Annons:
Etikettneuropsykiatri
Läst 4748 ggr
Röran
2014-03-17 13:20

ADD+Epilepsi?

Jag har påbörjat utredning hos psykolog och han är lite inne på ADD. Det var dock första besöket så jag försöker ta det med en nypa salt, än så länge är det bara spekulationer.
Men jag har sedan 12 år tillbaka Epilepsi som man inte har kunnat hitta någon orsak till, vilket såklart gör mig sjukt nyfiken.

Någon som har koll på om ADD kan ha någon koppling till Epilepsi?

Annons:
Melissa V
2014-03-17 13:34
#1

ADD är ju mer psykiskt eller vad man ska säga och epilepsi är fysiskt. 
Så att de ska gå hand i hand bara för man har ADD är nog osannolikt.

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum


Najan13
2014-03-30 22:09
#2

Min lillebror har båda epilepsi och ADD, så kanske :)

Geru
2014-03-31 14:43
#3

Jag är starkt tveksam till att det finns ett samband mellan ADD och Epilepsi.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Kajsami
2014-04-06 19:10
#4

Jag har läst den här tråden förut och tänkt "Äh, nä knappast!". Men nu har det plötsligt hänt något som fått mig att tänka om och börja undra undra samma sak. 

I torsdags fick jag ett stort epilepsianfall på jobbet och krampade i flera minuter och tuggade nästan sönder min tunga, mina kollegor fick ringa 112 så jag åkte med ambulans till sjukhus och blev kvar en natt för observation. Jag har aldrig haft sådana anfall förut och blev ju jättechockad efteråt, har aldrig förut i livet förlorat medvetandet, så det kändes läskigt. Nu skall jag utredas för epilepsi efter detta. 

Jag har haft neurologiska symptom förut som jag trott har varit stressymptom, men som läkaren på sjukhuset trodde kan ha varit små anfall. Och jag hade det väldigt stressigt just när det hände, hade precis börjat ett nytt jobb med mycket att lära sig och hinna med. 

Jag är allmänt stresskänslig och saker och ting blir lätt rörigt för mig, pga ADHD (egentligen borde jag kanske ha ADD istället då jag inte är hyperaktiv) samt att jag kan bli stressad av för mycket intryck. Och mina neurologiska symptom som läkaren nu tror är petit mal har uppkommit just pga för mycket intryck och stress. 

Så epilepsi verkar ha en koppling till åtminstone stress och för mycket intryck, vilket ju i sin tur är vanligt vid ADHD.

Röran
2014-04-07 12:45
#5

Tack för era svar! 
Naturligtvis undrade jag inte hurvida det var självklart att de skulle kunna ha samband, det är ju så himla individuellt varför man drabbas av något och ja allt behöver inte ha något samband. Däremot så läste jag en grej, dock om neuropsykiatriska diagnoser överlag och kände därför att jag ville slänga ut frågan lite mer specifikt ang. ADHD/ADD.

"Den mediciska genomgången är också nödvändig eftersom det är vanligt att personer med dessa tillstånd har flera olika tillstånd på samma gång (s k samsjuklighet). Den vanligaste komplikationen är epilepsi, som kräver särskild utredning och behandling."

(psykologiguiden.se)

Röran
2014-04-07 13:05
#6

#4
Jag förstår att det känns jätteläskigt, det kommer ju liksom alltid som en blixt från en klar himmel! Om du behöver skriva av dig eller liknande så är det bara att slänga iväg ett pm. Det är ju liksom mycket tankar och stress som kan ploppa upp efter första anfallet.
Men vad bra att du ska få en ordentlig utredning för Epilepsi - för om du nu skulle visa dig ha Ep så är det ju skönt att få den behandlad, med tanke på ADHD och hög stresskänslighet.

ADHD/ADD och Epilepsi behöver ju somsagt inte ha något samband - jag var nog mest bara nyfiken på om det kunde vara så för vissa människor. Men man kanske skulle fråga en neurolog, sådär i ren nyfikenhet.

Hoppas att utredningen går bra och smidigt för dig :)
För min del tog det tid att kunna fastställa Ep, men jag var visserligen i tonåren (då enstaka anfall kan vara extra vanliga) och hade så glesa anfall.

Annons:
Kajsami
2014-05-10 00:33
#7

Var hos epilepsisköterska häromdagen och jag frågade om ev. samband. Hon sade att det är lättare att få epilepsi om man har neuropsykiatriska åkommor.  Så det hade nog lite samband iallafall.

Upp till toppen
Annons: