Annons:
Etikettanhöriga
Läst 6931 ggr
spettannettan
1/8/14, 4:29 PM

Asperger?

Jag misstänker att en en vän, ett ex till mig lider av någon form av psykisk ohälsa. 

Vi var först tillsammans i  några år och jag upptäckte att han var väldigt blyg, men sen upptäckte jag att han har svårt att visa känlsor och svårt att prata om känslor. Han rörde nästan aldrig vid mig, inga spontana kramar och pussar alls. 

Vi rök ihop mer och mer och gjorde slut av och till. Nu har vi bara varit vänner. Vi trivs bra ihop när vi hittar på nåt att göra, t ex kortare resor osv. 

Men genom åren har jag också märkt att han kan vara riktigt elak. Han har sina elaka perioder, då man känner ironin från honom och hur han ger mig pikar och säger dumma saker som sårar.  Det slutar oftast med att jag får nog och åker hem och vägrar att ha kontakt med honom, och efter en vecka eller så, så ber han om ursäkt för att han var dum. Jag har ju alltid förlåtit honom eftersom jag också varit elak tillbaka när han sagt elaka saker.

Han har inte många vänner, inte jag heller, men jag känner att det här tär på mig. Jag har ofta funderat på om han kan ha någon diagnos för detta återkommer regelbundet, men hans "elaka" perioder. Och på senare tid tycker jag att jag inte ser någon livsgnista i honom alls.

Han pratar inte särskilt mycket spontant, visar inte mkt känslor, drar sig undan ibland, ignorant ibland osv. 

Nån som känner igen sig och kanske kan ha råd ifall det låter som en diagnos?  Och var för diagnos isåfall? Har försökt googla. och tycker att det mest verkar stämma in på Asperger?

Annons:
Lia
1/8/14, 4:34 PM
#1

Du har postat detta även på en annan sida. Min spontana tanke var då Asbergers, efter vad du beskriver. Och så ser jag nu att du tänker i samma bana! Tyvärr kvittar det vad han lider av om du inte kan få honom att förstå att han behöver söka hjälp. En diagnos hjälper honom inte direkt utan behandling. Så att sitta och luska ut vad det kan vara är lite meningslöst. Prata med honom istället :) Men jag tror absolut att det är något som ska uppmärksammas.

spettannettan
1/8/14, 4:39 PM
#2

#1 Ja, Jag blev hänvisad hit istället.

 Han skulle aldrig lyssna på mig eller gå till läkaren. Det är han nog för stolt för. Vet heller inte hur jag skulle presentera mina funderingar utan att han blir sårad.  Men jag vill ha bättre förståelse för honom, ifall han nu har asperger.

Lia
1/8/14, 4:49 PM
#3

Nej, det kan vara lite känsligt det där. Jag fick reda på min diagnos Borderline första gången genom att min mamma bad min läsa en text. Vi skulle se om det påminde om hennes väninna, men det gjorde det inte. Istället läste jag om mig själv, till min stora förvåning. Så det kanske kan vara ett sätt. Nu var det ju en slump i mitt fall, men det hade ju kunnat vara en idé för att få honom att kanske känna igen sig?

Sanningen, som du redan vet, är att du är säker på att han antagligen lider av någon psykisk sjukdom. Bara den vetskapen borde kunna ge dig den förståelsen du behöver, om du inte kommer längre i "utredningen".

Hur gamla är ni (eller han då)?

Kajsami
1/8/14, 5:47 PM
#4

Aspergers syndrom har ingenting med psykisk ohälsa att göra och är ingen sjukdom heller. Så den biten har du nog fått lite om bakfoten. Däremot har de med AS en högre känslighet för att drabbas av psykisk ohälsa, men det är en helt annan sak. Många är hur friska som helst. 

Sen stör jag mig lite på att AS skall vara så förknippat med elakhet och sånt. Är en människa elak och ger pikar så är det automatiskt AS, eller?Inte undra på att många aspergare inte vågar gå ut med sin diagnos eftersom folk verkar tro att Aspergers syndrom = elakhet (och empatilösa mördare, enligt okunniga journalister). När jag läser ditt inlägg blir jag bara mer och mer besluten om att inte gå ut med min diagnos offentligt. Jag är ingen elak människa. 

Att vara blyg och ha svårt att prata om känslor är heller ingenting som direkt pekar åt AS även om det ju förstås kan vara det. Det kan man vara utan att ha någon som helst diagnos. 

Här kan du läsa lite grann om AS i alla fall:

http://www.autism.se/content1.asp?nodeid=19408

Lia
1/8/14, 5:51 PM
#5

#4 Det är en bra tanke :) Jag går inte offentligt ut med min Borderline heller, vi är ju också så hemsk elaka och överkänsliga enligt samhället… Bra att du säger din mening!

spettannettan
1/8/14, 5:58 PM
#6

Tack för alla svar! Ja, det bästa är om han själv får läsa en text och se om det möjligen kan stämma in på honom, för han själv vet ju efter alla dessa år att någon inte är som det ska, eller hur ska man nu säga utan att man missförstås!

Jag skrev fel med psykisk ohälsa tror jag.. eller.. han mår ju själv dåligt över att han blir elak, får ångest osv.Det är något han inte riktigt rår över ibland säger han.  Då blir det ju en slags psykisk ohälsa. Dessutom ser han ut att ha tappat livsgnistan.

Jag hade ingen aning om att aspergare är elaka Kajsami…faktum är att jag IDAG googlade på asperger och där står det bara om humörsvängningar, inget om elakhet.  Dessutom ser jag inte bara på de perioder när han är elak, utan på HELA BILDEN inkl hur han har svårt att visa känslor och prata om känslor mm.

Men tack för alla länkar och svar! 🙂

Annons:
spettannettan
1/8/14, 5:58 PM
#7

Lite löjligt att göra min tråd till tyck-synd-om-mig tråd nu helt plötsligt.

Kajsami
1/8/14, 7:03 PM
#8

Asperger har som sagt ingenting med elakhet att göra. Men jag förstår att folk kanske lätt får den bilden när de läser i skvallerpressen om alla mördare som sägs ha AS, utan någon som helst grund för det. Orsaken är väl att aspergare sägs ha dålig empati (vilket också är en fördom!) och därför tror folk att alla kallblodiga massmördare har Aspergers syndrom. Och det är väldigt trist för oss som har den diagnosen, att folk skall tro att vi är elaka och farliga.

Humörsvängningar är nog inget typiskt för AS heller. Det hör kanske mer till ADHD isåfall där man lätt kan gå upp i varv. Du skriver i huvudinlägget att han är ironisk och det brukar vara något som aspergare generellt har svårt med. Aspergare är ofta väldigt raka och ärliga som personer och kan ha svårt att förstå ironi och outtalade budskap.

Att ha svårt att visa känslor kan förvisso ha med AS att göra, men behöver inte alls göra det. Att vara lite impulsiv och säga saker man egentligen inte menar skulle snarare kunna peka mot ADHD. 

Men dina inlägg ger för lite information för att jag skall kunna tycka att det vare sig har med AS eller ADHD att göra. Det behöver inte ens vara någon diagnos alls.

Kajsami
1/8/14, 7:23 PM
#9

#3 Sanningen, som du redan vet, är att du är säker på att han antagligen lider av någon psykisk sjukdom. 

Hur kan du säga att det är en sanning att trådskaparens expojkvän lider av en psykisk sjukdom? Vi vet ju ingenting mer än det som skrivits i tråden och av det tycker inte jag någonting tyder på någon psykisk sjukdom - eller funktionshinder heller för den delen. Jag tror att man skall vara lite försiktig med att komma med "sanningar" på ett sånt här forum. 

#7 Lite löjligt att göra min tråd till tyck-synd-om-mig tråd nu helt plötsligt.

Hur menar du?

spettannettan
1/8/14, 7:53 PM
#10

Tack för mig.

Lia
1/8/14, 8:58 PM
#11

9# Nej, jag menade helt enkelt att det verkade vara hennes sanning och att själva inlägget från början, eller någon diagnos, inte har så stor betydelse i det fallet.

Upp till toppen
Annons: