Annons:
Etikettakuta-situationer
Läst 1754 ggr
Felliiis
10/17/13, 4:18 PM

Jag måste ha hjälp

Jag är 19 år nu och mitt liv är ett helvete. Lider av flera psykiska sjukdomar som depression och panikångest(tror även jag har ADHD, OCD, GAD osv men har ingen diagnos) och då min mamma är sjuk och jag bara pajar allt för henne så måste jag flytta hemifrån. Mamma går hos Kvinnofrid och de tyckte att jag skulle flytta till en ungdomsgård. Är jag för gammal för det? Vad i helvete ska jag göra..? Känner mig helt nollad, kass och bara allmänt svinig. Jag vill försvinna. Vad kan jag göra? Måste flytta inom kort och jag läser fortfarande gymnasiekurser(på folkhögskola) så jag får 1050kr i månaden.. Man kan inte riktigt hyra en lägenhet för de pengarna…

xoxo Tahki
http://tahki.blogg.se

Annons:
[Elinors]
10/18/13, 9:33 AM
#1

Har du en läkare/psykolog/kurator som du går till och kanske kan be om råd? Om inte tycker jag att du ska gå till vårdcentralen och be om att få boka en tid med någon av dessa.

Vissa kommuner har personliga ombud. Om eran kommun har personliga ombud tycker jag att du ska ringa dem. Personliga ombud är personer som jobbar inom kommunen för att hjälpa människor med psykiska ohälsa. Deras arbetsuppgifter är lite blandade, men de hjälper sina klienter med saker såsom kontakt med vården och myndigheter. De förmedlar åt dig när du själv inte vet vad som ska göras och informerar sig om vilken hjälp och ersättning du har rätt till. 

Det är  dock inte säkert att du klassas in i deras målgrupp. Men det kan vara värt att höra med dem ändå. Klassas du inte in i målgruppen kommer de iaf troligtvis att tipsa dig om vart du kan vända dig, vilket kan vara till stor hjälp när en inte har en aning om vilken hjälp en kan få. 

Du kan också boka ett möte på soc. De kan hjälpa till med bistånd och lägenhet, vet dock inte ifall det hjälper studerande, men det skadar inte att höra med dem. 

Lycka till och hoppas det löser sig, låter som att du sitter i en riktigt jobbig sits. Men fast det känns som att världen bara går emot dig så finns det hjälp att få och jag hoppas du får den så fort som möjligt för att kunna fokusera på ditt välmående. Kram

Upp till toppen
Annons: