Annons:
Etikettätstörningar
Läst 4855 ggr
Hjälplös
2013-12-13 04:57

Underviktig och mår psykiskt dåligt.. hjälp

Hej, jag visste inte riktigt vilken kategori jag skulle skriva det här inlägget i men jag gör ett försök här då jag inte vet vart jag ska vända mig längre. Hittade den här sidan och tänkte göra mitt sista försök. Tänkte först skriva lite om hur det har stått till innan och hur det står till nu. Jag har alltid varit lite underviktig men la inte märke till det fören i början av tonårsåldern. Jag försökte gå upp i vikt i tonåren men tyvärr hörde jag till den familjen som hade det väldigt dåligt ställt och levde mer eller mindre bara på bröd o vatten.
När jag fyllde 17 år flyttade jag hemifrån till min då och nuvarande man för att få ett bättre liv. Jag fick tillgång till att äta all mat jag aldrig kunnat tänka mig innan och lyckades gå upp 2 kilo men längre än så kom jag inte. Efter något år började jag arbeta och fick tillslut ansvaret att vara gruppledare på jobbet. Efter 2 års tid gick jag in i väggen och förlorade några kilon då aptiten försvann när jag var i en djup depression. 
I dagens läge har jag inga vänner (förutom min kille) då jag inte vågar umgås med andra för att jag skäms för mycket över min vikt, utseende och mitt förflutna. Mer patetiskt är att jag heller inte har några internet vänner att vända mig till. 
Jag har varit sjukskriven i över 1 års tid nu på grund av depression och går till psykolog 1 gång i veckan. Jag har sökt hjälp med vikten men får ingen hjälp. Har tagit en massa prover för att klura ut varför jag inte går upp i vikt, om jag har någon bakomliggande sjukdom som orsaker det hela men ingenting sådant har visats på proverna. Jag mår psykiskt dåligt av min vikt och tycks inte kunna leva med det här. Och jag ska börja jobba nu efter årsskiftet som kommer och jag blir livrädd av bara tanken. Jag vill verkligen inte visa mig ute med min kropp. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra längre. Jag har dumma funderingar på att säga upp mig från jobbet på grund av detta. 
Jag vill inget annat än att gå upp i vikt och har provat att äta nyttigt, att äta onyttigt och att träna. Jag har försökt att äta så mycket jag kan för att gå upp i vikt och har tvingat i mig protein pulver men blir varje gång lika besviken när jag ställer mig på vågen. Idag har jag nästan gett upp, nu äter jag mindre för jag ser ingen mening i det. Mår sämre och sämre och känner ingen lust till mat längre. Jag har näst in till gett upp hoppet.
Jag är rädd, fryser, är alltid trött och om jag anstränger mig för mycket har jag tendens till att svimma.
Jag är 22 år gammal tjej och väger 41 kg, 172 cm lång med ett BMI värde på 13,9..
Skulle vilja ha hjälp och stöd från någon som har varit underviktig och lyckats gå upp i vikt.
Med vänliga hälsningar.

Annons:
millib
2013-12-13 20:02
#1

Du måste trycka på din läkare, gå till din husläkare annara och be (kräv) om att få en remiss till en dietist. Finns flera olika preparat man kan använda sig av för att gå upp i vkt och du behöver en ordentlig utredning.

Ja. Du är underviktig. Ja. Du har en pojkvän som älskar dig som du är (annars hade han inte varit kvar). Men att din undervikt har gjort dig så illa att du inte har några vänner kvar inte ens över nätet (där ingen kan se dig). Det är rent av förjvligt! >Jag kan lova dig att i de flesta fall (finns alltid idioter) så bryr sig inte folk om hur du ser ut, utan om vem du är som person. Alla förtjänar vänner!!!

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

VästkustFia
2013-12-16 01:27
#2

Jag känner med dig, är också underviktig (ärftligt) och måste alltid tänka på vikten då jag mår dåligt både fysiskt och psykiskt om jag går under en viss gräns.

Lyckas dock för det mesta hålla det under kontroll genom att äta ofta (såpass mycket jag kan få ner för tillfället, varierad mat av det jag känner mest för just då) + gärna sent på kvällen, även mitt i natten om jag vaknar och känner mig det minsta sugen. Den där vågen struntar jag periodvis i att kolla om jag misstänker att det bara riskerar göra mig arg och stressad…

kulanturbo
2013-12-16 16:25
#3

Hej! De andra två har gett dig jättebra råd. Undervikt är lika jobbigt som övervikt. Jag har alltid varit smal. När jag är deppig så kan jag bara inte äta. Vilket gör allt ännu värre med att man bli matt och orkar ännu mindre Hoppas du får hjälp

Upp till toppen
Annons: