Annons:
Etikettallmän-psykiatri
Läst 4145 ggr
[Elucai]
12/27/13, 12:08 AM

Har jag autism?

Hej!

Vill bara höra en ärlig åsikt från er medlemmar som kanske har erfarenhet av autistiskt syndrom.

Jag har litet svårt att sammanfatta saker om jag måste skriva en lång text, så jag tänker bara rada upp de saker om mig själv jag tror att folk anser är "onormala":

- Jag är åsiktslös. När folk frågar vad jag tycker om t ex. politiska frågor får jag blackout och känner mig pressad att svara, så jag svarar oftast någonting jag antar är ett rimligt svar, även fast jag intet står för det eller helt enkelt att jag intet vet. De åsikter jag har kommer direkt från andra människors tankesätt.

- Jag tycker det är obehagligt med för mycket ögonkontakt. Det känns som om att man blir utstirrad och med vissa människor, onda människor som jag ogillar, kan jag intet ens ha ögonkontakt. Jag blir stressad när jag intet är säker på om den jag pratar med eller står framför försöker få ögonkontakt, och blir väldigt orolig för att den skall påpeka att jag måste ha ögonkontakt. Jag vill intet ha ögonkontakt med människor när jag pratar, samtidigt som jag intet intet vill ha ögonkontakt. Ibland önskar jag därför att jag var blind.

- Jag får ofta höra att jag är extremt osolidarisk gentemot andra människor. Men jag gör faktiskt bara det jag skall, och är jag klar med mina plikter ser jag ingen anledning till att göra extra för andra. Bara om det är roligt.

- Jag älskar ordning. Det är inget måste, egentligen, jag bara älskar det. Att saker ligger symmetriskt och med exakta avstånd till varandra. Raka långsidor skall till exempel gärna ligga emot varandra. Till exempel, när jag lägger böcker på skolbänken, skall de ligga emot bordskanten. Den största boken, den med mest yta skall ligga underst och sedan blir de mindre och mindre i förhållande till varandra ju längre upp stapeln går. Jag blir litet stressad om det intet ligger så, men jag klarar av det.

- Jag älskar rutiner och att skriva förberedelser. Att göra upp scheman för en timma, dag, vecka, år etc. är en av mina “hobbyer”. Då vet jag hur jag skall göra, hur långt det tar och det blir inget strul och inga felaktigheter. Oftast iallafall.

- Jag delar in och systematiserar gärna information. Det är ett stort intresse. Det kan till exempel vara färger, siffror, bokstäver, ord, känslor m.m.

- Jag tycker om att härma ljud.

Jag tror att jag har någon sorts autism, men jag tänker också gå en utredning. Men vad tycker ni? För jag är intet säker. Jag är för övrigt en 15-årig kille.

Annons:
obstitant
12/27/13, 12:12 AM
#1

Jag tycker det låter som en bra idé att göra en utredning, så att du får veta om du ligger inom autismspektrat eller om det finns något annat som gör att du fungerar som du gör, eller om du bara är så som du är inom det normala spannet så att säga.

Det du berättar låter ju som du säger som att det skulle kunna passa in på AST, så det är bra att kolla upp det!

[Elucai]
12/27/13, 12:14 AM
#2

Okej, tack!

Kajsami
12/27/13, 12:32 AM
#3

Jag tycker att allt utan den första punkten passar in på autismspektrum. Första punkten låter snarare icke-aspigt. Som aspie brukar man sällan bara följa strömmen vad gäller åsikter. Vanligt är snarare att man antingen själv har starka åsikter eller att man inte har några alls och då inte säger någonting och är tyst i diskussionen. Många vet inte ens vad "rimligt svar" kan vara eller kan tänka sig in i vad folk i gemen skulle tycka, och kan därför inte följa någon mainstreamnorm. Aspiesar generellt brukar sällan följa någon mainstreamlinje öht. De är sig själva. 

Men dina övriga punkter låter aspiga, så det är säkert bra att be om utredning. Autistiskt syndrom är något allvarligare än autismspektrumtillstånd, dvs vanligtvis diagnos Asperger syndrom.

obstitant
12/27/13, 11:22 AM
#4

Diagnosen Aspergers syndrom är på väg ut, i nya DSM-5 finns den inte med utan ingår i AST (autismspektrumtillstånd). Det är därför jag använder den termen.

Honestyisdead
12/27/13, 4:24 PM
#5

Har du svårigheter att fungera i vardagen?

Kajsami
12/27/13, 8:58 PM
#6

#4 I DSM är diagnosen på väg ut, ja. Men det finns andra diagnosmanualer också. Gillberg&Gillberg t ex används på många ställen. Har inte hört att AS är på väg ut därifrån.

Annons:
Honestyisdead
12/28/13, 4:58 PM
#7

6 det är ju det seriösa läkare går efter. Aspergers med flera försvinner som diagnoser. Det du nämner är inte något diagnossystem.

[Elucai]
12/29/13, 4:50 AM
#8

#5 I vissa fall. Socialt har jag alltid varit utfryst. Intet direkt några vänner, och aldrig har jag heller känt behov av folk omkring mig. Min mor och far har oroat sig över att jag är så ensam, men jag har aldrig riktigt förstått varför de gör en sådan big deal över det hela. Ärligt talat är jag hellre ensam än med andra. Jag fungerar i och för sig bäst med djur, där jag slipper prata. Fast säger man det till människor, tycker de att man är skum.

Så ja, rent socialt anses jag vara awkward och folk tar gärna avstånd från mig. Ibland hör jag dock att jag är "humoristiskt på ett rått och känslokallt sätt", vad nu det betyder.

Dessutom kan det vara svårt att leva när folk rör ihop ens liv. Jag mår som bäst när jag har ett schema som jag följer till punkt och pricka. Det är de dagarna, när allt flyter på som planerat, som jag känner mig lycklig. Det är underbart! Men som sagt händer det ganska ofta att planerna ändras helt plötsligt, och jag får ångest och då struntar jag stort sett i allt. Sedan måste jag försöka få ihop ordningen igen. Ganska jobbigt.

Kajsami
12/29/13, 5:26 AM
#9

#7  Jo, Gillberg&Gillberg används visst på sina håll. Jag har själv blivit diagnosticerad genom det. Sen har jag hört om ICD-10 också, de har också AS kvar, vad jag har förstått.

obstitant
12/29/13, 11:00 AM
#10

#9 I de journalsystem jag känner till måste man i regel ange en diagnoskod, antingen enligt ICD-10 eller DSM-IV (snart DSM-5 då). ICD som sätts samman av WHO, innehåller alla slags sjukdomar medan DSM som American Psychiatric Association ligger bakom är specifikt för psykiatrin. Just i psykiatrin har man alltså dubbla uppsättningar diagnoskoder. (Du vet säkert det här, men jag ville ge en tydlig bakgrund till andra som läser som kanske inte har koll på diagnoskoder.)

Såvitt jag förstår är Gillberg&Gillberg en beskrivning specifikt av AS och ger inte någon kod som vården kan använda. Alltså behöver man använda även något av de internationellt etablerade kodsystemen.  Ofta DSM. enligt Autismforum.

Honestyisdead
12/29/13, 11:04 AM
#11

9 det är endast beskrivning av as. Det är inte på något vis något som används som dsm. Du har fel helt enkelt. Detta ser du snabbt på en enkel googling om du inte tror på oss.

Kajsami
12/29/13, 6:41 PM
#12

#11 I min stad använder iallafall vuxenhabiliteringen Gillberg&Gillberg när de sätter AS-diagnos. Då gör de fel i så fall. 

Gillberg&Gillberg har olika kriterier och man skall uppfylla ett visst antal av dem för att få diagnos. Jag trodde då att detta därmed var en diagnosmanual, men jag skall inte tjafsa emot om jag har fel där. Jag visste inte att vuxenhab hade så fel heller.

Honestyisdead
12/29/13, 6:46 PM
#13

12 ja, det är en diagnosbeskrivning. Fortfarande inte ett diagnossystem som sätts vid diagnoser. Du verkar inte förstå skillnaden. Det är dsm som används även på vuxehab.

Annons:
Kajsami
12/29/13, 6:55 PM
#14

#13. Nej, jag är inte alls insatt i såna saker. Det enda jag vet är att jag har fått min diagnos satt genom Gillberg&Gillberg och inte genom DSM eller något. Därför har jag trott att Gillberg&Gillberg också är en diagnosmanual. Men uppenbarligen hade som sagt både jag och vuxenhabiliteringen i min stad helt fel. Jag har tydligen blivit diagnosticerad på felaktiga grunder om Gillberg&Gillbergs kriterier inte är godkända.

Honestyisdead
12/29/13, 7:03 PM
#15

14 jag vet inte hur man ska förklara det tydligare än vad som.redan gjorts. Men du menar alltså att det står gillberg och gillberg som kod i din diagnos och inte dsm?

Kajsami
12/29/13, 9:21 PM
#16

#15 Jag har inte fått någon kod. Jag har fått en diagnos på AS och eftersom jag inte helt kände igen mig i DSM:s diagnoskriterier för AS frågade jag om de använt sig av DSM och hur de isåfall tänkt kring dessa kriterier vad gäller mig. Då fick jag svaret att de inte använder sig av DSM, utan Gillberg&Gillberg. Och när jag kollade in Gillberg&Gillbergs kriterier så verkar de mer "generösa" vad gäller diagnosticering. Det finns fler kriterier (vilket gör att gränsfall lättare kan passa in) och kriterierna är inte lika snävt formulerade som DSM.  Vilket gör att jag till nöds kunde passa in i Gillberg&Gillbergs mall och därmed få diagnos, vilket nog inte hade varit fallet om de använt DSM.  

Här är iallafall Gillberg&Gillbergs kriterier:

http://www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/Vad_ar_autism/diagnoskriterier/dsm_aspergers_syndrom/gillbergs_kriterier/index.html

Upp till toppen
Annons: