Annons:
Etiketterpersonlighetsstörningarborderline
Läst 2681 ggr
indaa
2013-10-10 16:06

Känner mig feldiagnostiserad..

När jag var ca 17 fick jag en diagnos skriven på papper av BUP.
På nåt sätt har jag känt mig så feldiagnostiserad sen dess, diagnosen känns inte jag och jag känner inte igen mig i det jag läser alls. :( Jag kanske var mer på det sättet när jag var 17.
Idag är jag 21 och jag känner mig helt annorlunda.

Kan en diagnos plötsligt försvinna? Eller ändras?

Eller kan dom ha satt fel diagnos? Vet inte om dom vill göra det, men nu går jag på vuxenpsyk istället för BUP så jag antar att jag får fråga om dom kan göra om alla tester på mig? Det är så sjukt långa väntetider bara……
Har någon vart med om detta?

(Hoppas att psykologi är rätt ämne)

Annons:
The Zombie
2013-10-10 23:52
#1

Får man lov å veta vad för slags diagnos de satte? Hur är dina symptom? Om du känner att det inte är rätt be om ännu en chans att få se om den diagnosen stämmer eller om det är mer passande med någon annan diagnos..

lurituri
2013-10-11 08:25
#2

Håller med The Zombie. Du ska självklart inte gå genom livet med fel diagnos. Jag tror absolut den kan vara en annan eller dubbel eller trippel. Det kanske är som ett kålhuvud - när du tar bort ett blad kommer ett annat fram. Be om ytterligare en undersökning - så att du känner dig lugn. Lurituri

Svion
2013-10-11 14:30
#3

#0 Diagnoser är inte likställt med att de är livslånga. Att du hade ett visst mönster i ditt mående när du var 17 betyder inte alls att det är dömt att sitta kvar i all evinnerlighet. Det finns fåtal diagnoser som enligt moderna metoder brukar anses vara omöjliga att behandla eller slippa, men att det är ett genomgående mönster som kommer följa dig oavsett du vill det eller inte är en väldigt stor myt med majoriteten av psykiska diagnoser. Väldigt beroende på vad det är för diagnos kan man stämpla det som något beständigt eller inte.

Detta betyder i sin tur att läkarna inte alls behöver ha satt fel diagnos på dig. Jag blev diagnosticerad under en period när jag hade mycket problem, men i dagens läge skulle ingen läkare kunna se mycket av de kriterier som möttes då. Du kan mycket väl söka svar om samma symptombild skulle vara aktuellt på dig idag, men huruvida du skulle ha fått fel diagnos för 4 år sedan är egentligen inte relevant såvida inte det handlar om grova felmedicineringar eller behandlingar som lett till mycket problem.

"One day we’ll look back at this
And laugh and laugh and we’ll die laughing
One day we’ll look back at this and laugh"

Upp till toppen
Annons: