Annons:
Etiketterdepressionångest
Läst 1668 ggr
mimåne
2014-04-07 17:34

Diagnos på sjuklig depression

Hej!

Kanske är det någon här som är kunnig på teori när det gäller depression. Jag skulle vilja veta vad det finns för olika diagnoser på sjukliga depressioner och gärna lite mer allmänt om olika typer.

Har du kunskap om detta så kommentera gärna.

Mvh mimåne

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Fialialej
2014-04-08 14:15
#1

I mitt sjukintyg står bara "depressiv episod". vet inte riktigt vad det ska betyda, men..

"På natten är alla katter svarta"

farvendal
2014-04-08 18:41
#2

Jag fick diagnosen "Medelsvår". Antar att det finns lätt och svår då också..?

Sedan kan man ju vara manodepressiv.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Lia
2014-04-08 21:24
#3

Jag fick diagnosen "djup depression" 2009, och haft det sen dess.

mimåne
2014-04-08 22:01
#4

Jag tänker inte på hur stark en depression är. Visst är det att vara sjuk när man har en depression, men det finns ju även kroniska depressioner och dessa måste ju ha några namn?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lia
2014-04-08 22:38
#5

#4 Tja, jag lider även av en annan form av depression som ingår i min Borderline, men den har nog inget namn. Bara ett symtom på en annan diagnos. Och den är kronisk. I det fallet alltså.

mollyt
2014-04-24 09:54
#6

Jag fick diagnosen dystymi för många år sedan, pendlade då mellan lättare och mycket svår depression under flera år. Allt ifrån allmänna "tomhetskänslor" till att jag knappt kom upp ur sängen och tyckte att livet inte var värt att leva. Behandlade med maxdoser av cipralex under ett par år och nu är jag medicin-fri sedan 4 år 🙂

Dystymi är en kronisk depression, så jag antar att det står att jag fortfarande har den i mina journaler. Jag vet faktiskt inte hur det fungerar. Men idag mår jag i vilket fall bra.

Annons:
mimåne
2014-04-24 23:06
#7

Tack för era svar. Ska läsa på mer om det där med dystymi. Precis något sådant jag var ute efter!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: