Annons:
Etikettbehandling
Läst 48524 ggr
Snurpan83
2013-10-15 20:05

Gå ner i vikt på antidepressiva mediciner?

Hej!

Jag har i många år ätit antidepressiv medicin och som dom flesta säkert vet går man nästan alltid upp i vikt av sådan medicin. Så har det varit för mig. (Äter just nu nu Mirtazapin och Seroquel).

Jag har länge försökt gå ner i vikt utan att lyckas och jag började tro at det kan vara den antidepressiva medicinen som sätter käppar i hjulet. Har ställt frågan; Är det något rent medicinskt som kan hämma en från att gå ner i vikt?

Har försökt läsa på så mkt det går om detta och fick till slut tag i en psykolog som skrev detta:

"Mirtazapin påverkar histaminreceptorer, vilket bl.a. ger den effekten att kroppen tar upp mer av det vi äter, förutom att aptiten också ökar.

Även om man står emot sin ökade aptit och äter samma mängd mat som innan man började ta medicinen, kan man alltså gå upp i vikt p.g.a. denna effekt.

Samma sak gäller för SSRI-preparatet Paroxetin (vilket också tillhör de antidepressiva preparaten), och vissa antipsykotiska läkemedel".

Sen fick jag tag på en dietist som skrev:

 "Vad jag vet finns det inget i själva medicinen som gör att vikten går upp. Viktuppgången kommer sannolikt snarare från det ökade energiintaget som den ökade aptiten ger. 

Men kolla gärna med din läkare för att få bästa möjliga hjälp och svar."

Jag har nu träffat två psykiatriker på en kort tid och ställt denna frågan till dom. Det svaret jag har fått är ; Jag vet inte.

Det kanske är så att det inte finns något klart svar på denna frågan. Det kanske inte har forskats om detta. Det känns hemskt att man ska behöva "välja". Antingen blir jag smal men mår skit, eller så får jag vara tjock och vantrivas med det men ändå må rätt så bra.

Finns det någon där ute som sitter på någon kunskap eller erfarenhet? Tankar, åsikter?

Med vänlig hälsning L

 

Annons:
RobinEH
2013-10-15 20:22
#1

Det är inte klarlagt varför en del SSRI- och SNRI-preparat har viktuppgång som bieffekt. Kan hända att det beror på påverkan av histamin- och muskarinreceptorer. 

En möjlig orsak till viktuppgång är ett förbättrat välmående som bidrar till en ökad aptit. En annan trolig orsak är att man innan medicineringen har varit relativt stressat varvid man haft en hög spontanaktivitet (NEAT), i och med att stressen försvinner vid medicinering så minskar spontanaktiviteten.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Snurpan83
2013-10-15 23:25
#2

Precis som psykologen skriver så påverkar, i alla fall min medicin, histaminreceptorerna, vilket bl.a. ger den effekten att kroppen tar upp mer av det vi äter, förutom att aptiten också ökar. Även om man äter mindre.

Nu var det ju frågan om viktnedgång jag sökte nåt slags "ljus" i.

 

RobinEH
2013-10-15 23:28
#3

#2

På vilket sätt ökar absorptionen av vad vi konsumerar när histaminreceptorerna påverkas?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

appalpaj
2013-10-16 20:41
#4

Vet egentligen ingenting om hur mediciner fungerar, men kan iallafall berätta att jag inte gick upp något nämnvärt i vikt (max 1 kg) det halvåret när jag tog mirtazapin (60 mg). Inte hade jag några svårigheter med att gå ner heller: Följde under 3 månader en apps rekommendation för hur mkt kcal jag skulle äta per dag. Och jag gick, trots maxdosen av mirtazapin, ner i vikt precis så mkt som appen förutspådde :)
Inget svar på din fråga kanske men… så var det för mig iallafall. Hade nog tur :)

Medarbetare på Social fobi ifokus

Snurpan83
2013-10-17 22:07
#5

#4

Tack för att du skrev appalpaj! 

Då vet jag att det iaf finns människor som kan gå ner i vikt trots medicin/mediciner (mirtazapin). Det var lite det jag ville få reda på!

Så det hjälpte :)

 

Kistin
2014-03-19 17:44
#6

Hej! Kan säga att man verkligen går upp i vikt av Sertralin. Det går inte att förklara på annat sätt. Sedan jag började med Sertralin gick jag upp 15 kg på 6 månader, inte kul. Har alltid varit smal annars men nu kommer jag inte i mina kläder

Annons:
[HidingIsCold]
2014-03-20 11:14
#7

Har ätit mirtazapin och det stämmer att man går upp i vikt av att äta den mängd man åt innan även om man inte äter mer av den ökade aptiten, så var det för mig iaf. Det finns ju andra antideppressiva om man inte vill ha biverkan. Fluoxetin tex går man snarare ner i vikt av.

Niwa
2014-03-29 19:15
#8

mina 1:a antidepressivamedicin + ångestdämpande gjorde att jag gick upp 20 kg på mindre än 1 år (ca 10 månader) det visade sig att båda hade viktuppgång som biverkning. då tränade jag 2-3 ggr i veckan o åt "normalt".
hittade tillsist en ny som i alla fall gjorde att jag stod still i vikt .
för tillfället är jag glad att jag står still och går jag ner så är det ytterligare ett +.
testade en medicin som enl FASS kunde ha viktnedgång som ovanlig biverkning, men då fick jag helt "nya" biverkningar som inte ens fanns med i FASS så den fick jag sluta tvärt med :(

Hälsa gärna på mig på Facebook.

[cojjan]
2014-03-31 19:08
#9

Jag har hört både läkare och psykologer förklara det första i ditt inlägg, som psykologen skrev. Det stämmer också bra in på mina erfarenheter, men jag vet flera som lyckats hålla vikten eller som haft övervikt och lyckats gå ner ändå.

rosiros
2015-03-10 11:12
#10

Jag har ätit SSRI (paroxetin) i två omgångar med stor viktökning på kort tid. Första gången gick jag ner efter avslutad behandling men inte andra gången. Vid sista tillfället gick jag upp 12 kg på två veckor utan att ha ätit mer än tidigare. Om man ska gå upp så mycket på så kort tid måste man väl sitta och trycka i sig mat hela tiden.  Det är verkligen tröstlöst att det inte finns mer information om detta och jag kan tycka att det är lite lättvindigt att säga att personen i fråga äter mer. Jag är helt övertygad om att det påverkar ämnesomsättningen på något sätt, men att det som du skriver inte finns någon direkt forskning kring detta.

Wony
2015-03-22 22:30
#11

Jag gick upp 10kg på ett år av att ta Cipralex, trots försök att leva sundare osv. Men det fungerade inte, jag fick bara väldigt starka hungerskänslor och enorm aptit… Även efter en måltid kunde jag känna mig precis lika hungrig som innan.

hannaj98
2015-03-22 23:37
#12

Jag har ätit Cipralex i 5 månader och har gått upp 8 kg… Just nu är det okej för innan var jag underviktig men nu vill jag inte gå upp mer…  Innan åt jag fluoxetin, då märkte jag ingen större skillnad på min vikt men tyvärr hjälpte inte den mig.

Wony
2015-03-23 10:15
#13

#12 Jag var redan överviktig, men enligt BMI är jag nu fet. Tack och lov hjälpte Cipralex mig och jag fick egentligen ingen annan biverkning är viktuppgången så jag får väl vara nöjd. Men ändå, 10kg på ett år, och jag hade i princip konstant hungerskänsla. Fruktansvärt.

Annons:
Jetaime
2015-03-23 20:17
#14

Jag gick upp ca 20kg av mirtazapinen på drygt ett år innan jag slutade med den.. mådde så kasst att jag inte ville äta den längre, och kämpar ff med det jag gick upp. För någon som redan har ätstörning sen innan så blev det ganska så tokigt i både huvet och kroppen.

Upp till toppen
Annons: