Annons:
Etikettberoende
Läst 2374 ggr
fia-mia
2013-11-22 09:51

Enkät om syn på missbruk

Hej!

Vi är tre tjejer som studerar andra året på gymnasiet. Just nu gör vi en film vilken handlar om synen på missbrukare och hemlösa. Till hjälp använder vi oss bl.a. av en enkät och det vore jättekul om ni har möjlighet att svara, det tar endast någon minut. 

(syftet med filmen är att väcka en samhällsdebatt om grava missbruk och varför man hamnar i detta samt varför fördomar mot missbrukare finns)

Tack för förhand, enkäten hittar du här!

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Annons:
jagga-ewe
2013-11-22 10:55
#1

Intressant enkät men lite väl generaliserade svar. Jag hade velat svara "det är olika" på många frågor. Bara Ja och Nej blir så trubbigt. Ett fritextfält hade varit uppskattat för att klargöra en hel del.

"Finns det samhällsgrupper du har fördomar mot?" Bara den som blundar för sina egna skygglappar svarar nej på den frågan. Alla har fördomar om det de inte känner till. Klart det finns samhällsgrupper jag inte vet mycket om. Men vad är en samhällsgrupp? Kan man säga att "amän som kör Porsche" är en samhällsgrupp? "kvinnor som tittar på mat-TV"? Jag har en bestämd men omotiverad uppfattning om båda, troligen felaktig och grovt generaliserande. Alltså fördomar.

"Tycker du att de själva är ansvariga för den situation de befinner sig i?" Här är det svårt att säga ja eller nej! Ja, det finns vissa som är det. Nej, alla är det inte. Vilka det är mest av har jag ingen aning om då jag inte är insatt i ämnet.

I frågan om att ha blivit tilltalad av "hemlösa, narkomaner eller alkoholister?" saknade jag alternativet "Som vanligt, jag ignorerar okända som pratar med mig på stan!"

"Du har precis startat ett företag och ska anställa en IT-ansvarig. Det kommer fram att den person du anser mest lämpad har en bakgrund som missbrukare. Skulle detta få dig att ändra din uppfattning? " Vad spelar det för roll att det är en IT-ansvarig? Jag skulle sköta IT-biten själv. Hade alla tänkt likadant om det var en ekonomiansvarig? Personalansvarig? Varför inte formulera frågan att man ska anställa en person för en ansvarsroll, då blir det mer tydligt. Sen är frågan vad det är för missbruk som avses, alkohol? Narkotika? Spelmissbruk?

Statistik är svårt, man måste vara väldigt tydlig med vad man frågar efter och definiera noga. Annars får man in väldigt mycket störningar.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Maria
2013-11-22 17:53
#2

Uppdrag utfört🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

rimfrost417
2013-11-23 19:17
#3

Ja jag saknade också nyanser i frågeformuläret.Alla frågor kan inte

besvaras med ett enkelt ja eller nej.Försökte svara i alla fall.

Upp till toppen
Annons: