Annons:
Etikettpsykoser
Läst 4449 ggr
toolate
11/30/13, 5:17 PM

Psykoskänslor - bör jag söka vård?

Jag är en tjej som levt med en psykos-diagnos ett tag, första gången jag insjuknade var 2009 och har sedan dess haft ett liv fritt från psykoser/psykosliknande tillstånd fram tills i juni 2013 då jag blev inlagd pga overklighetskänslor, paranoia och självmordsplaner. Har efter det hunnit bli inlagd tre eller fyra gånger pga samma bekymmer. Till saken hör den att jag efter inläggningarna blivit mer och mer tveksam till den vårdformer - jag känner mig som ett djur i bur och folk som är där (både andra patienter och vårdgivare) har full access till mina tankar och min personlighet. Till saken hör den att jag nu (en månad sedan jag var inlagd sist) börjar känna att symptomen börjar komma åter, jag är avlyssnad och bevakad, folk vill mig illa och är ute efter mig. Jag vet att det här - åtminstone för mig - är ett tillstånd som kräver inläggning MEN jag vågar inte! Jag försöker mörka de här tankarna för både psyk och för min pojkvän som ju blir orolig när jag inte vill lämna lägenheten och det går hyfsat. Nu är jag ensam och har ingen att behöva upprätthålla någon fasad inför, därför skriver jag här nu för att få utlopp för allt jag känner just nu och som får mig att känna mig så himla rädd. Vad tycker ni att jag ska göra? Ledsen för rörigt inlägg, men jag var bara tvungen att skriva av mig.

Annons:
Maria
12/1/13, 9:12 AM
#1

Det är klart du ska söka vård.

En psykos klarar man inte av att reda ut själv.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

vallhund
12/2/13, 6:52 AM
#2

Det är bättre för dig själv att du får vård snarast, det blir mindre traumatiskt än om det går så långt så att du blir tvångsinlagd.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

toolate
12/7/13, 8:17 PM
#3

Liten uppdatering. Varit hos psyk tre gånger senaste veckan, de tycker jag ska bli inlagd men jag vägrar. Fått Stesolid att ta x2, funkar sådär. Har börjat skära mig för att lindra ångesten. Psyk ska ringa mig imorgon, får se om jag är på bättre inläggningshumör då, för innerst inne vet jag att det kanske är det som behövs.

millib
12/13/13, 7:56 PM
#4

Om du skär dig själv, tycker du inte att det är ett väldigt starkt skäl till att få hjälp? Stesoliden hjälper ju inte mot själva psykosen.

Hoppas du nu befinner dig på en avd och förhoppningsvis mår lite bättre än ditt senaste inlägg

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

millib
12/13/13, 7:56 PM
#5

Om du skär dig själv, tycker du inte att det är ett väldigt starkt skäl till att få hjälp? Stesoliden hjälper ju inte mot själva psykosen.

Hoppas du nu befinner dig på en avd och förhoppningsvis mår lite bättre än ditt senaste inlägg

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

toolate
12/15/13, 5:59 PM
#6

Jodå, jag är inlagd sedan i tisdags. Har skadat mig på avdelningen i princip varje dag, får Stesolid, Atarax, Lergigan mot ångesten men den hjälper inte i närheten så mycket som att få skada sig riktigt ordentligt. Tyvärr.

Annons:
Emel
12/17/13, 11:03 AM
#7

Får du inte någon neuroleptikum? Räknar inte in Lergiganen där.

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

toolate
1/18/14, 10:56 AM
#8

Liten uppdatering: Jag får Haldol som neuroleptikum. Är utskriven nu sedan ett par veckor och har börjat arbetsträna så smått. Funkar även om det är slitigt och jag hela tiden är rädd för att börja må dåligt igen.

millib
1/20/14, 9:45 AM
#9

Mår du bra nu? Och du vet ju vad som kännetecknar att du mår dåligt, att du söker hjälp på en gång, går fortare att häva en psykos ju fortare man får hjälp, men det vet du nog redan. Lycka till

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

Upp till toppen
Annons: