Annons:
Etikettbehandling
Läst 4236 ggr
Emelie
11/5/13, 2:12 PM

Sjuklig trött av lugnande

När jag ibland förut åt lugnande medicin så var en av biverkningarna att jag blev så fruktansvärt trött. Nu menar jag inte lite "sitta-och-gäspa-trött", utan nu menar jag så trött att jag verkligen behövde anstränga mig för att hålla mig vaken på jobbet, tunnelbana/buss, hemma framför teven och liknande. Jag mådde så dåligt av denna trötthet att jag inte alls kunde fortsätta ta lugnande i någon form, inte ens Atarax som ändå är en av de mildaste medicinerna. 

Ni andra som också får trötthet som en biverkning på lugnande medicin, hur yttrar det sig för er?

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Annons:
CelsiusT
11/5/13, 2:18 PM
#1

Käkade atarax igår kväll pga oro vid sömngång. Tog vid 22-tiden så det borde ju har slutat nu vid 10-11 idag, men sitter fortfarande som en zombi i soffan. Vågar inte köra bil, blir såsig i huvudet och seg i kroppen. Har precis insett att kroppsdelar domnar lättare när jag äter den här medicinen, kanske inte är så bra? Försämrad blodcirkulation kanske? Jag vet inte, ska nog prata med läkaren om det.

Trött, seg, lättare huvudvärk (eller rättare sagt jäkligt tungt huvud), svårt att få ihop saker, orkar inte prata, vill bara lägga mig ner och blunda.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Emelie
11/5/13, 2:33 PM
#2

Åh det låter precis som jag. Får du också tunnelséende, och känns lite som att du befinner dig någon annantstans än i nuet?

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

CelsiusT
11/5/13, 2:36 PM
#3

#2 Japp… Känner mig liksom lite drogad, eller berusad. Fast jag har aldrig provat droger så vet inte riktigt hur det är. Men jag känner mig inte riktigt närvarande. Trodde det skulle ha släppt nu, brukar ju inte hålla i sig såhär länge. Börjar bli riktigt jobbigt nu.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Emelie
11/5/13, 2:37 PM
#4

#3 Vad läskigt! För mig höll det alltid i sig hela "nästa" dag också tyvärr.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

CelsiusT
11/5/13, 2:41 PM
#5

Okej, för mig har det brukat hålla i sig ca 12h efter, ibland lite släpande effekter några timmar till. Men nu håller det i sig rejält ännu.

Medarbetare på westernridning.ifokus

millib
11/5/13, 7:24 PM
#6

En fråga, ni som blir så här påverkade av Atarax, har ni tidigare testat  något annat ångestdämpande/lugnande innan, och har ni då känt av samma trötthet?

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

Annons:
Emelie
11/5/13, 9:26 PM
#7

Nej Atarax var den första jag testade, och kände såhär så fort jag började med den. Sen har jag även testat Sobril och Theralen, och dom blir jag ÄNNU tröttare av.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Wanzel
11/5/13, 10:08 PM
#8

Igår kväll prövade jag Atarax för första gången. Imorse när jag vaknade så var jag väl hyfsat pigg, men efter att ha tagit Fluoxetin så blev jag extremt trött..
Har bara ätit Fluoxetin sedan i fredags, men märkte att jag blev mycket tröttare nu än när jag bara tagit den, vilket jag antar beror på Ataraxen. Inte jättekul att åka buss och försöka lyssna i skolan 😛
Men det blev bättre någon gång vid 11-12, så lite efter 12 timmars perioden. Så resten av tröttheten som var efter 12-tiden beror nog på Fluoxetinen.

Skulle inte säga att jag blev så trött att jag kunde somnat pang bom direkt, men jag blev väldigt mycket tröttare. Hade svårt att koncentrera mig i skolan, och hade helst velat blunda och vila lite på bussen.
Lite som när man inte har sovit tillräckligt under natten!

CelsiusT
11/6/13, 12:02 AM
#9

#6 Njae, inte direkt sådan form av lugnande.

#8 Har ju dom för att jag lätt blir orolig och stressar upp mig när jag ska sova, men håller med om att den inte fungerar så bra som sömnmedicin egentligen. Min imovane är bättre insomning på, men den har ju andra trista bieffekter.

Medarbetare på westernridning.ifokus

eirwen
11/6/13, 12:04 AM
#10

Om du tar Atarax kontinuerligt så ska sömnigheten minska. Jag tror det gäller med de flesta andra mediciner. Bieffekterna minskar ju mer du tar dom då din kropp vänjer dig. Theralen är speciellt sådan då kroppen bygger upp en tolerans mot den, om du använder den ofta så kommer du behöva höja dosen då och då för att få samma effekt som i början. Atarax är det mildaste, men har du testat lergigan? Den ska ligga mellan Atarax och Theralen, men den kan ju ändå funka då man kan reagera olika på olika preparat. Jag fick ut Theralen först av allt. Första gångerna somnade jag väldigt fort och dagen efter kändes det som att någon slagit mig med en planka i huvudet, jag var otroligt seg. Sedan blev jag inlagd och dom höjde min dos från 5mg till 25-30. Typ det osmartaste man kan göra för nu måste jag ta ungefär den dosen för att det ska funka. Theralen är skön om man inte ska göra något dagen efter. Atarax tog inte alls på mig så den har jag knappt tagit. Sobril tar jag vid behov mest just nu, blev extremt trött första gången men nu är den bara bra.

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

CelsiusT
11/6/13, 12:06 AM
#11

#10 Jobbigt bara att ta hela tiden om man inte är i behov av det hela tiden. Som jag som äter i perioder. Ibland kan jag äta 2-3 nätter i rad, men annars är det nästan alltid iaf några dagars mellanrum och sedan kommer perioder då jag inte äter lugnande alls.

Medarbetare på westernridning.ifokus

millib
11/6/13, 10:17 AM
#12

Men om du har den för att kunna somna varför inte insomningstablett?
De flesta går faktiskt ur kroppen efter några timmar och man vaknar utvilad.
Zolpidem funkar kanon på mig men inte ekvivalentpreparatet Stilnoct.
Imovane är hemsk, och vet att många håller med mig där, man får inte sova ifred en blund, drömmer nå så otroligt och är jättetrött när man väl vaknar, oftast efter att ha försovit sig.

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

vallhund
11/7/13, 1:48 AM
#13

#12 Båda varianterna är beroendeframkallande.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Emelie
11/7/13, 9:56 AM
#14

Usch! Beroendeftamkallande medicin är inget jag vill ta.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

millib
11/7/13, 9:58 PM
#15

#13 de må så vara men jag har ätit Zolpidem i perioder i några månader i taget och kunnat sluta på dagen utan några som helst biverkningar eller problem. Det är mina erfarenheter

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

mayolica
11/11/13, 11:37 PM
#16

för vissa  personer kanske dom är beroende framkallande? men jag har aldrig märkt av något sådant, varken på imovane eller stilnoct. stilnocten har tappat effekt efter ganska kort tid, men det har aldrig blivit abstinens symptom av att sluta ta dom.

~ mayolica ~

millib
11/14/13, 9:47 AM
#17

Alla preparat är vanebildande i någon form, andra mer. Stilnoct och Atarax hör till den lägre gruppen. För att förhindra beroende skall man aldrig stå på en stående ordination utan ta vid behov. Ibland går inte det utan man behöver behovs meds på fasta tider för att förebygga tex ångest eller sömnlöshet. Och då är det viktiga att man trappat ut det om man står på högre doser.

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

vallhund
11/14/13, 10:17 AM
#18

#17

Skall man sprida information bör den vara korrekt.

Stilnoct o Atarax tillhör inte samma grupp. Atarax  är inte vanebildande till skillnad mot Stilnoct.

Ja insulin är vanebildande om man är diabetiker.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Aleya
11/14/13, 9:18 PM
#19

#17 som #18 sa så är inte atarax och stilnoct samma sak.

Atarax är ett antihistamin(allergihämmande) som har en biverkning att man blir trött. Tas exempelvis om man har klåda av myggbett.
Det innehåller dock inget ämne du Fysiskt kan bli beroende av.

Stilnoct tillhör gruppen Bensodiazepiner och är narkotikaklassat och kan medföra att du blir fysiskt beroende av dom.

Så dessa två är helt olika.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Aleya
11/14/13, 9:35 PM
#20

Har tagit en hel hög med sömngivade: atarax, certrizin, propavan, theralen och stilnoct.

Antihistaminerna hade ett problem för mig: Jag blev tolerant för fort.
Jag vill inte ens uttala mig om doseringen jag hade när jag hade som svårast att sova.

Stilnoct: Har funkat i nått/några år. Blir lika trött som ett nyfött barm och sover gott då jag behöver. Dock rekommenderar jag det endast som en sista utväg.

Kan säga att jag hade så grova sömnproblem att jag inte sov vettigt(2-4 ibland inget) på natten. Kan få så ibland med nu.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
mayolica
11/15/13, 12:10 PM
#21

19  stilnoct och imovane tillhör inte gruppen bensodiazepener,  dom ligger utanför den gruppen i fass där dom står som en egen grupp för  som bensodiazepein- besläktade 

Atarax är en antihistamin  En allergi medicin som är ganska vanlig att få utskrivet mot klåda men även mot andra allergiska besvär. Som även används som sömn medel och lugnande medicin istället för ångestdämpande, ofta brukar man prova atarax som första alternativ för dom inte är tillvänjande för kroppen.
Man kan bli väldigt trött av dom särskilt i början av dom särskilt i början, dom anses även ge en viss avslappnande lugnande effekt.

~ mayolica ~

Aleya
11/15/13, 12:20 PM
#22

#21 ja det blev en miss där, men poängen är att dom är som sagt narkotikaklassade vilket inte antihistaminer är.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

millib
11/15/13, 7:07 PM
#23

Jag har aldrig ens antytt att det skulle vara liknande preparat.
Dock är det fakta att ALLA läkemedel i någon form är vanebildande, även sockerpiller. OM det är fysiskt eller psykiskt är skillanden.

Precis som att du kan bli beroende av vad som helst.

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

Upp till toppen
Annons: