Annons:
Etikettberoende
Läst 2999 ggr
Ebolaa
10/18/13, 9:16 PM

Kan inte sluta missbruka och får ingen hjälp

Jag springer just nu i ett ekorrhjul.. Jag har för första gången i mitt liv försökt på riktigt att få hjälp för mitt missbruk. Jag går på en beroendeklinik i Sverige. Innan jag sökte hjälp tog jag mig ur mitt opiatberoende och flyttade sedan till en annan ort för att få en fortsatt uppföljning så att jag inte skulle ta en massa annan skit, jag hade också en önskan om att få gå i terapi och kanske få någon lämplig ångestdämpande medicin. Jag har lyckats hålla mig borta från opiaterna i över 3 månader på egen hand, det är det enda som känns bra faktiskt.

Det dummaste jag gjort (känns det som) är att jag gått till just en beroendeklinik; jag får ingen psykoterapi eller medicinering bara för att jag inte klarar av att ge rena pissprov varenda vecka. DEt enda jag blir erbjuden är att få gå på motiverande samtal. Prolemet med det här är att jag fortfarande håller kontakten med mina gamla pundarkompisar för att få tag i andra droger som benzodiazepiner, cannabis, psykadeliska droger, eller centralstimulerande för att få mig på andra tankar. Det här har jag förklarat på kliniken men det är ett faktum för dem; ska jag vara berättigad psykoterapi MÅSTE jag ha lämnat rena pissprov i 6 MÅNADER för att ens få träffa en psykolog. _Jag kan klara av att va utan alla droger i ca 2 veckor men sen halkar jag dit igen (efter två veckor är inte ens alla ämnena ur kroppen så jag lämnar aldrig rena pissprov) 
_
Jag trodde, innan jag slutade med subutex, att bara jag blev av med mitt beroende skulle saker och ting kännas bättre. Men tyvärr är jag i ständig ångest (har ständigt "rusande" hjärta, när jag är mera stressad får jag finnar stora som ärtor i ansiktet, speciellt runt kinderna, jag känner ganska ofta social fobi, jag gråter när jag är själv, oftast för att alla minnen och de obehagliga känslorna blir mera påträngande när jag bara har mig själv som sällskap) Jag mådde förståss mycket bättre under tiden jag gick på subutex, jag var nästan aldrig sugen på andra droger. Men sen är också opiater det absolut tyngsta drogen, så den håller en mätt!

Jag blev förvånad över hur jävla dåligt mitt psyke är i vuxen ålder, men jag har ju under hela min uppväxt försökt dämpa den här ångesten (genom att sätta stora bränder i 7-8 års åldern, till att börja skära mig på armarna i 10 års ålder och börja dricka starksprit i samma ålder, till att ha sexuellt umgänge med äldre som 12-13 åring, till att motionera för mycket, till att vräka i mig en påse chips innan läggdags för att sedan tvinga upp det igen bara för att det gav en lugnande effekt för att lättare få somna in, till att slutligen börja röka cannabis som efter 5 år ledde till att jag började med opiaterna…)

Kanske jag måste gå till privata sektorn för att få någon hjälp, ser dock inte fram emot den notan… :/ Livet suger just nu..

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Annons:
RobinEH
10/18/13, 11:38 PM
#1

Finns det ingen möjlighet för dig att ta kontakt med psykologen på din vårdcentral? Vill du ha hjälp så skall du självklart få hjälp.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Ebolaa
10/19/13, 9:03 AM
#2

Jag vet ärligt talat inte. Tror att de på vårdcentralen kommer se i min journal att jag haft kontakt med beroendecentrum, och då kommer jag nekas hjälp i och med att jag inte lyckats hålla mig drogfri.

Det är detta som är så enorm jobbigt, jag vet att jag haft ångestproblem innan mitt missbruk och det finns dokumenterat  att jag flertal gånger gått till psykolgoger, samt att jag har haft 5 barnskyddsanmälor på mig, från 2 års ålern till 17 års åldern..

Det som vårdpersonal tänker är att jag måste vara helt clean i 6 månader för att se vilka problem som är bestående, iom att ett missbruk påverkar en väldigt negativt. Men mitt liv, till skillnad från andra missbrukare, är väldigt ordnat. Jag klarar av att jobba och gå i skola och såna saker, men det är ett stort hål i min själ och jag klarar inte trycket vilket gör att jag fortsätter tacka ja till droger…

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Upp till toppen
Annons: