Annons:
Etikettakuta-situationer
Läst 1738 ggr
FaileD
2013-10-11 22:33

Mildare jobbpraktik problematik

Jag började på jobbpraktik på ett hunddagis den för 3 veckor sen Jag trivs jätte bra men. Det är så att jag är väldigt osäker av mig och har nu börjat känna någon konstig stämning, Frågade igår varför 2 hundar satt ihop själva och fick känslan att det var en jätte konstig stämning.

Min chef på praktiken har sagt att jag om det är något så ska jag säga till om det är något som inte känns bra.

Samtidigt vill jag inte vara jobbig och ha för höga krav så att de utgör att jag inte kan få anställning pga det. Jag gör mitt allra bästa och känner själv att jag utvecklas sakta men säkert. 

En som är anställd där ska sluta och det är strul med det utan att säga de lilla jag vet. Så de kan vara anledningen till att stämningen är som den är då det verkar vara väldigt jobbigt för dem. 

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra.  Eftersom jag vill inte riskera att inte bli anställd pga att jag ställer krav att typ inte ta ut de jobbiga på mig och få mig att känna att jag frågar konstiga saker eller om jag gjort fel. 

Visst kan jag ha helt fel men något känns de som de är något jag har gjort då stämningen är konstig och de blir jag ledsen av och väldigt osäker som gör att jag går och tänker på det så att jag inte riktigt kan koncentrera mig.

Fattar ingenting. Vill inte förlora chansen att bli anställd bara för detta.

Jag har dålig självförtroende och självkänsla och har svårt för att säga ansikte mot ansikte och då kan jag ha svårt att få ut de jag vill säga. För jag blir så nervös. 

Då jag går under kategorin dem som får lönebidrag så har jag lite särskilda behov som feedback, tydliga instruktioner, och behöver lite mer tid att utföra sysslorna och sådär. Och vet om att jag blir osäker om jag har gjort fel eller rädd om jag inte får de. Spec i början. 

Vad ska jag göra?

Annons:
[Elinors]
2013-10-18 10:47
#1

Det låter som att du hamnat i ett tankemönster där du, i dina tankar, gör dig själv till en dålig person. Vilket aldrig är bra men som ofta händer personer med dåligt självförtroende/självkänsla. Ofta beror det på att en ställer för höga krav på sig själv. För att bryta ett negativt tankemönster behöver du ifrågasätta dessa tankar, så ofta som möjligt.

Exempel på en dialog du kan ha med dig själv:

Negativ tanke: "Alla tycker jag är så kass" 

Ifrågasättande av tanken: "Varför skulle de tycka att jag var kass, vad har jag gjort?"

Negativ tanke: "Jag glömde ge mat till en av hundarna"

Ifrågasättande: "Hade du tyckt någon annan var kass om de hade glömt ge mat till en av hundarna?"

Tanke: "Nej, men jag var kass för att jag glömde"

Ifrågasättande: "Nej, det hade vart orimligt, kraven på dig är inte högre än kraven på någon annan. Möjligtvis att de är lägre då du är ny och inte kommit igång med rutinerna än"

Tanke: "hmm… jo, det låter ju rimligt"

Nu kanske inte alltid ifrågasättandet fungerar så bra som jag beskrev det (är ju trotts allt bara ett exempel), men hoppas du förstår hur jag menar. Det kan vara svårt i början att ändra sitt tankemönster, men med övning så blir det bättre för varje gång. 

När det gäller stämningen på ditt jobb är det svårt att svara på om det skulle vara inbillad konstig stämning eller om det är äkta. Men försök att använda samma modell som ovan när du börjar fundera över stämningen på jobbet. Beror den verkligen på dig? Kanske är det mer rimligt att stämningen beror på, dom du säger, att din arbetskamrat ska sluta?

Hoppas att jag var till någon hjälp och att ifrågasättanden av dina egna tankar kan hjälpa dig! Lycka till med din praktikplats :)

FaileD
2013-10-18 19:54
#2

Tack för långt och utförligt svar. 

Ibland känns de som jag inte håller måttet då de inte altid går så bra på promenaderna. Någon av hundarna kanske inte lyssnar och någon ska passa på att lukta på ena hunden när man plockar upp efter en annan. Men jag vill ändå inte vara för hård då dem som jobbar där vill att man ska vara vänlig men bestämd, inte dra och rycka i hundarna som jag inte heller gillar. Men med några hundar måste man nästan dra om de inte lyssnar. Börjar alltid att kalla på den/dem om de int lyssnar efter 2 st så drar jag lite lätt och kallar på den igen och så ska man ju också ha koll på var de andra hundarna är så att de inte gör något som de inte ska te.x lukta på gräset. 

Idag råkade jag lägga upp fel mat till en hund i deras skål, Inte värre en så men jag tyckte de var jobbigt. Jag vill ju inte göra fel för jag trivs så bra. Vet ju att de ställer lite krav på mig men inte riktigt vad. 

Sen har hundarna varit lite jobbiga på promenaden idag. Nästan så att de har testat mig men jag vill inte dra i dem för mycket. 

Jag är väldigt kluven hur de ska gå med kundkontakten sen om jag får jobbet. Jag försöker vara så avslappnad och ha ett trevligt bemötande då jag ibland behöver säga till att hjälp kommer alldeles strax. Även om jag tycker att jag låter trevlig känns de inte som jag är tillräckilgt trevlig. Jag vet inte om jag använder rätt ord. Om jag ska formulera mig på annat sätt eller så. Har inte fått någon vägledning. Det är så att vi har en ingång men vi har hundarna uppdelade i två delar. typ av en lokal och för en del hundar har vi en annan ingång men alla kommer in på orginal ingången så om dem som driver de är på andra sidan och någon kommer in på orginal sidan så har de sagt lite otydligt att jag ska säga till att hjälp kommer alldeles strax. Hjälp och hjälp hmm känns lite som fel ord men a. 

Sen har jag kort hår som jag vill ska växa ut efter att försökt ha en bra kort frisyr men de blev aldrig bra. Det känns som att pga mitt fula hår som dessutom är svårt att få som jag vill ha det. Jag tror också att jag är för ful för att de ska vilja ha mig där som anställd. Men jag tycker ändå att jag har utvecklats sen jag började. 

Bad om att få mer feedback som jag kanske skrev förut men har dock inte fått något spec så. Varken dåliga eller bra. Men känns som jag berömmer mig lite själv också lite grann. Men blir så glad av feedback. Alltså att jag vet att jag gör rätt osv. 

Alltså hur ska jag någonsinn kunna jobba. Känns som jag aldrig skulle klara de pga min dåliga syn på mig sj. Bara för att man har varit mobbad och haft jobbig barndom så ska de ställa till de i arbetslivet. 

Jag trivs ju men jag blir så osäker på hur jag ska vara och vad jag gör som kanske är fel eller rätt. Och att jag är alltid tänker så dåliga tankar om mig sj. 

Nästan så jag bara vill ge upp mitt liv alltså. Bara för att de är så olidligt. Får ont i magen av alla tankar och de stör mig i mina arbetsuppgifter ibland. 

Orkar inte att ha de så här längre.

Upp till toppen
Annons: