju kunna ses på vissa typer av röntgen, vart kan man vända sig för att få hjälp med detta?

Annons:
Tissetassarna
9/20/13, 11:02 AM
#1

Har nu varit i kontakt med IBIS och dom tror efter ett snabbt samtal att det mycket väl kan vara så att min vän är fel diagnoserad. Nu har hon fått i uppgift att kontakta sin läkare och be om remiss till Affektivt center i gbg eller till bipolär center på shalgrenska som är nyöppnat from 1 sep 2013.

Anna4077
9/20/13, 4:23 PM
#2

Kan sånt synas på en röntgen? Bipolär center.. kanske är något jag borde kolla upp. Känner att min läkaren kanske inte gjorde en vettig utredning utan mest drog slutsatser.. om inte annat hade jag velat lära mig mer. Tack för att du delade med dig! :) glad att din kompis mår bättre och kommit på fötter! Alla skulle ha en vän som du

Anna och taxen Max

Tissetassarna
9/20/13, 7:44 PM
#3

Vill du lära dig mer så kan jag rekommendera IBIS http://www.ibisgbg.se Dom har studiecirklar och info möten just om bipolaritet :) Har försökt få med min vän dit men det har tagit emot för henne. En MR scan kan mäta hyperintensiviteten i hjärnan och bekräfta om man har ett neurologiskt sjukdomstillstånd. Bipolaritet är ju inte som en "vanlig psykisk sjukdom", utan är en genetisk sjukdom som ligger latent fram tills en ett "trauma" (oftast) utlöser den latenta genen till aktivitet, vilket då påverkar hjärnan på sådant sätt att det faktiskt syns på MR. Dvs en egentligen "fysisk" sjukdom som beteer sig på ett "psykiskt" sätt. Det är därför terapi inte kan göra dig frisk. Får se hur lång tid det tar innan man ger sig på att "laga" neurologiskt sjuka hjärnor, nu när man ändå kommit på att man kan skapa nya stamceller…. Tror mycket väl att fungerande behandlingar mot bipolaritet kommer komma inom de 10 närmsta åren :) Tråkigt nog kommer nog en stor del av kulturen försvinna med detta…. marijoteten av våra framgångsrika vetenskapsmän, konstnärer, forskare, filosofer misstänker man hade svåra neurologiska problem och levde med komplex psykisk ohälsa :)

blackfriday
9/20/13, 7:52 PM
Tissetassarna
9/20/13, 7:56 PM
#5

Borderline har hon inte, det handlar snarare om rubbningar i utvecklingen som bidragit till ett dysfunktionelt jag, med terapi kommer hon med stor sannolikhet leva ett normalt liv om x antal år

blackfriday
9/20/13, 8:12 PM
#6

Vilken personlighetsstörning är läkaren i så fall inne på då?

Då är hon helt frisk, bara det att hon levt dysfunktionellt menar du?

Annons:
Tissetassarna
9/20/13, 8:51 PM
#7

Frisk i den mening att hon är välmående är hon inte då hon har nån typ av psykisk ohälsa men jag tror snarare att hon utifrån sin otroligt destruktiva uppväxt med sexuella övergrepp, misshandel psykiskt och fysiskt, droger, alkohol mm har någon form av personlighetsstörning som med stor sannolikhet är kombination mellan ADD och någon ångeststörning. ADD är hon diagnoserad med sedan tidigare. IFALL det nu är så att hon inte är bipolär. Vad läkaren tror vet vi inte.. hon fick ett skriftligt utlåtande i andrahand som läkaren skrivit.

Anna4077
9/21/13, 12:00 AM
#8

Verkar som att add och bipolär är en vanlig kombo annars eller ja delar många symtom. Har själv båda verkar det som.

Anna och taxen Max

blackfriday
9/21/13, 8:45 AM
#9

Det är märkligt.

Då det ena är i huvudsak en koncentrationssvårighet, svårigheter att planera och organisera (A- Attention)

Och det andra en sjukdom med manier/hypomanier (och depressioner även givetvis)

.m.m
9/22/13, 12:12 AM
#10

Vad är det du tycker talar emot att hon skulle vara bipolär?

Anna4077
9/22/13, 12:43 AM
#11

#9 fast det är mycket mer än bara koncentrationssvårigheter. Det är mer "kaos" i huvudet. Ofta har även folk med add problem med depressioner och att man går in i saker vilket blir lite av en mani. Det finns inget annat än just den saken, inte mat, sova eller något annat än just det man går in i just för stunden. Vilket gör att man i stunder är typ manisk och sedan kör slut på sig och blir depressiv. Som i sin tur är vad bipolär är typ.

Anna och taxen Max

Tissetassarna
9/22/13, 10:01 AM
#12

#10 Min vän har bla lyckats ta känslomässiga svårigheter på hälsosamma sätt utan depressioner under 5 månaders tid utan något som helst hjälpmedel, ingen medecin, alkohol eller droger.. Dessa känslomässiga händelser handlar om hennes barn, detta har tidigare utlöst både ångest och depression, men nu klarar hon svårigheter bra med enbart att jag och hennes pojkvän stöttar och lyssnar på henne. Detta stödet har hon inte haft tidigare då vi tyvärr inte haft sådan kontakt innan.

blackfriday
9/22/13, 10:27 AM
#13

#11 Men det är ganska stor skillnad på att vara manisk, och att hyperfokusera så som folk med ADHD kan göra.

Annons:
Anna4077
9/22/13, 12:07 PM
#14

Visst är det men ändå inte så stor speciellt inte när man har anlag för båda. Jag har som tur är bara upplevt en riktigt manisk period, tror jag, och det minns jag inte så mycket av alls så kan tyvärr inte jämföra riktigt.

Anna och taxen Max

.m.m
9/22/13, 12:08 PM
#15

12. Ja, men det är inget som talar emot bipoläritet egentligen. Vissa kan få en enda manisk period i sitt liv men ändå vara bipolär. Att liknande omständigheter inte utlöser symtom ena gången som den gjorde den andra, säger inte speciellt mycket. En bipolär kan "gå igång" helt utan yttre omständigheter också. Labiliteten du nämner i samband med hennes uppväxt och du nämner personlighetsstörning, det skulle kunna peka mot Borderline som redan nämnts. Borderline och bipoläritet har mycket gemensamt. Det är dock inte särskilt troligt att en med Borderline mår prima "bara så där" utan symtom en lång period. Då pekar det mer mot bipoläritet i så fall, om de är personlighetsstörning kontra bipoläritet vi pratar om.

blackfriday
9/22/13, 5:32 PM
#16

Ja sant faktiskt. Men borderlines humör svänger väl också från deppighet till att vara glad o uppspelt? Alltså det kan vara deppigt ena dagen sen andra är livet toppen av någon anledning

Upp till toppen
Annons: