Annons:
Etikettpersonliga-berättelser
Läst 1614 ggr
Röran
2014-03-23 23:45

Psykiatrins akut/journummer - erfarenheter?

Jag har fått ett akutnummer/journummer av mina kontaker inom psykiatrin. Jag har dock ganska svårt att ta mina känslor och min problematik på allvar och psykologen har sagt åt mig att ringa jouren när tankarna blir mörka. Men jag har varit rädd för att ta den platsen och att kanske inte bli tagen på allvar. Att kanske bli tvungen att pusha på själv, vilket är ganska svårt när man är så jävla långt nere.

I fredags blev det en sån där mörk kväll och efter mycket tvivel så vågade jag ringa. Försökte förklara att jag inte mådde bra och att jag hade tankar på att skada mig själv. Till svar fick jag att klockan var efter 22 och att man inte kunde prata med mig just då och jag blev hänvisad att ringa psykakuten (om det blev värre) eller återkomma följande dag. Alltså - man tog mig inte på allvar, vilket var min största rädsla från första början.

Efter samtalet så kände jag mig ännu mer förstörd och gick över gränsen. Därefter blev jag rädd och ringde psykakuten och förklarade läget - mannen jag pratade med sa bara att jag skulle ringa sjukvårdsupplysningen. Tack och lov pallade jag att ringa ännu ett samtal (med risk för att bli hänvisad någon annanstans) men sjukvårdsupplysningen tog mig på allvar.

Är det så det ska gå till? Ska man verkligen behöva ringa x-antal samtal i ett sånt läge? Och framförallt, borde inte de som tar akutsamtal anta att det är ett akut läge? Att man inte bara ringer för att man är lite nedstämd? Det kändes som att det var lite det bemötandet jag fick och sänkt som jag var så orkade jag inte kämpa för att bli tagen på allvar.

Nu är jag rädd att jag inte ska våga ringa - om jag i framtiden är i akut behov av det. Vad har ni för erfarenheter av jouren?

Annons:
eirwen
2014-03-23 23:59
#1

Jag har i stort sätt behövt säga att jag funderar på självmord för att dom ska ta mig på allvar, och ibland behövt tjata om att jag tänkte det. Då har dom till slut tagit mig på allvar och så har jag fått åka dit. Jouren är inte den bästa om man säger så, vilket är väldigt väldigt trist. Har man "bara" enorm ångest så säger dom inte så mycket, hänvisar till att prata med sin psykolog nästa gång man ses eller att ta eventuell medicin om man har. 

Var på en dagvård som hade jour och den var mycket bättre. Men där kände man personalen och dom kände mig, så det var som att prata med en vän. Så efter att jag mått som värst så har jag insett hur mycket ens vänner betyder, att dom finns där när man mår sådär extremt dåligt. Dom har gett mig mycket bättre hjälp en psykjouren. Så jag skulle prata med en vän om jag vore dig. 

Hoppas du mår bättre nu!

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

Grodan
2014-03-24 00:06
#2

Asch, vad tråkigt att ni inte har bra erfarenheter.

Jag har bra erfarenheter från akutnr i 08. Jag har blivit kallad till öppen psyk efter det och fått gå 10-15 gånger. Det har hjälpt mig en hel del. Självklart har jag ringt när jag varit nere i botten och funderat på hur jag ska omplacera djuren… Men det är några år sedan. Jag hoppas verkligen inte att det blivit sämre nu. Enligt min erfarenhet var det här det enda sättet jag fått hjälp av samhället på. När jag bad försäkringskassan om hjälp med KBT så sa de nej. När jag behövde hjälp med speciella saker från arbetsförmedlingen sa de nej. osv osv


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Röran
2014-03-24 00:11
#3

#1
Ja det är ju väldigt tråkigt då jouren om någon borde veta hur snabbt tankarna kan eskalera och hur viktigt det är att bli tagen på allvar i det läget.

Det är ju synd att ett försök till samtal ska sluta med att man skadar sig själv.. rejält.

Skönt att höra att du har hittat en jour som funkar bättre och ja, där dom känner till dig!
Prata med vänner är ju alltid bra, men då (när jag ringde jouren) så behövde jag verkligen prata med någon utomstående som kunde hjälpa mig att hantera situationen. 
En handlingslplan som dessvärre inte funkade, men nu vet jag åtminstone det och kan hitta en bättre handlingsplan för sådana situationer. 

Eller som psykiatrikern på sjukhuset sa, pusha och inte ge mig förrns jag blir tagen på allvar - om man nu orkar.

eirwen
2014-03-24 00:14
#4

#3 Precis. Ibland var min mamma tvungen att prata åt mig och pusha och så, och tillslut så gav dom sig. Så det tycker jag att du ska göra, ibland så kanske det sitter någon bättre vid telefonen och som är mer förstående än de andra.

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

Röran
2014-03-24 00:18
#5

#2
Skönt att höra att du har blivit väl mottagen tillslut!
Och jag vill passa på att tillägga att jag åtminstone har bra erfarenhet av dagjouren, där fick jag genast tid med läkare och psykolog och ja det blev min inkörsport till psykiatrin. 

Däremot så gick det ju mindre bra för mig med akutjouren som tar emot samtal på kvällar nätter.

#3
Det är sjukt bra med mammor alltså! Min mamma skulle också vara en jävel på att pusha.. kanske borde be henne flytta in hos mig? Skämt åsido ;)

Grodan
2014-03-24 00:23
#6

#5 Jag ringde bara nätter… från 80-talet till 2009 typ… Alltid varit bra.

Givetvis en lång väntetid, men då när jag ringt har jag inte brytt mig om det. En gång räddade de även livet på mig (de skickade en ambulans) - till vilken nytta vet jag inte, hade ju eg varit bättre om jag fått dö då och där…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Röran
2014-03-24 00:42
#7

#6
Så då finns det hopp vad gäller nattjouren alltså?
Det gläder mig att du har fått hjälp när du har ringt dit och att de räddade ditt liv - för du gav mig faktiskt en gnutta hopp om jouren nu.

<3

Grodan
2014-03-24 01:20
#8

#7 ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lady Q. Longworth
2014-03-24 22:10
#9

Jag ringde jouren en natt på närmaste psykmott jag fick trevligt bemötande. Precis innan pratade jag mer jourhavande präst med mindre trevligt bemötande. De två tidigare gångerna jag ringt dit har jag dock fått jättebra bemötande.

Upp till toppen
Annons: