Annons:
Etikettbehandling
Läst 3089 ggr
ninajag
2014-04-13 15:54

Medicin-DÖD?

Texten nedan är kopierad från Wikipedia. Faktum är, en del människor reagerar negativt på vissa mediciner. Om man reflekterar över att man mår sämre efter det att man börjat medicinera och det inte går över, lyssna då på varningssignalerna. En son till en bekant blev sämre då han började ta medicin, mycket sämre. Han uttryckte att det kändes som att det blivit mycket värre sen han började med medicinen. Men han kom inte så långt så att han slutade. HAN TOG NÄMLIGEN LIVET AV SIG. Jag vill bara upplysa om det som många kanske tänker. -Kan det vara medicinen som gör att jag mår ännu sämre? … men som sen tvivlar på sig själv…Jag tog medicin bla. Ritalin för min ADD, det blev några självmordsförsök. När jag slutade med de mediciner jag tog så upphörde också självmordsförsöken. Fungerar det så är det bra, men lyssna in om det blir sämre. Det kan, ha att göra med medicinen.

Ritalin är inte ens godkänt för vuxna….

Detta är så viktigt!

Med vänlig hälsning/Nina

Metylfenidat ('metylfenidathydroklorid') är ett centralstimulerande medel. Metylfenidat används för att behandla personer med (ADHD/ADD). Läkemedlet används även för att behandla människor med kraftiga hjärnskador, svår Aspergers syndrom, narkolepsi, vid ME/CFS samt vid kraftig depression som visat sig resistent mot antidepressiva läkemedel. I studier har man även kunnat visa att metylfenidat har kunnat användas för att patienter snabbare skall vakna efter Generell anestesi.[1]

Läkemedel i Sverige som innehåller metylfenidathydroklorid är:

  • Medikinet
  • Equasym Depot
  • Ritalin
  • Concerta

Metylfenidat beskrivs emellanåt som en amfetaminliknande substans, vilket är en beskrivning som inte är helt tillfredsställande. En mer passande benämning är snarast centralstimulerande preparat. Metylfenidat och amfetamin påverkar primärt samma signalsubstanser i hjärnan och ger i viss grad likartade effekter, men det finns stora skillnader i substansernas potens, verkningsmekanism, och kemiska struktur. I själva verket har metylfenidat mer likheter med kokain än amfetamin, men trots det är inte kokainliknande substans en vidare givande beskrivning då det även mellan metylfenidat och kokain finns betydande skillnader på många punkter.

Förskrivningen av preparat innehållande metylfenidat har ökat på senare år. Enligt ett pressmeddelande från Socialstyrelsen den 29 oktober 2012 ökar förskrivningen av preparaten framförallt till vuxna och skrivs också ofta ut tillsammans med andra narkotikaklassade läkemedel, vilket enligt Socialstyrelsens utredare Peter Salmi är anmärkningsvärt. Läkemedlet är inte godkänt för vuxna men får ändå skrivas ut till vuxna genom så kallad off label-förskrivning, vilket innebär att den förskrivande läkaren får skriva ut ett preparat för en åkomma eller till en grupp människor som medicinen inte är godkänd för. [2]

Metylfenidat är narkotikaklassat och ingår i förteckning P II i 1971 års psykotropkonvention, samt i förteckning II i Sverige.

Annons:
Kajsami
2014-04-18 11:59
#1

Vad är det du vill säga egentligen? Att man inte skall få ta medicin mot ADHD? 

Jag förstår mig inte alls på ditt inlägg. Jag håller med om att mediciner kan vara som ett gift och kan påverka en negativt och få en att må dåligt, men detta gäller ju ALLA mediciner. Knappast bara centralstimulerande. Det är nästan lite scientologvarning över ditt inlägg, tycker jag. Och Wikipedia som källhänvisning känns ju som rena skämtet.

[Rumpstek]
2014-04-18 12:47
#2

Varför kopierar du inlägget och lägger in på en massa sidor?

Geru
2014-04-18 21:24
#3

Scientolog varning på det här.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Upp till toppen
Annons: