2014-04-17 19:12 #0 av: [HM-Liight]

Att bli av med sin ambivalens, att sluta vara ambivalent, är det möjligt? 

När ja och nej slåss mot varandra, konstant, tankar som;

- Ja, jag vill göra det....men nej, jag orkar inte...

- Ja, jag tackar ja, jag kommer, jag LOVAR att jag kommer....men nej, jag får ringa återbud, jag vill inte, kan inte, 

- Ja, imorgon SKA jag, men när morgondagen kommer, så vill bryr man sig inte, "nej" tar över ytterligare en gång och man lovar dyrt och heligt till sig själv och andra, att nästa gång, ja då blir det av....

Man lovar andra, det känns bra just då, men när det väl är dags, så backar man ur, om och om igen....

Kan man få "ja-sidan" att segra? Handlar det bara om viljestyrka kontra lathet?

Man vet vad som är bäst, vad man borde göra, vad man kanske skulle må gott av att göra, man lovar att gå på mötet, festen, på kafferepet, på bio, att gå ut och äta, meeeeen när det så är dags, så drar man sig ur.....igen. 

Man vet att man gör folk besvikna, om och om igen, men när man väl tackar nej, när man ringt återbudet eller skickat mejlet, så suckar man av, att man "slipper".

Känner ni igen det? 

Handlar det om trötthet, lathet, bara ren ovilja, social fobi, depression, eller vad handlar det om? 

Kan man lyckas sluta vara ambivalent, så att man står för sitt "ja" eller "nej" direkt och gör det man lovar sig själv och andra? 

Kan man välja att låta "JA" segra mentalt, vara mer positiv i tankarna om det man tackat ja till och sluta vela? 

Jag talar inte om någon enstaka gång, utan när nej nästan alltid segrar...

Undrar också vad ni har för tankar om ni stöter på den här otroligt ambivalenta personen?