Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 4298 ggr
Delfinen
2013-10-07 19:50

Akut behov av råd

Hoppas att jag har lagt detta under rätt ämneskattegori annars får någon gärna flytta det rätt.

Känner att jag först måste berätta lite om hur jag bor för att kunna få rätt råd. Jag bor i ett hus som delas av ett gäng andra människor. Typ liknande kollektiv vilket gör att man har mycket mer nära inpå sig än när man bor i ett vanligt hyreshus med grannar. Alla har egna privata utrymmen och delar på hall, dusch, kök och tvättstuga.

Nu till mitt behov av råd.

För drygt 2 månader sedan flyttade en person in hos oss. Det visade sig ganska snart att denna person hade problem med alkohol samt att vedebörande även åt antidepresseiva mediciner. Vill klart och tydligt poengtera att ingen som bor här har några problem med att någon mår dåligt, äter antidepressiva mediciner eller har någon form av psykiskt illamående. Finns fler här som bor eller har bott här som har det.

Det som gör att jag skriver är att det har med tiden klart och tydligt visats att denna person har en mängd av problem som drabbar övriga som bor här till bristningsgränsen. Ljuger, gapar, skriker, kommer med anklagelser som är helt obefogade. Anklagar andra som bor här för att spela hög musik på kvällar och nätter trots att det är helt tyst.

Kan ta ett exempel…..häromkvällen satt denna person, jag och en till i köket. Helt plötsligt börjar vederbörande gapa och tjoa och skrek " hör ni musiken, hör ni hur det spelar, nu hör ni själva att det stämmer"

Var bara det att det var helt knäpp tyst. Personen som blev anklagad låg och sov.

Jag har blivit väkt på nätter av denna person med samma påståenden  om oväsen. Personen har krävt under gap och skrik att jag skall komma in till denne för att få höra oväsendet. När jag har kommit in är det knäpp tyst men personen vidhåller att det är ett herrans liv. Sätter igång ett herrans liv, bankar på dörrar, hoppar i golv, bankar i väggar och gapar via sms till vedebörande person som denne påstår stör.

Personen är så extremt avundsjuk om det går bra för någon eller någon får något så man nästan blir rädd. Ber aldrig på normalt sätt om något utan kräver. Heter alltid " du måste " du ska" Lånar pengar men betalar aldrig tillbaka. Vrider på allt man säger och många gånger lägger till det dubbla mot vad man sagt. Kan aldrig se sin skuld i saker och när folk reagerar och bli arga plaserar sig personen snabbt sig själv i en offerroll och gör allt denne kan för att ge folk dåligt samvete.

Kan det vara en mytoman? Eller en psykopat? Hur skall man bemöta denna person? Har försökt prata, visat ilska, nonchalerat, visat klart och tydligt att man inte tror på lögnerna men inget har hjälpt.

Annons:
Marre1981
2013-10-07 19:57
#1

släng ut människan

Delfinen
2013-10-07 20:03
#2

#1 Är inte så lätt då vi inte har hyresvärden med oss och på vår sida. Blir lite invecklat då hyresvärden inte bara är hyresvärd till oss utan även vän som tidigare själv har bott i huset. Han ser det lite mer som att betalande hyresgäster är viktigast. Finns så pass stora kostnader med huset så han behöver alla hyror han kan få. Att det sen drabbar oss övriga som skall bo i det har än så länge varit svårt att få honom att inse. Men är en sak vi jobbar på.

Blir samtidigt lite svårt för hyresvärden att veta och ha bevis för att det vi övriga säger är sant då han själv inte bor här. Finns ju inga som helst bevis för att vi andra talar sanning och inte bara helt enkelt vill bli av med personen för att vi inte gillar denne av andra orsaker och har gaddat ihop oss.

Ebolaa
2013-10-08 07:41
#3

Det låter rätt liknande min mammas problematik, som förmodligen är psykopat. Just avundsjuka och att hon är högljudd och skriker är väldigt typiskt, och oresonlig (iom att personen har ETT perspektiv, sitt eget). Den här personen kommer försöka ta er i sitt grepp och om ni inte kämpar emot aktivt kommer personen regera och desto längre tiden går desto värre kommer det också bli för er andra.

Det ni nu måste göra är att prata ihop er i gruppen och gå till hyresvärlden, berätta om hur den här personen beter sig och sen förklara för hyresvärlden att personen verkligen ljuger och verkligen har ett antisocialt beteende. ATT DET ÄR NÅGOT VERKLIGT FEL PÅ MÄNNISKAN. Och om personen stör er för mycket på nätterna så SKA ni ringa polisen, för en sån här person kommer inte sticka lätt, försök inte förstå er på den här människan, tvinga den att istället förstå sig på er.

Tycker väldigt synd om er om det är en psykopat ni fått efter er, den kommer ALDRIG erkänna sina brister och fel, BARA om det på något vis skulle gynna personen i fråga. Lyssna inte på den personen, gå på dina egna instinkter och bry dig inte om den här människan över huvudtaget.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Svion
2013-10-08 07:59
#4

#3 Ebolaa, vad i all världen får dig att tro så hårt att det skulle vara en psykopat? Antidepp och ljudhallucinationer är knappast karakteristiska. Dessutom tycker jag du målar upp hela situationen lite väl svart och vitt. Du bör vara mer försiktig med att i förtid ta för givet vad det handlar om, då "symptomen" som beskrivs är ständigt och om möjligt inte mer förekommande inom andra diagnoser eller liknande. Det skulle kunna handla om någon antisocial personlighet, men knappast gångbart utifrån rådande information.

"One day we’ll look back at this
And laugh and laugh and we’ll die laughing
One day we’ll look back at this and laugh"

Ebolaa
2013-10-08 16:30
#5

Jag håller helt med dig, jag är partisk i denna fråga helt enkelt. Jag känner väldigt lite för människor som behandlar sin omgivning kasst. 

Antisocial personlighetsstörning är ju inget människor diagnosticeras för i vanliga fall, oftast bara i rättspsykiatriska fall eller om t.ex. en förälder märker att sitt barn har sådana tendenser.

Det jag baserar det på är 1. "Ljuger, gapar, skriker, kommer med anklagelser som är helt obefogade. Anklagar andra som bor här för att spela hög musik på kvällar och nätter trots att det är helt tyst."
Dessa "ljudhallucinationer" behöver inte ens vara ljudhallucinationer, det kanske rör sig om att personen försöker få andra att också störa sig på den "utsatte". Jag menar, alkoholen förvärrar den här personens irritationer och under starkt alkoholrus kommer personen kanske till och med höra den här störande musiken som inte finns bara för att han/hon har stört sig på det förut. SEN gör personen ALLT för att få folk att ge honom/henne allas uppmärksamhet, därför att det just den personen känner måste alla ta hänsyn till.

2."Heter alltid " du måste " du ska" Lånar pengar men betalar aldrig tillbaka. Vrider på allt man säger och många gånger lägger till det dubbla mot vad man sagt. Kan aldrig se sin skuld i saker och när folk reagerar och bli arga plaserar sig personen snabbt sig själv i en offerroll och gör allt denne kan för att ge folk dåligt samvete."
Det här är ett jättevanligt karaktärsdrag från psykopater; dom pratar aldrig som vanliga människor, utan det är ett ständigt tjat om hur andra ska bete sig och leva sina liv, samt mycket skitprat bakom ryggen på andra. SAMT att personen är helt omoralisk, inte betalar tillbaka sina skulder och ljuger. De vrider ALLTID på allting vid en diskussion, ibland kan det till och med bli barnsligt. Och det är en väldigt manipulativ egenskap att komma ihåg vad människor sagt för att sedan kunna vända det emot dem.
OCH ÄVEN att personen tar till alla knep den kan för att få sin vilja igenom; när det inte längre funkar att skrika och hota omgivningen börjar personen kanske lipa, eller tycka att det är han/hon själv som är den utsatte.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Delfinen
2013-10-08 19:33
#6

Lögner, ljudhallucinationer, fantasier finns både när personen dricker och inte dricker. Men kulminerar när denne dricker.

Personen verkar inte kunna förstå eller vilja förstå saker som empati, medmänsklighet, vett och etikett etc. Allt kretsar kring denne. Vill ha koll på vad andra gör/skall göra, vart man skall gå, med vem etc.  

Verkar ha bra koll speciellt när det gäller mig vad jag har, inte har. Vill bestämma när och hur jag skall städa, handla, använda mina pengar till. Anser med bestämdhet att jag begår vanvård av min katt bara för att jag har innekatt och vägrar ha fönster öppna på vid gavel för att inte riskera att katten hoppar/ramlar ut.

Själv har personen hund som denne absolut inte kan se någon anledning till att ta på kopplet och gå ut och gå med. Rasta hunden gör görs genom att öppna dörren till trädgården och släppa ut den. Trots att den är opålitlig när det gäller andra hanhundar. Personen har där denne bodde tidigare blivit polisanmäld för att dennes hund har attackerat en annan hund. Men naturligtvis har denna person inte någon som helst skuld i det hela. Låter andra stå för telefonabonemang och när telefon blir avstängd p.g.a obetalda räkningar rycks det bara på axlarna. Kör med oförsäkrad bil med motiveringen " vadå….jag har ju inte råd "

Konfronterar man personen och säger ifrån får man i bästa fall som svar " förlåt….skall hålla mig undan så ni slipper mig "

Kommer aldrig att vika undan och låta personen ta makten över mig. En av dom andra som bor här säger samma sak. Den tredje är också ny och ganska konflikträdd så den sista tror jag mer kommer att gå på linjen " tiga för husfriden skull" Vi har dock fått hyresvärden att gå med på ett " husmöte" där alla kommer att delta och där mycket av regler kommer att avgöras. Vad som sedan händer om dom inte följs vet jag i dagsläge inte riktigt. Kan bara hoppas på att personen det gäller verkligen infinner sig när det blir aktuellt med husmöte. I dagsläge är personen bortrest så för tillfället är det lugnt.

Annons:
Svion
2013-10-08 20:04
#7

Det låter knappast som psykopati. Inte alls till och med. Hade jorden varit platt, universum kvadratiskt och jag en psykolog så hade jag kunnat misstänka IPS (emotionellt instabil personlighetsstörning). Symptombilden påminner mycket om några av de grövre fall där tillståndet är återkommande gränspsykotiskt, humöret synnerligen explosivt och regelbundet paranoida föreställningar kring omgivningen. 

Men det är återigen omöjligt att veta. Jag skulle föreslå att du tar kontakt med landstinget och ber att få ventilera vad som händer. Om inte för att du egentligen skulle behöva det, men mer för att beskriva vad du uppfattar hos personen ifråga och om du kan få ett utlåtande/ om personen kan ledas till att söka hjälp.

"One day we’ll look back at this
And laugh and laugh and we’ll die laughing
One day we’ll look back at this and laugh"

Denna kommentar har tagits bort.
Ebolaa
2015-07-10 12:34
#9

Meh, vad är detta #8 för fusk-grej ??? Kan ni admins anmäla inlägget och ta bort det ?

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Maria
2015-07-10 16:41
#10

#9 Du kan anmäla själv. Jag har gjort det.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ebolaa
2015-07-11 16:50
#11

Jag kunde inte stod det. Det är bara insiders som kan anmäla inlägg till admins, därför skrev jag en kommentar :)

Tack #10

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

VildaVittra
2015-07-12 17:38
#12

#7 "Hade jorden varit platt, universum kvadratiskt och jag en psykolog så hade jag kunnat misstänka IPS (emotionellt instabil personlighetsstörning). Symptombilden påminner mycket om några av de grövre fall där tillståndet är återkommande gränspsykotiskt, humöret synnerligen explosivt och regelbundet paranoida föreställningar kring omgivningen. "

Definitivt inte. Vi förlorar inte kontakten med verkligheten som personen i TS. Var försiktig med att sprida en massa felaktigheter om Borderline, det florerar tillräckligt med sådana redan på nätet, det är fullt möjligt att ha oss i möblerade rum. 
Gränspsykotiskt är INTE samma sak som en psykos. 

TS, ring det mobila psykteamet när denne sätter igång.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: