Annons:
Etikettdagens-fråga
Läst 1054 ggr
mimåne
12/8/13, 3:04 PM

Barnlös pga sjukdom?

Hej ni på psykologi i fokus!

Detta har legat och grott i mig nu ett tag, kanske har någon här på forumet kunskap om detta.

Jag fick i tidig barndom social fobi och någon typ av sjuklig depression. Detta utredes i mitt hemland, alltså inte i sverige där jag nu bor. Ingen information om problematiken finns här i sverige. Idag har jag haft kontroll över social fobin samt depressionen under 5 år.

Jag har under en tid känt att jag borde reda ut ifall att jag bär på någon någon annan psykisk åkomma som tex Add, samt utreda mina depressionsproblem. Jag känner att jag är en väldigt komplicerad människa, och att jag är annorlunda på vissa plan. Även om det skulle vara skönt att få detta utrett så tvekar jag ändå.

Jag har en stor oro över att en potentionell utredning och diagnos ska komma och "ge mig skit" i ett senare skede av livet. Jag drömmer om att få barn med min sambo, men tänk om socialen eller dylikt ska hitta information om detta och anse att jag då inte är lämplig som förälder och ta barnet ifrån oss. Även fast jag skulle ha rätsida på allting och må bra. Ska jag då aldrig få ha den familj jag vill? Borde jag tiga om detta och inte söka svar alls?

Är det någon som kan sig på, eller får några tankar kring detta? Kanske det till och med har hänt någon här?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
[ElisabethYL]
12/8/13, 3:09 PM
#1

Ingen myndighet här kommer ta barnet ifrån er om inte barnet tar skada av att växa upp med sina föräldrar…

Kan inte uttala mig om det andra du skriver om, då jag saknar kunskaper om sånt…

mimåne
12/8/13, 3:14 PM
#2

Men då jag vet ett flertal fall där socialen velat utreda blivande föräldrar redan under graviditeten och bestämt sig för att föräldrarna inte varit lämpliga pga liknande problem. Så förekommer verkar det ju göra. Du tycker inte jag behöver oroa mig?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Gronstedt
12/8/13, 3:17 PM
#3

Inga myndigheter kan ingripa om det inte finns några problem. Om du har en diagnos men inga märkbara problem, så händer ingenting. Om barnet far illa ska myndigheterna ingripa oavsett eventuella diagnoser. Om ditt barn inte tas om hand korrekt kommer din eventuella diagnos att komma fram i utredningen, men det blir ingen utredning om allt fungerar som det ska.

[ElisabethYL]
12/8/13, 3:21 PM
#4

#2 Jag skulle inte oroa mig för det…

Maktmissbruk förekommer på många ställen, finns inget man kan göra åt sånt.. Socialen har däremot inget lagligt stöd för det du beskriver. Skulle det hända mig så skulle jag anmäla den tjänstemannen/socialsekreteraren..

Det som finns lagligt stöd för är att ta barnen ifrån föräldrarna om barnet tar skada av att bo kvar..

Vilket som gäller kan jag inte uttala mig om utan att ha träffat dig, men det ska till mer än att föräldrarna/en förälder har någon diagnos..

Men som sagt, oroa dig inte..

mimåne
12/8/13, 3:25 PM
#5

Jag är väldigt moderlig av mig och mitt största intresse är att ta hand om andra. Därav mitt yrkesval inom vården. Jag tycker själv att jag skulle bli en bra mor. Jag längtar varje dag efter mina framtida barn och skulle aldrig någonsin kunna göra dem något illa.

Men rädslan för att någon annan inte skulle tycka likadant finns där ändå.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: