Annons:
Etikettoff-topic
Läst 3296 ggr
Nali
2013-11-03 20:08

A clockwork orange

Hej

Jag läser psykologi och vi fick se filmen A clockwork orange. Vi ska nu analysera de olika delarna i filmen och kunna koppla dem till Pavlov och Skinners metod.

Problemet är att jag tycker pavlovs metod används mest i filmen och jag kan inte riktigt se vart skinners metod kommer in/finns med i filmen.

Är det någon annan som sätt denna film och kan hjälpa mig?

Annons:
Svion
2013-11-05 12:54
#1

Jag antar att Skinners teorier kan tillämpas främst i tidigare delen av filmen och Pavlows i senare delen. 

De tankegångar som följer Alex genom tidigare delar av filmen skildrar hur han innerst berättar en kontinuerlig berättelse om sig själv och lyfter fram de grandiosa uppfattningar han målar upp - av händelser som i praktiken är förskräckliga och avskyvärda enligt de i hans omgivning. Den inre förnimmelsen om hans omvärld som enbart objektiv ger honom själv en drivkraft att forma den enligt hans egna behag. 

När han efter operationen möter ett ständigt motsägande beteende faller hans berättelse ihop och omgivningen överlever. Pavlows förnimmelseteorier får här ett nästan sjukligt perspektiv på hur Alex som sin raka motsats i beteendet tappar kontroll, självbehärskning och självuppfattning. Vad som dock, enligt Skinners teorier, inte lyfts fram är huruvida Alex med sina försök att bättra sig, förstärks eller inte. 

Tyvärr är det ett tag sen jag såg A Clockwork Orange så jag kan inte yttra mig alltför mycket om när teorierna passar in bäst, men att Pavlows teorier hör hemma i senare delen av filmen bör inte vara några frågetecken kring.

Att Skinners förhållningssätt inte lyfts fram lika mycket kan likväl vara värt att nämna - Alex får dock återkommande förstärkningar till att bete sig lika illa som innan. Skillnaden ligger i att han själv (och hans inre berättelse) ställer kraven för vad som skall vara förstärkningar och inte. Normalt sett är det föräldrarna/ rättssystemet som ställer sådana krav.

"One day we’ll look back at this
And laugh and laugh and we’ll die laughing
One day we’ll look back at this and laugh"

Upp till toppen
Annons: