Annons:
Etiketterdepressionångest
Läst 4226 ggr
Röran
2014-04-09 14:49

Sjukskrivning

Hej!
Nu blev allt kaos i huvudet på mig och oron drog igång.
Jag har varit sjukskriven pga. depression och ska nu börja jobba på 25%. Tillsammans med min chef så bestämde vi att jag skulle börja jobba 1-2 hela pass i veckan - då det känns lättast för mig att ha en dag att fokusera på än att jobba typ två timmar 4-5 dagar i veckan. 
Särskilt då jag får ångest för allt och inget just nu.

Detta går ju såklart emot FKs riktlinjer och de ska nu utreda min arbetsförmåga. Eftersom jag kan jobba ett helt arbetspass i veckan så har de svårt att motivera hur jag inte skulle kunna jobba helt. SUCK!

Förklarade att det är ju ganska stor skillnad på ett och fem pass. De försökte även föreslå att jag kanske skulle börja jobba någon annanstans - där sa jag tvärnej. Att komma in på en ny arbetsplats i dagsläget med rutiner och allt, det är ju bara helt vansinnigt.

Jag antar att flera här har erfarenhet av detta så lugnande ord eller tips mottages tacksamt.

Visste inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråd..

Annons:
Niklas
2014-04-09 15:14
#1

Att arbetsträna på en annan arbetsplats är inte så dumt. Då är det lättare att släppa kraven på att allt ska gå bra från början. Det är inte mening att du ska arbeta som en fullt frisk, självständig Medarbetare. Du ska träna på att återvända till arbetslivet. Därför kan du inte ha normala arbetskrav från början.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

OlgaMaria
2014-04-09 15:24
#2

Upprätthåll dialogen med FK. Ni kan säkert komma överens, men risken är större att det blir problem om ni talas vid för sällan och om du inte alls vill kompromissa med dem. Nu har du sagt din mening. Ni kanske kan komma överens om tre kortare pass i veckan t ex. Måndag, onsdag, fredag t ex. Vore inte det ganska bra? Det kanske inte är så dumt heller med fler kortare pass även fast det känns motigt just nu. Du kan ju också prova på fler pass, och sen om det känns som att färre och längre pass vore bättre för dig kan du säkert byta efterhand. Men prata ofta med FK och visa att du lyssnar på dem också, så kommer det gå bättre för dig!

Om du vill vara kvar på ditt jobb är det klart att du ska vara det. Det som känns tryggast för dig är ju det bästa!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Röran
2014-04-09 16:07
#3

Tack för era svar!

#1
Jag förstår hur du menar och du har en poäng. På många sätt så skulle det kanske vara bra att arbetsträna någon annanstans, komma in i arbete utan press på att prestera som tidigare.
Men för mig personligen så innebär det där med nya rutiner (stora som små) en väldigt stor stress. Kraven som jag ställer på mig själv är också ett problem och ofta helt ur proportion - jag skulle nog ställa ännu större krav på mig själv i en ny arbetssituation.
Så jag behöver vara på min vanliga arbetsplats för att det ska bli en (för mig) lyckad arbetsträning :)

#2
Tack för tips! :)
Jag ska fundera lite över det där tills jag och handläggaren hörs igen.
Hon skulle ringa min chef samt läkaren och återkomma senare så då får vi fortsätta diskutera. MEN nu tar jag några djupa andetag och hoppas på att allt löser sig. Mitt eviga mantra just nu.

OlgaMaria
2014-04-09 16:32
#4

BRA mantra! :-) Jag hoppas också!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Niklas
2014-04-09 16:41
#5

#3: Okej, jag förstår. Får du någon hjälp när det gäller att hantera dina egna krav på dig själv? Det låter som något som annars är en säker väg tillbaka till stress och depression.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Röran
2014-04-09 19:39
#6

#4 Mycket bra mantra, på någött vis verkar det funka också. Åtminstone ibland! :) #5 Det har du så rätt i Niklas, det blir ju väldigt destruktivt tillslut. Jag har börjat inse att jag har mycket att jobba på för att livet ska kännas lite enklare, särskilt det där med kraven. Jag går hos psykolog en gång i veckan och har påbörjat en utredning inom psykiatrin. Så jag ska nog få hjälp att hitta verktygen att hantera mycket där!

Annons:
Niklas
2014-04-10 00:13
#7

Bra.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Lady Q. Longworth
2014-04-11 01:37
#8

Kag sitter lite i Ann sits men har fått igenom att arbeta två dagar istället för lite varje dag. Dels har jag långa resor till jobbet som gör det ohållbart att resa för två timmars jobb sen fungerar det inte bra på jobbet att göra så heller så FK kan göra undantag

Lady Q. Longworth
2014-04-11 01:38
#9

Jag sitter lite i samma sits, ska det stå

Röran
2014-04-11 07:16
#10

Vad skönt att du och FK har fått till något, känns det bra för dig med två dagar? Bra att du hade resebiten att peka på - det gör nog ganska mycket. Jag har också försökt lyfta fram att det är svårt att jobba två timmar på mitt jobb, det hade dock ingen betydelse enligt min handläggare.

Röran
2014-04-11 07:20
#11

#8

Vad skönt att du och FK har fått till något, känns det bra för dig med två dagar? Bra att du hade resebiten att peka på - det gör nog ganska mycket. Jag har också försökt lyfta fram att det är svårt att jobba två timmar på mitt jobb, det hade dock ingen betydelse enligt min handläggare.

Röran
2014-04-11 07:27
#12

#8

Lady Q. Longworth
2014-04-11 22:04
#13

Jag har inte börjat jobba än men får lov att börja två dagar på 25%. Jobbar som lärare så väldigt svårt att få en vikarie komma för en lektion…. Börjat sova så dåligt så jobb känns svårt spec med över en timmes bilresa varje väg. (Kan inte åka kommunalt)

Annons:
Röran
2014-04-14 13:40
#14

Hoppas att det kommer att fungera för dig när du väl börjar sen! Tänk vad mycket stress det ska generera att vara sjukskriven. Usch, idag känner jag bara för att försvinna från jordens yta, det skulle vara så mycket enklare. Allt blir ju bara komplicerat och inte bara för mig utan även för mitt jobb. Jag har redan börjat jobba en dag i veckan ( sedan två veckor tillbaka) men nu antar att jag blir tvungen att följa FK även om det inte känns ultimat för min rehabilitering. Blä.

[MrDiabolic]
2014-04-15 00:58
#15

Den motivering jag fick av FK när de sa nej till 8 timmar varannan dag istället för 4 timmar varje dag, var att "då riskerar man ju att den där lediga dagen bara spenderas i sängen pga trötthet". Jag förstår logiken bakom, men jag tycker en del handläggare är alltför stelbenta; för en del kan faktiskt ett långt pass vara bättre än flera korta. Men jag fick till sist OK på det, men inte förrän läkaren hade ringt och pratat med handläggaren.

Kajsami
2014-04-18 11:41
#16

Hej Röran! 🙂

Jag har också varit i samma läge, skulle jobba 25 % och jobbade längre färre dagar istället för kortare tid varje dag. Men jag jobbade som timvikarie inom omsorgen och då jobbar man när andra är sjuka/lediga, så då får man ta den tid som finns. Så det gick ju inte att jobba så som FK ville. Antingen jobba hela dagar men färre dagar eller inte jobba alls. Jag talade om för FK att det var så det var, och de kunde inget annat än godta. Jag talade om för dem också att jag skulle bli betydligt mer uttröttad av att åka till ett jobb varje dag för att bara jobba någon timme än att jobba en hel dag och sedan få vila ut under resten av veckan. 

Det största problemet med FK var egentligen att det var svårt att få timmarna precis på 25 %.  När man får arbetspass inom omsorgen så är det svårt att bara jobba  typ två timmar, då tar de ju hellre in en annan vikarie. Och då jobbade jag ibland några enstaka timmar över 25 % någon vecka, och istället jobbade mindre veckan efter, så att det kunde jämna ut sig i slutändan. Men det ville FK inte gå med på utan vidare. Men de ville ju inte heller att jag skulle jobba mindre, så vi löste det så att jag fick ringa till FK och be om specifikt godkännande varje gång jag skulle jobba ens en timme mer någon vecka (och sedan jobba mindre andra veckor för att jämna ut).

FK kan vara ganska nitiska och strikta, men om man talar om för dem hur läget ser ut, hur arbetsplatsen fungerar (på vissa arbetsplatser funkar det att jobba någon timme per dag, på andra inte), hur man själv fungerar och vad som gör en mer resp mindre uttröttad så brukar de ändå förstå till slut. 

Och jag förstår precis vad du menar med rutiner och så på ett ställe man redan känner till. Att komma till en helt ny arbetsplats och lära sig nya rutiner och allt kan ju vara otroligt uppstressande. Så det är väl självklart att man vill vara på samma ställe. Det är ju tryggare för en själv och ökar chansen för en snabbare återgång i arbetstid.

Röran
2014-04-18 15:43
#17

#16
Skönt att du och FK hittade en lösning ändå! :)
Jag jobbar också inom omsorgen men har en rad - dock så har jag väldigt varierade tider så det blir bara jättekonstigt att jobba 25% av varje pass. Om jag hade jobbat samma tid varje dag så kanske det hade känts lättare. Jag har försökt trycka lite på det och har förklarat varför det funkar bättre för mig att jobba hela men färre pass. 
Jag har även förklarat hur mycket onödig stress och oro allt det här har orsakat, som i sin tur faktiskt påverkar min rehabilitering negativt.
Efter påsken så får jag veta hur det blir, men har väl inga större förhoppningar. Jag är SÅÅÅÅ nära på att ta ut semester på halvtid istället. Ibland krävs det liksom en "frisk" person för att ha med FK att göra.

Kajsami
2014-04-18 17:26
#18

#17 Så du jobbar också inom omsorgen, enligt FK och även Alfakassan så finns det inga sådana jobb överhuvudtaget. De tror att alla jobbar 8-17 för att de själva gör det. Det märks både på hur de formulerar sina blanketter och hur de bedömer sina klienter. Man måste liksom informera dem om att det faktiskt finns jobb med oregelbundna arbetstider, men en del handläggare har fortfarande svårt att greppa detta. (Det krävs nog inte mycket för att få jobb där!). Och har de svårt att greppa detta så blir det ju ännu svårare för dem att förstå att om någon är sjuk så måste en vikarie sättas in. Och att det liksom inte funkar att sätta in en vikarie för bara några timmar varje dag. Att det liksom blir smidigare och billigare (i slutändan även billigare för skattebetalarna) att ta in en vikarie för ett helt arbetspass och sedan låta ordinarie personalen jobba de pass och timmar som funkar. 

Så jag förstår dina frustrationer, FK har väldigt svårt att förstå just den här typen av jobb. Hoppas polletten trillar ner för dem snart!

Upp till toppen
Annons: