Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 1934 ggr
pernillaa
2014-02-19 08:56

Avundsjuk

Avundsjuka är ju egentligen något fult. Brukar alltid kunna glädjas åt andra annars men nu är det svårt.

Jag och min sambo har bestämt oss för att försöka få ett till barn och jag har nu haft 2 missfall på rad. Och samtidigt är det den ena efter den andra i min närhet som ska ha barn. Jag känner 4 stycken som ska ha barn, 3 av dom fick ganska nära mitt senaste barn. Jag känner väl precis som dom att det är dags för nästa nu och det suger musten ur mig att se dom skriva på facebook om hur det sparkar i magen och dom lägger upp bilder.

Jag är så sjukligt avundsjuk och det känns så hemskt att jag inte kan glädjas för deras skull.

Är det fel av mig eller är det förståeligt? Överreagerar jag?

Jag visar ju såklart inte för dom hur jag känner.

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
Kajsami
2014-02-20 00:15
#1

Det är klart att det gör ont i en att se andra ha det man själv så oerhört starkt vill ha. Avundsjuka sägs vara fult, men jag tycker det är naturligt. Särskilt om man själv har misslyckats med att skaffa sig det man vill ha och väldigt starkt vill ha det.

Jag har också problem med avundsjuka. Mot folk som har barn, men även mot folk som har partner, så jag känner en viss avund mot dig som iallafall har en partner. Jag har aldrig lyckats få vare sig partner eller barn och nu är det för sent att få barn och det är en så stor sorg i mitt liv att det gör riktigt riktigt ont. Varje gång man påminns - dvs när man hör om folk som har partner och/eller barn - så bara väller smärtan in. Tyvärr sker det ju ganska ofta för mig, då ju var och varannan människa ju har lyckats med partnerbiten, även tonåringar.

pernillaa
2014-02-20 12:45
#2

Förstår att det är otroligt tungt för dig. Jag beklagar verkligen att det blivit som det har blivit för dig. =(
Jag borde kanske istället vara tacksam över att jag har en partner och 2 barn sen tidigare.
Ibland är det svårt att få perspektiv på sin situation när man är mitt i det. Jag ska försöka tänka mer positivt.

Ha en bra dag! // Pernilla

Disturbed-Angel
2014-02-21 00:43
#3

Jag tror snarare att det är en rätt naturlig känsla i din situation och jag är verkligen ledsen för din skull. Så länge du inte låter avundsjukan styra och förstöra ditt liv tror jag inte att det är så farligt. 

Jag kan inte för en sekund föreställa mig hur det är att gå igenom det du nu gör. Men jag hoppas att ni får hjälp att bearbeta era känslor och att ni får er önskan om ett barn uppfyllt!

Cahira
2014-02-21 01:17
#4

Är svårt att känna glädje för någon annan när man själv känner sorg. Kram på dig!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: