Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 2595 ggr
Saga__
12/29/13, 3:14 AM

Diagnos?

Hej! Jag är en 14årig, tillsynes helt vanlig, tjej, men jag känner mig väldigt onormal. Jag har sedan jag var lite funderar otroligt mycket på existens, döden och allt därimellan. Jag är väldigt introvert, men har fortfarande ett starkt behov av att känna mig älskad, och kan sitta i timmar och vänta på att någon ska svara på ett sms. Jag har lidit av självskadebeteende, och har då och då lättare depressioner, men konstant panikångest. Jag är extremt känslig, och berörs otroligt starkt av musik. Jag är väldigt kreativ, speciellt på natten. Brukar också vara väldigt rastlös på natten, och somnar ofta inte förräns en timme innan jag ska gå upp. Ibland kan jag gå in i ett tillstånd som varar i några dagar, där jag antingen är helt avstängd från känslor, eller tar in extremt många intryck, och går som i en dröm hela tiden. Jag upplever att jag har ett djup som alla andra saknar, att jag tänker på saker som de aldrig ens har hört talas om. När jag startar ett projekt går jag in för det ordentligt, och jag kan vara otroligt driven när jag vill det. Jag vet ifrån iqtest att jag har en hög iq, (126), och jag har väldigt lätt för att lära mig. Men tyvärr är jag inte särskilt motiverad i skolan, då jag tycker att allt är väldigt enkelt, plus att betygsystemet är skit. De få ämnen jag är motiverad i är väl musik och bild. Jag vet inte vad jag vill göra med mitt liv, förutom att jag vill hålla på med något kreativt, och att jag vill göra skillnad. Jag vill verkligen göra någon skillnad o världen, jag exploderar nästan av känslor bär jag tänker på det, jag het bara inte hur. Förlåt för ett väldigt luddigt inlägg, halvsover samtidigt som jag skriver det här, haha.

Annons:
Svion
1/5/14, 5:06 PM
#1

Din diagnos är att du är 14 år och lite vilse i dig själv måhända. Du måste först och främst få ordentlig sömn och försöka se bortom de tillstånd du hamnar i för när man inte sover ordentligt så spelar hjärnan spratt på dagarna, punkt slut. 

För det andra, sluta vänta på SMS och ring upp vem du än väntar svar ifrån istället. Att lägga som vana att vänta på att någon annan tar sig till att skriva utan större press lägger istället all press på dig och det är säkerligen delvis därför du erfarar stark ångest. 

För det tredje, lägg krut på skolan om det är enkelt. Om du tycker det är enkelt så är det förmodligen för att du är bra på ämnena vilket betyder att du har all anledning att utveckla dom vidare. 

För det fjärde, utifrån det du skriver så gissar jag att du tar in en hel del information från internet, vilket du bör vara EXTREMT försiktig med att ta för givet som sanning. 

Om du vill förändra världen, börja med ovanstående och fortsätt med att vara den förändring du vill ska ske i världen.

"One day we’ll look back at this
And laugh and laugh and we’ll die laughing
One day we’ll look back at this and laugh"

JohannaEkroth
1/11/14, 11:42 PM
#2

Välkommen in på Bokstavsfolk iFokus om du vill bolla diagnoser. 😇

Länken hittar du i min signatur.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[AnnaFannyKarolina93]
1/20/14, 10:30 PM
#3

Om du tror själv att du har någon form av diagnos tycker jag att du ska kontakta någon psykolog, eller någon annan och få igång en undersökning tror jag man säger. Stå på dig och kräv att du ska få den hjälp du vill ha. Är det sedan ingen diagnos kan de säkert hjälpa dig på andra sätt och hur du ska agera men är det en diagnos så kan de också hjälpa dig som sagt. Dock är det en lång process, kräver samtal, tester och väldigt mycket. 

Hoppas allt ordnar sig!

Upp till toppen
Annons: