Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 2632 ggr
VildaVittra
2013-12-01 13:32

Extremister- varför och hur?

Jag undrar om någon vet någon forskning angående extremismens orsak, alltså vad det är för psykiskt "fel" på sådana människor. Eller är det en fysisk eller social åkomma? 

För säger man emot dom är man djävulen själv och håller man med dom är man en dyrkad ängel och det finns då inga andra fel på en, lite som med bipolär, men utan depressionen.

De tappar ju även spärrarna på vad som är okej att göra.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[Memento Mori]
2013-12-03 08:54
#1

"Ordentlig forskning" tror jag inte att det finns om extremism för det räknas nog inte riktigt som något psykiskt eller fysiskt "fel".

Men jag kom att tänka på en artikel från SvD som jag läste för ett par år sen, och som jag dessutom lyckades hitta igen om "Fyra vägar in i extremismen". Är möjligtvis inte exakt vad du letade efter men kan ju vara intressant läsning ändå.

VildaVittra
2013-12-03 11:58
#2

Tack så mycket för länken.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

vallhund
2013-12-05 15:48
#3

Väldigt intressant artikel. Tack!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Memento Mori]
2013-12-05 21:57
#4

Så lite så, kul att ni uppskattade den. 🙂

Svion
2013-12-06 06:09
#5

Jag gissar att de olika extremprofilerna i artikeln stämmer överens med vad som inom personlighetspsykologi kallas accentuerade personlighetsdrag. Sök på det så tror jag du kan hitta en del.

"One day we’ll look back at this
And laugh and laugh and we’ll die laughing
One day we’ll look back at this and laugh"

Upp till toppen
Annons: