Annons:
Etikettbehandling
Läst 4952 ggr
appalpaj
2013-10-04 22:35

Cipralex

Finns det någon mer här som äter cipralex? Isåfall, mot vad och hur tycker ni att det funkar?

Jag tar det mot selektiv mutism, alltså social ångest. Har tagit 10mg i 2 månader men känner knappt någon skillnad, möjligtvis liiite lättare med ögonkontakt i vissa situationer. Har från och med idag börjat med 20mg dock, så jag hoppas att jag ska märka av det snart.

Hoppas någon vill dela med sig :)

Medarbetare på Social fobi ifokus

Annons:
appalpaj
2013-10-09 23:09
#1

Någon?

Medarbetare på Social fobi ifokus

[Elinors]
2013-10-18 09:55
#2

SSRI-preparat (antidepressiva läkemedel, exempelvis cipralex)  brukar ge effekt efter 4-6 veckor. Har du ätit cipralex i 2 månader och märkt en viss förbättring låter det bra att läkarna höjt dosen från 10mg till 20mg. Om du inte märker någon större skillnad av din 20mg dos på om ytterligare 2 månader tycker jag att du bör ta upp detta med din läkare så att ni tillsammans kan överväga ett medicinbyte. Men situationen du beskriver nu låter normal och framförallt hoppfull :) 

Och kom framförallt ihåg att en medicin inte kan ta bort dina symptom, det är bara du själv som kan göra jobbet. Medicinen hjälper dig bara att börja våga/orka jobba med dina svårigheter. 

Undrar därför om du utöver medicineringen har hjälp av en terapeut/kurator? Om inte, tycker jag att du ska fråga om detta. Just social ångest (social fobi?) åtgärdas bäst med en samtalskontakt.

Lycka till! :)

seba
2013-10-24 11:53
#3

Hej!

Jag äter Cipralex, 20 mg om dagen, mot depression. 

Började med 5 mg, åt då samtidigt Sertralin som jag var tvungen o ta ner dosen på samtidigt för att kunna äta full dos Cipralex.

Jag tycker den funkar klockrent för mig. Har ätit 2 månader drygt och känner otrolig skillnad mot när jag bara åt Sertralin! 

Hoppas det fortsätter gå framåt för dig och att du även får hjälp av samtalskontakt som #2 skriver.

appalpaj
2013-10-24 19:47
#4

#2 Tack för ditt svar! :) Nu har jag ätit 20mg i snart en månad, känner att det har hjälpt mig en del. Jag går i gruppterapi också, samt ska kanske börja på inviduell terapi också. Tack :) #3 Härligt att höra att den fungerar så bra för dig! :) Har du några biverkningar av medicinen? Jag sover ytligare och vaknar några gånger om natten samt drömmer mer. Känner du igen det? Ta hand om dig!

Medarbetare på Social fobi ifokus

seba
2013-10-24 20:28
#5

Jag har faktiskt också sovit dåligt i början, kan dock bero på medicinbyte och diverse annat. Nu sover jag hur bra som helst, vaknar Max en gång per natt, om ens det. Har inte upplevt några andra biverkningar :) Kan absolut rekommendera individuell terapi, det är nåt jag haft stor hjälp av (träffade en psykoterapeut i några månader, kanon). Ta hand om dig!

appalpaj
2013-10-25 18:00
#6

#5 Okej vad bra att du inte besväras av några biverkningar! Hoppas på att det går över för mig också då :) 
Jag hoppas verkligen på att få börja på individuell terapi också. Men tror det mest beror på vilka resurser psykiatrin har. Men jag håller mina tummar. Hoppfullt att det hjälpt dig så mycket! 🙂

Medarbetare på Social fobi ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: