Annons:
Etikettbehandling
Läst 2453 ggr
[amoeba]
2014-02-10 17:51

Fördummande aktiviteter

Hur kommer det sig att det man stöter på i psykiatrin är så fördummande och förminskande? Tex bildterapi och lss. Psykisk sjukdom innebär ju inte att man är utveclingsstörd.

Annons:
Calcifer
2014-02-10 17:56
#1

Men man måste väl inte vara utvecklingsstörd för att bli hjälpt av t:ex bildterapi eller lss?! Har en bekant med asperger (som jag för övrigt har också) som fått hjälp av lss då och då eftersom hennes liv helt enkelt inte alltid gått ihop. Det gör henne knappast utvecklingsstörd. Jag har inte gått i bildterapi men musikterapi och det var helt underbart, det hjälpte mig löjligt mycket och jag är ledsen över att det bara varade i åtta veckor. Jag är inte heller utvecklingsstörd, tackar som frågar.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[amoeba]
2014-02-10 22:01
#2

Jag har heller inte sagt att någon är utvecklingsstörd. Men jag har varit på bild och musikterapi + bor på lss och upplever det som fördummande, att man inte behandlas som jämlik pga sin diagnos och de sätter sig över.

[amoeba]
2014-02-10 22:14
#3

du missuppfattade vad jag skrev, men en text kan uppfattas på olika sätt. Har själv schizofreni och med tanke på hur de tilltalar folk så kan man ju få för sig att de tycker man har något fel på begåvningen.

Calcifer
2014-02-11 00:34
#4

Fast att påstå att just dessa aktiviteter är fördummande och sedan tillägga att "vi är inte utvecklingsstörda" är att rätt starkt antyda att om man behöver de aktiviteterna så är man utvecklingsstörd…

Det är väl ok för dig att känna så, men man kan alltid tänka på hur man uttrycker sig, och försöka komma ihåg att det som stämmer för en själv behöver knappast vara sanningen för alla andra.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[amoeba]
2014-02-11 10:55
#5

Knappast :p

Calcifer
2014-02-11 10:58
#6

#5 Nähä du.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
MeBad
2014-02-15 00:37
#7

Tänk vad olika människor associerar till en och samma bild. Om man är öppen kan man se nyanser. Men vill man se något förutbestämt, blundar man och missar det väsentliga. Det gäller att trixa med fantaasin när man betraktar bilder. Fördomar och missförstånd uppstår lättast om man inte är intresserad av att förstå. . Noll- Att tolka bilder tyckrr jag är kul. Vet inte vad Iss är. Ha det bra

MeBad
2014-02-15 00:41
#8

Ett plus till fyrans sista mening.

eirwen
2014-02-15 00:58
#9

"En bild säger mer än tusen ord"

Jag fick bildterapi när jag var inlagd och jag tyckte det var ganska skönt. Att få slippa prata med någon och istället försöka visa det i att måla upp det. Att förklara någonting man känner, upplever osv i ord kan ibland vara svårt och därför kan ibland en bild visa det bättre. 
Det har ingenting med att man är utvecklingsstörd att göra.

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

Cahira
2014-02-21 01:14
#10

Jag har mött psykologer av många varianter, den som pratar till en som att man är ett oförstående barn. De som inte kunde bry sig mindre. De som tror de vet svaret innan man ens öppnat munnen. Detektiverna som älskar att lösa problemen (tyvärr är dessa oftast bara inhoppare i mitt fall.) och de som verkligen bryr sig på riktigt. 

Psykologer m.m. är bara människor och det finns lika många olika typer av psykologer som det finns typer av människor. Vad som funkar för en patient kanske inte funkar för en annan.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: