Annons:
Etikettsömnproblem
Läst 14300 ggr
[HM-Liight]
2014-04-15 00:12

Sömnbrist & sömnmedicin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Många som är stressade idag, har svårt för att somna.

Tankarna far och flyger, det går knappt att stoppa dem.

Om du ofta befinner dig stirrade på sovrumstaket klockan 3 på natten, du är inte ensam. Miljoner européer har svårt att somna eller sova.

Man stirrar på klockan och blir nästan arg, när man räknar ner, timmar och minuter tills den ska ringa.

¤ Ett tips är att vända bort klockan, se inte på den. Ni slipper ilskan som kan komma, när man inte kan somna.

Att åka till jobbet, eller skolan, utan att ha fått mer än 1-3 timmar sömn, det säger sig självt, det fungerar inte bra. Visst kan man hålla sig vaken och ta till sig, men knappast i lika omfattning som om du hade fått sova dina 8 timmar.

Att inte kunna sova, mitt största mentala problem, gjorde mig lätt irriterad och det gick ut över dem där hemma, de som inte hade gjort någonting. Det slutade jag snabbt med. 

Men om det fortsätter, natt efter natt, även om du har sömnmedel, som jag hade, till slut brister det och man blir förbannad. En vecka 2012 sov jag 3 timmar på 7 nätter, det säger sig självt hur jag mådde.

Till saken hör att jag är svåremotaglig för det läkarna kallar "stark dos, eller stark medicin" nej, på mig är det inte det. Jag anmäler mig snart frivillig till ett sömntest, jag vet vad som funkar och vad som inte fungerar.

Har provat en del sömnmedel genom åren och vill gärna dela med mig om mina erfarenheter, av dem och väldigt gärna höra dina.

¤ Ett tips, stäng av mobilen när ni ska sova. Snarkar den ena, skaffa då Apotekets öronproppar av silikon, gjorda av SwedSafe med namnet Klassisk öronpropp. 

¤ Ta bort så mycket apparater omkring dig du kan, när du ska sova, det ska vara så lite som möjligt som stör.

¤ Till saken hör även en bra madrass, anpassad för dig, fastän den kostar lite, och din perfekta kudde.

Men innan jag går in på sömnmedicinerna, vill jag påpeka om artikeln i Aftonbladet idag, att sömnbrist kan orsaka hjärtproblem. 

javascript:nicTemp();

Alla drabbas av en tillfällig orolig natt. För mycket koffein eller en orolig mage kan stjäla några timmar. Men ofta sömnsvårigheter har ofta mindre uppenbara orsaker och effektiv behandling kan vara svårfångade. Några vanliga åtgärder, t.ex. alkohol och over-the-counter (OTC) läkemedel, kan även försvåra problemet.

Ett inlägg här inne i Psykologi, hette; "Vilka mediciner äter ni?"

Där slog det mig att jag nog måste ge er den här informationen. Mig kan de lämna in på sömntest, mig kan de inte fejka med, min kropp svarar direkt på vad som fungerar och vad som är rena skämtet.

1. Det finns olika sorters mediciner; Stilnoct, Imovane, Propavan, Theralen, ni känner till resten, de 4 ovan har jag använt.

En läkare sa en gång; -Det finns INGEN som INTE sover på Theralen. >> Jodå, här är 1. 

>> 4ml,5ml,6ml,7ml, 8ml, 9ml, 10ml..osv. Den ges i droppform, med pipett. Jag sov inte. 

Nu finns de i tablettform och då kan jag tänka mig att testa. Tänk att inte kunna somna, ta 4mg droppar, fungerar ej, klockan tickar på, man tar 3 nya ml, lyckas somna och vaknar som om man vore berusad, fastän man är SÅ trött.

Kan ni sova på Theralen, tänk på att du kan vara väldigt seg på morgonen, men det går fort över.

2. Antihistaminer. Jag skulle vilja ge den personen i Sverige, som sa att man inom psykiatrin och psykologin, skulle börja leka med folk, och ge dem antihistaminer, för folk skulle ju ändå inte veta vad de tog! Ja, vad jag skulle vilja ge den dåre, ska vi nog lämna därhän, för det är inga fina ord. 

Propavan är en av dem, de ger absolut INGEN effekt. Läste att många av er har den hemma och dammar, jag förstår varför de dammar, ni har upptäckt detsamma som jag.

3. Imovane;  

är en insomningstablett, den gör så du somnar, men inte så att du FORTSÄTTER att sova, så är de lika känslig som jag, så vaknar du inom 4 timmar…..och sen då? Ligga och glo upp i taket?

Mitt tips är, eftersom den går ur kroppen fort, den är helt ute efter ca 4 timmar, för du ska ju bara somna på den. gör då så här; 

ta 1/2 tablett på kvällen och den andra halvan när du vaknar. Eller om du får ta två hela till kvällen, ta då en på kvällen och en på natten, att du vaknar kan jag slå vad om.

4. Stilnoct;

Den bästa medicinen är helt klart Stilnoct. 

GLÖM ALDRIG att läkarna MÅSTE kryssa i rutan "FÅR EJ BYTAS UT" när de skriver ut den till dig-

När du tar den här, -GÅ  och lägg dig, annars kan du få en Stilnoct-Bubbla, dvs, du hamnar i ett halvt drömtillstånd, där du kan göra vad som helst nästan och har sedan glömt det nästa dag. Så i säng, gå inte upp.

Stilnoct är en perfekt medicin, fungerar snabbt, men många kan få bieffekter. Du kan äta på natten, vakna och se tallrikarna och glömma att du har ätit. Du kan skriva en massa på internet och nästa dag du läser det, så minns du inte ens att du HAR suttit och skrivit. 

Många får denna bubblan, därför bör man gå och lägga sig för att sova, allvarligt, gå och lägg er! Var ärlig om läkaren frågar om denna effekten, jag använder den och vet vad den går för, vilket jag ALDRIG skulle nämna för min läkare, då är det ajöss med det enda som funkar på mig.

5 Kombination

Stilnoct och Propavan tillsammans, som någon skrev att han/hon använde i topiken "Vilka mediciner tar du"

2 Stilnoct x 10mg

2 Propavan x 5 mg

Här är ett fenomen som är märkligt!! 

Enbart Propavan, som är ett antihistamin, alltså inte ens ett sömnmedel, har aldrig fungerat på mig. Däremot Stilnoct 2x10 mg /natt. MEN, det fungerar bäst tillsammans med Propavan!

Man hinner knappt få ner huvudet på kudden, så somnar man :)

Det sker någon märklig krock här, nämnde det för min läkare, han sa; - Det är ju toppen; 

1 sort gör så du somnar, 1 gör så du får sova ut!

Här gäller det att återigen lägga sig, inte gå upp, för då förhalas insomningen. Du går miste om värdefull tid, om du inte går och lägger dig när du tar sömnmedel.

Ni hör ju hur det låter. Varför ska man ta dem och inte gå och lägga sig?

Sunt förnuft gott folk!

Mitrazapin och Seroquel är INGA sömntabletter, blir ni ändå sömniga, rapportera ditt apotek, så de får in det i sitt informationsblad! Om de GER dig Mitrazapin att sova på, eller Seroquel, se bli trött av, var ärlig, säg till om de inte fungerar. Apoteken behöver all information de kan få, för att du och jag i framtiden ska slippa detta. De är INGA sömnmedel!!!!!

Jag verkligen hatar, när läkare byter ut nödvändig medicin, till antihistaminer, för att kolla om sockerpillret har fungerat. Ett sockerpiller funkar om DU tror att det fungerar!

En Antihistamin är gjord för allergiker, nämner du att de funkar på dig…sorry. Du kommer aldrig att få ett äkta medel mot svår ångest efter det.

Atarax och Propaavan är i min mening, helt värdelösa, i sammanhang som dämpande mot ångest och sömnproblem. 

Vet du om du tar Antihistaminer istället för medicin? I sånt fall, kommer läkarna aldrig att ge din bensodiazepiner vid svår ångest, när sockerpliller fungerade, eller hur?  

De ger avskyvärda myrkrypningar, som det iofs finns medicin mot också.

Fastän jag avskyr hur de leker med patienterna och ger dem antihistaminer vis svår ångest, vis psykoser och vid djupa depressioner, så kan jag inte förneka krocken som sker, med 2 Stilnoct och 2 Propavan, sover som en stock med de två.

Vad har ni för erfarenheter, vilka andra sömnmedel finns, hur fingerar dem, om man skiljer på grupperna här ovan?

Sömn är oerhört viktigt för känslan, Det är inte för inte talesättet; han/hon läker när han/hon sover.

Man kan få riktigt djup depression av att sova för lite, håll gärna koll i eran mobil, eller på ett papper, som du kan ge din läkare.

Här i Norden, liter minst 98% av befolkningen av för lite solljus. Det kan göra så att man hamnar i depression, utan att man vet om det. 

De föreslår att varenda svensk-finsk-norsk  medborgare bör ta d-vitaminer, som *Divisun. Vi lider samtliga av lite eller helt galna d-vitamintester, som kan ge och en enorm depression. 

15 minuter utomhus, i solen, ger oss den mängd D-vitamin vi behöver.

Kram där ute! Sov Gott!

Annons:
[MrDiabolic]
2014-04-15 00:43
#2

Propavan blir jag seg av. Nästan samma bakfylleeffekt som på Theralen. Men jag får också restless legs av den, så jag kan inte sova pga det. Stilnoct är helt effektlöst på mig. Har INGEN verkan alls. Inte ens en gäspning. Imovane/Zopiklon däremot är som ett klubbslag i huvudet. Dock går den, som du skriver, snabbt ur kroppen, så jag vaknar igen efter 3-4 timmar.

Bäst för mig funkar kombination 1-1½ x 7½mg Imovane och 2-3ml Theralen.

[HM-Liight]
2014-04-15 00:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Ja vi är alla olika MrDiabolic

Jag är som en flodhäst, inget biter på mig, mer än 2 Stilnoct och 2 Propavan. Äntligen sover jag mina 8 timmar och vaknar pigg (för det mesta)

Försök få medicin mot restless legs, en bra är; Sifrol.

Får du ta 2 Imovane mot natten, så du kan somna om, eller somnar du om ändå?

Isåntfall kan du skatta dig lycklig.

Hur fungerade Zopiklonet? Är det samma sak som Imovane??

Vad finns det mer och hur fungerar dem?

[MrDiabolic]
2014-04-15 01:06
#4

Enligt läkaren får jag ta EN 7,5mg Imovane, men jag tar ibland 1½. Jag tar hela dosen innan jag lägger mig. Och kombinationen med Theralen gör så att jag fortsätter sova, så jag vaknar alltså inte efter några timmar utom i undantagsfall.

Och Theralen används också mot allergi. Jag hittar dock ingen information som säger att det är ett antihistamin. Det är besläktat med neuroleptika, men effekten är för svag för att motverka psykoser.

Zopiklon är det verksamma ämnet i Imovane, och det finns flera utbyten på detta som säljs under namn som Zopiklon, Zopiclon eller Zopiclone.

[MrDiabolic]
2014-04-15 01:10
#5

Och vad gäller läkemedel mot restless legs, så vägrar jag ta läkemedel mot andra läkemedels biverkningar. Får jag oacceptabla biverkningar av ett läkemedel, ska jag ha ett annat läkemedel, inte ett läkemedel mot det första läkemedlets biverkningar. Och det har jag förklarat för mina läkare att den inställningen är orubblig och inte förhandlingsbar, och att enda undantaget skulle vara livsuppehållande läkemedel för vilka inga alternativ finns.

vallhund
2014-04-15 05:26
#6

Propavan är inte ett antihistamin o finns bara i styrkan 25 MG.

Stilnoct är samma sak som Zolpidem/Elduar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
[MrDiabolic]
2014-04-15 05:35
#7

Från Wikipedia:

"Propiomazin är ett kraftfullt antihistamin som verkar starkt centralt dämpande via en blockering på H1-receptorn i hjärnan, och utnyttjas därför för sina sedativa egenskaper."

Jag är medveten om att Wikipedia har en hel del fel, och jag kan inte säga om informationen ovan stämmer. Jag vil bara visa att informationen finns.

vallhund
2014-04-15 06:13
#8

#7 Du verkar ha rätt ser jag.

"Farmakodynamik

Propiomazin är ett fentiazinderivat med en centralt dämpande effekt, medan de perifera verkningarna är svagt framträdande. Verkningsmekanismerna för den hypnotiska effekten är ej helt klarlagda. EEG-studier har visat att propiomazin ej påverkar det normala sömnmönstret. Någon toleransutveckling mot propiomazin har ej iakttagits. Ej beroendeframkallande och därför speciellt lämpligt då missbruk förekommer eller kan riskeras."

http://www.fass.se/LIF/product?17&userType=0&nplId=19600628000017

Fentiazinderivat är antihistamin:
http://www.fass.se/LIF/atcregister?19&atcCode=R06AD

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Kajsami
2014-04-18 17:34
#9

Är det några fler som upplever toleransutveckling av sömnmediciner? För mig funkar en ny medicin jättebra i början, sen måste jag ta fler och fler tabletter för att den skall få någon effekt. Till slut är jag uppe i en sådan dos att den närmast blir förgiftning, och då får jag byta preparat. Och så händer samma sak med nästa. Så jag har "förstört" en stor del av båda lugnande (som jag använder för sömnen) och sömnmediciner. Finns inte många kvar på marknaden nu, känns det som. 

Några fler som också får toleransutveckling?

Blanksteg
2014-04-18 19:57
#10

Jag har haft svårt att somna i flera år nu, på grund av att jag ligger och tänker hela tiden. Vissa perioder så går det lite bättre, andra perioder så kan det ta mellan 2-4 timmar innan jag somnar, oavsett vilken tid jag lägger mig. Har testat receptfria medel, men har inte hjälpt. Vill heller inte hålla på och ta tabletter.

Jag har dock märkt att jag somnar mycket lättare om jag ligger på mage, men kan inte sova på magen då jag får ont i käken sedan när jag vaknar. Och det känns då också som att mitt överbett bara blir värre av det. Väldigt enerverande.

vallhund
2014-04-19 03:10
#11

#9 Det gäller att variera så att man inte tar samma mediciner hela tiden.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: