Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 3763 ggr
curlycandy
2014-04-02 23:30

Ni som arbetar deltid?

Jag är en sådan som inte kan arbeta heltid utan att gå in i väggen. Jag kan arbeta MAX 60%.. Men det blir ju inga pengar!
Hur klarar ni er?

Annons:
Grodan
2014-04-02 23:42
#1

Jag har alltid klarat mig fint på 75%. Men jag ser till att bo billigt och så lever jag väl rätt torftigt, inga dyra vanor osv etc… och jag har även kunnat lägga undan… hehe

Men nu när jag får jobb så har jag en del hål att stoppa i så jag misstänker att jag inte kan lägga undan utan tvärtom måste låna mer. Skulle nog vara rätt bra om jag kunde rusta upp kåken - nytt tak, nytt kök, dränering, kanske badrum i källaren, ja, hela källaren skulle behöva fixas… sen kan jag sälja skiten o flytta till lägenhet el radhus utan 1500 kvm gräsmatta… slippa 7-10 000 kr i el på vintern, slippa köpa ved och elda som en tok… bara betala hyra o kunna duscha varmt varje dag… DET ÄR LYX…

Så jag antar att det beror på vad man vill ha. Jag har billiga skitkläder, samt gamla nötta… köper bara billig mat… och försöker också att äta lite… ransonerar mitt kaffe osv osv… jag har lärt mig leva mkt snålt, vilket givetvis är mkt jobbigt i längden


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

tankgirl
2014-04-03 00:11
#2

Äter nästintill veganskt och ekologiskt, det blir faktiskt billigare då jag äter mindre mat. Grönsaker, frukt och kolhydrater, det håller en mätt för billig penning och friskare har jag blivit också. Kan komma ner till 2500/mån i matkostnad medan när jag åt kött kunde det bli 5000/mån och då åt jag nästan aldrig ute. Sen bor jag inneboende och köper i princip aldrig kläder. Det är också för att jag tycker det är träigt att köpa kläder. Beställer från Internet en del saker också, då hinner man tänka igenom i lugn och ro vad man vill ha…

VildaVittra
2014-04-03 04:22
#3

Min absoluta smärtgräns ligger på 3500 i månaden och då är det pengar som går till hyra, el, sophämtning, mat och mina djur.

Man lär sig vad som verkligen spelar någon roll. Jag tittar t.ex aldrig i princip på tv, varför ska jag då betala för en kloss som står och samlar damm?

Måste man värma upp hela huset/hemmet vintertid? Nej, jag värmer upp kammaren, övriga utrymmen håller plusgrader enbart.

Sedan är det ekonomiskt att producera mat själv och läkande för själen. Bor du i lägenhet så kan du t.ex ha vaktlar och få ägg, vaktlarnas mat kostar inte mycket. Känner du att du kan ta steget längre så kan man föda upp köttkaniner. Har du möjlighet att odla, t.ex med en kolonilott så är ju möjligheterna oändliga.

Sensmoralen i det jag skriver är att sluta konsumera och börja producera.

http://hallbarlivsstil.ifokus.se/articles/52a4c5c5ce12c446700012cf-radda-varlden-och-din-ekonomi?discussions-1

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

curlycandy
2014-04-03 07:27
#4

Jag är ganska "lat" utav mig och får inte speciellt mycket gjort. Det jag orkar med är LITE arbete, hunden, särbon och jag säger ofta nej till att gå ut på puben, fika osv, dels pga pengar och dels för att jag inte orkar. Bor i lägenhet med tomt nu och ska flytta till min kärlek nästa vecka. Ska bli så UNDERBART att slippa ha pressen på sig att hålla tomten fin, så att odla osv är nog inget för mig ;)

Jag klarar mig nästan precis på mina pengar nu, ibland får jag en extra peng av familjen om jag behöver men det känns inte så bra..

Sånt som oroar mig är framtiden. Min hund måste opereras bla.

Jag har ett problem, om jag mår dåligt eller om det händer någonting jobbigt så börjar jag shoppa som om jag vore rikast i världen. Så nu sitter jag med en massa avbetalningar sen låååång tid tillbaka. Skulle kunna ta ett lån för att få ner kostnaderna en tusenlapp i månaden (gjort är gjort och en tusenlapp är MYCKET för mig) men det är ju dumt i längden för då får jag betala några år extra.

Fialialej
2014-04-03 23:06
#5

#3 hur tänker du med vaktlar i lägenhet…? (Jag funderar själv på att kolla med hyresvärden om vi kan ha höns på baksidan, men antar att det kommer bli nej)

"På natten är alla katter svarta"

VildaVittra
2014-04-03 23:34
#6

#5 Kinesiska dvärgvaktlar faller under L80, dvs sällskapsdjur och är en tropisk art, dvs de ska vara inne när det är kallt. Japanska vaktlar kan man få tillstånd för, de låter mindre än höns (och egentligen de flesta sällskapsfåglarna), de faller dock inte under L80 (ingen vet egentligen exakt vad de faller under, inte heller jordbruksverket) och bör samt kan gå ute året om.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Fialialej
2014-04-03 23:42
#7

#6 förlåt om jag är trög, men bara så jag förstår rätt: du menar alltså att dvärgvaktlar kan man ha inomhus? Hur löser man det isåfall rent praktiskt? (Jag blev jättenyfiken nu haha)

"På natten är alla katter svarta"

VildaVittra
2014-04-03 23:44
#8

#7 Ja, man kan ha dom inomhus i en vanlig fågelbur/kaninbur som är minst 60 cm hög. Men alla djur mår bra av att erbjudas utevistelse när vädret tillåter.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fialialej
2014-04-03 23:49
#9

Kanon! En utebur kan man ju lätt bygga utan större engagemang eller ekonomi.. :) tack för tipset!

"På natten är alla katter svarta"

Fialialej
2014-04-03 23:54
#10

Angående ts fråga så är lösningen helt "enkelt" att anpassa utgifterna efter inkomsten. 60% tycker jag ändå låter ok! Förut hade jag 20% jobb, vilket råckte till hyran. Sen gjorde jag småsaker utöver det för att täcka resten. Är inte så glad i att konsumera så trivs med att vara tvungena tt tänka på min ekonomi. Döremot hade det vart en fördel att kunna spara ihop till ens törre buffert.

"På natten är alla katter svarta"

Candela
2014-04-08 23:21
#11

Jag jobbar ca 60-70%, dessutom med usel timlön. Tyvärr behöver jag dryga ut kassan med pengar från soc, jag kommer alltså inte upp i existensminimum med min lön.😕

På ett sätt känns det som, varför ska jag ens jobba? Jobbet stressar mig, och får mig ofta att må dåligt. Och jag får inte bättre (ekonomisk) levnadsstandard än om jag hade varit arbetslös.

Men samtidigt vill man inte vara en parasit på samhället. Man vill kunna bidra med NÅGOT i alla fall.

När jag orkar ska jag slutföra min utbildning så att jag KAN leva på min lön, även om jag inte jobbar 100%. När jag orkar… när?

Luis_felipe
2014-04-25 02:29
#12

Är trött och har ont i huvudet så jag tänker inte läsa alla kommentarer men jag känner precis lika som du! Jag jobbar extra på Ica Maxi och det känns perfekt! Kan välja lite när jag vill jobba osv. Du skulle ju kunna jobba inom handel? Då får du 50% ob efter klockan 6 och 70% efter klockan 8 har jag för mig :) Lördagar efter typ 12 ger 100% och söndagar + alla andra helgdagar ger 100% så att då kan du jobba helger och kvällar men ändå få fin lön :)

Upp till toppen
Annons: