Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 2053 ggr
[tililili]
1/4/14, 4:21 PM

skam över gamla olyckor

Hur hanterar ni skam över sånt ni gjort tidigare i livet som ni skäms över, tex snatteri, lögner, svek, att man gjort bort sig fruktansvärt eller vad det nu kan vara?

Tänker främst på sånt som man moraliskt inte kan försvara, som man är rädd för att någon ska få reda på.

Skammen och rädslan för att någon ska få veta det man gjort river sönder en.

I mitt fall är det gammalt snatteri som poppar upp gång på gång i mitt medvetande då jag är livrädd att någon ska få veta det. Håller på och engagerar mig i miljö och rättvise frågor men känner mig som en stor bluff.
Är livrädd för att någon plötsligt ska känna igen mig från tiden jag snattade. Ska då tilläggas att jag aldrig straffades. Men tänker att någon kanske ändå såg ngt nån gång, eller att det hela finns på film.

Jag vet hur fruktansvärt fel det är att snatta, och jag skäms något enormt. Jag har begått ett jätte fel men det finns inget jag kan göra åt det. Vad gör jag med mina skamkänslor och min rädsla?!

Annons:
Sjöstjärna
1/4/14, 4:26 PM
#1

Börja berätta för folk att du snattade när du var yngre. Att du inte förstod då hur fel och dumt det var och att du ångrar dig jättemycket nu och aldrig skulle göra om det. Det bästa är om du kan sona dina brott, om du minns var du snattade och vad kan du gå tillbaks dit och betala för det du tog för att göra rätt för dig, jag gissar att det är preskriberat vid det här laget? Är det inte det så kanske du bör vänta med den delen. 😉 Annars kan du skänka motsvarande summa till välgörenhet för att på så sätt göra rätt för dig.

När du väl börjar berätta kommer du att känna att sten efter sten faller från ditt hjärta och att du snart kan räta på ryggen igen utan att behöva skämmas.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Timmorn
1/4/14, 4:26 PM
#2

Gud vad svårt, jag har fortfarande dåligt samvete över att jag sa vid 6 års ålder att min bästis present var bättre än de andras på kalaset liksom 😃 Dåligt samvete och skam går på konstiga vägar. 

Nu vet jag inte vad du har snattat, men är det inget alternativ att gå tillbaka och komma rent med det eller om det är tuggummin eller skit betala tillbaka. Säga som det är som i matbutiker att jag hade så dåligt samvete nu vill jag göra rätt för mig. 
Sen tror jag tyvärr att de allra flesta har snattat någon gång, jag har själv snattat tuggummin vid 7 års ålder med sagda bästa kompis.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

[tililili]
1/4/14, 4:37 PM
#3

Det är nog tyvärr på gränsen till att inte vara preskriberat. Som liten var jag oerhört rädd för att göra något fel och skulle aldrig i världen våga snatta. Detta började när jag var i 18års åldern.

Däremot kom jag på här om dagen att jag gick i skåpen hemma när jag var lite och plockade godis som vi egentligen skulle betala för. (vi bodde långt ute på landet så mamma och pappa köpte hem godis som jag och storebror fick "köpa" av dem sen med månadspengen, för att lära oss hantera pengar och äta lagom mycket godis) så på sätt och vis snodde jag ju från mina föräldrar. Tror detta berodde på att min bror alltid var så sparsam och jag ville vara lika duktig, dock älskade jag socker…"kom på" att jag kunde smyga ut och äta ändå. 

Summorna jag snattade för är även ganska stora, även om det aldrig var några stora grejer. Jag led av bulimi. Detta började väl också med smygätandet och duktighetskraven.

Sen blev det så enkelt. Ingen upptäckte ju någonsin någonting. Så har plockat på mig saker på många ställen. Skulle så gärna vilja gottgöra, men vet inte hur. 

Så det är inget tuggummi när jag var 7 det handlar om.

Sjöstjärna
1/4/14, 4:42 PM
#4

Då är det väl en god idé att räkna ihop hur mycket du kan ha snattat för och spara ihop det beloppet för att sedan skänka det till ett välgörande ändamål.  Dina föräldrar kan du ju betala till direkt, de lär ju knappast dra dig inför rätta och dessutom kan det vara en bra mjukstart att börja med familjen. För din egen skulle är det också viktigt att du erkänner vad du gjort och står för det gentemot andra. Så länge du gömmer och försöker låtsats som om det aldrig hänt kommer du säkert att fortsätta skämmas och må dåligt.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

[tililili]
1/4/14, 4:57 PM
#5
[tililili]
1/4/14, 4:58 PM
#6
Annons:
Sjöstjärna
1/4/14, 5:29 PM
#7

Gör det till din styrka istället för din svaghet. Berätta om det och visa att även en tonåring som har så snedvriden världsbild att hen tycker det okej att stjäla kan komma på bättre tankar, utvecklas som människa och verkligen ångra vad hen gjort och vilja gottgöra det.

Du kan aldrig göra det ogjort och du kan aldrig garantera att det inte kommer fram i något sammanhang. Bättre då att sanningen kommer från dig så att du kan presentera den som du vill och bestämmer och lägga tyngdpunkten på det som är viktigt, inte att du tänkte fel då utan att du tänker rätt nu.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

silversol35
1/4/14, 6:44 PM
#8

#3 Jag vet inte jag, på något sätt tycker jag att det faktum att du led av bulimi är en om inte förlåtande, så åtminstone förklarande faktor. Du var sjuk! Du mådde dåligt! All skam som är förknippad med en ätstörning behöver inte göras värre av att du känner skam även över snatteriet. Lätt att säga… Kan du inte tänka att det var då? Inte nu. När vi kan bättre gör vi bättre.

[Amateus]
1/5/14, 2:26 AM
#9

Huvudsaken är väl att man försöker göra det rätta, nu. Ibland tack vare sin historia.

Svion
1/7/14, 1:31 PM
#10

Det är egentligen väldigt lite människor idag kan försvara moraliskt. Vi köper kläder, mat, husgeråd och mycket annat som produceras i miljöer där människor och djur lider hårda kval för vår njutning. Att ha snattat eller svikit är direkta lärdomar som vi däremot bör bearbeta med förhoppningen att inte göra om dem. Är det något vi kan reflektera moraliskt så är det vad vi väljer att bygga framtiden med. Tror du att dina historiska snatterier eller svek utgör bilden av vad du är för människa idag? Skulle du göra om samma sak eller väljer du att hålla sådana minnen som ett bevis på att du uppenbarligen har blivit en bättre människa?

"One day we’ll look back at this
And laugh and laugh and we’ll die laughing
One day we’ll look back at this and laugh"

[Olaf]
1/7/14, 6:50 PM
#11

Oj jag tycker du omedelbart ska ge dig själv förlåtelse! INGEN är perfekt vi har alla saker som vi skäms för att vi gjort eller saker som vi inte gjort. Jag säger inte att det är rätt att snatta men jag tycker faktiskt att det finns andra saker som folk gör som är mycket värre…saker som du antagligen aldrig gjort. Nej varför ska du plåga dig. Du är inte perfekt, jag är inte perfekt vi är alla lite mänskligt skavankiga… och tur är väl det det är det som gör oss så bedårande mänskliga. vi kan vända på steken…jag tycker det är ett värre brott att plåga sig själv med skam och skuld än att ha snattat. Du har ångrat dig och tänker inte göra om det det är väl jättebra! Sluta plåga dig själv nu. DET om något borde vara förbjudet;-)

scheindel
1/8/14, 5:54 PM
#12

jag tycker att det är väldigt viktigt att komma ihåg att man hela tiden förändras. du är inte samma person som då, snattandet är inte en del av den du är nu och det är därför inget du behöver skämmas över. du är en bättre och klokare människa nu och det är en utveckling som du kan vara stolt över.



[Eleya]
1/10/14, 1:00 PM
#13

Skammen försvinner när man inser vilka viktiga lektioner det har gett i livet.
Jag har snattat en gång, men den saken kastade jag och gjorde aldrig något liknande igen eftersom skuldkänslorna var så starka. Kan inte ens tänka mig att ta tappade pengar på marken, jag bara går förbi.

Allt man skäms över har man gjort för att man kanske inte orkat eller kunnat ta bättre beslut pga brist på livserfarenhet eller konsekvenser..men man lär sig och utvecklas.

Det som har hänt har hänt..inget att gå och gräva i. Gå vidare och var tacksam för vad allt det lärde dig i livet.

Annons:
Freke
1/14/14, 12:47 PM
#14

Acceptera coh gå vidare är det enda man kan göra, svårt att göra ogjort?! Har ingen sagt något än, lär dom knappast göra det nu..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Upp till toppen
Annons: